Det er ikke alltid det blir slik man hadde tenkt.

Jeg er god på det.

Å se framover, planlegge, strukturere, legge planer, lister, sette drømmer, visjoner og mål.
I mitt hode skal aller helst ingenting være tilfeldig. Alt skal følge en plan.

Men det er jo ikke alltid det blir slik…

I begynnelsen satte det meg helt ut,
Jeg hadde jo en plan, og den planen innebært ikke at minstemor skulle bæsje akkurat nå.

Eller at mellomstemann skulle bli syk.
Eller at eldste skulle stå der med henda i kryss å synes mammas planer var bare helteite,
vi skulle jo kose oss sammen!

Jeg visste jo hvordan dette skulle bli jeg, det stod jo på listen min.

Men jeg burde jo ha lært…
jeg burde jo ha gjort meg mine erfaringer i tiden som småbarnsmamma.
Jeg burde jo ha skjønt at ingen lister kan stemme på en prikk når man skal utføre de
med selskap av tre barn, en mann og  livet på slep i tillegg.

Det skjer jo alltid ett eller annet uforutsett.
og uforutsett står som vi alle vet, IKKE på listen.

Det er jo fint, å legge planer, sette mål og drømmer.
Men min erfaring, og mitt råd forsåvidt
er å legge det smått.

Planlegg når klesvasken skal taes, og hva dere skal ha til middag resten av uken, og når kjøkkenet skal vaskes, men selv her kan det dukke opp noe som gjør at biffmåltidet ender opp med å bli en grandis på deling etter at barna ble lagt.

Sett dere mål med mulighet for tilpassing, drøm i vei, men ikke la tårene ta på vei om det kommer en sving du ikke hadde forventet skulle komme.

Man kan ikke planlegge livet, hverken sitt eget eller sine barn sitt.
Men kan ikke planlegge hvordan alt skal bli.

For noen ganger går det ikke slik man hadde tenkt.
Noen ganger… blir ting bare så uendelig mye bedre.

amalietegning

 

 

26 kommentarer
    1. Gratulerer så masse ?
      Jeg ble og 4 barnsmor når jeg var 28.
      Kjempeartig ?

      ( fått en attpåskatt etter det )

    2. Gratulerer! Venter selv nr 2 i oktober (da blir storesøster 4. Blir spennende å følge dere gjennom graviditet og barseltid, når jeg selv blir i samme situasjon (- 2 barn) har fulgt dere siden storesøster var ca ca året 🙂

    3. Så hyggelig, da får vi en liten reise sammen ja 🙂 Spennende. Og kom for all del med innspill dersom du har noe 🙂

    4. Gratulerer så masse og lykke Lykke til ? en uke til termin her, med gutt nr 3 ?

    5. Gratulerer så mye! 🙂 man kan ikke planlegge alt her i verden og barn tror jeg uansett aldri vil passe inn i planene hvis man skal planlegge når man skal ha barb. men de har en evne til å komme inn i livet ditt og være en del av planen likevel. De er små mirakler. Lykke til i tiden fremover! 🙂

    6. Gratulerer sååå mye! Dette er stas! Velkommen etter som 4-barnsmamma – det er et privilegium ? Gled deg! varm klem fra meg

    7. Gratulerer så mye! Bare et spørsmål…. Vil du fortsatt anbefale Natural Cycles eller? Hehe, har akkurat kjøpt årsabbonement basert på din anbefaling her inne, men nå ble jeg plutselig usikker på om det er så lurt….

    8. He he fantastisk spørsmål 🙂
      ja vettu det vil jeg, for jeg brukte jo spiral mens dette barnet ble unfanget, derfor brydde jeg meg ikke om Natural cycles påståtte usikre perioder.
      Derimot begynte denne appen å gneldre etterhvert om at jeg måtte ta en test, jeg tenkte at den var helt klikk, men jammen hadde den ikke rett.

      Natural cycles kan du ikke stole 100% på første syklus, men når den kjenner deg er jeg sikker på at denne metoden er veldig veldig fin og ikke minst, blir man godt kjent med kroppen sin.

    9. Hipp hurra og gratulerer så mye (igjen) ? Med fire tette gutter vet jeg en del om det uplanlagte, men det blir jo gjerne så utrolig bra likevel ? Når livet byr opp til dans er det bare å la musikken rive oss ut på gulvet med rumpesheiks og sjarmerende småbarnstrinn!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg