Det er klart du skal få vise kropp Sophie – Et åpent brev fra en tenåringsmamma

Vi bor i et fritt land, jeg kan ytre mine meninger, og det kan du også Sophie, og tro meg, jeg lytter med begge ørene og lukket munn. Derfor håper jeg, inderlig at disse ordene kommer deg i hende.

Jeg skal prøve å fatte meg kortfattet, selv om det er utfordrende.

Men vi er begge travle damer, du med ditt liv, og jeg med mitt, og mine syv barn sitt.
Så jo mer kort, presist og direkte, jo bedre, sant?

Jeg har ikke snakket med deg, kun lest intervjuene.
Det stormer litt rundt deg nå, det gjør det jo rett som det er. Og som utenforstående er det litt vanskelig å forstå om du nyter eller frykter slik oppmerksomhet.

Årets gullbarbie ble din, jeg vet ikke om man sier gratulerer til sånt?

Det er klart du skal få vise kropp Sophie, ingen kan stoppe deg fra å vise din idealkropp som du selv kaller den.
Finnes den egentlig? Ideal kroppen?
Er din kropp ideal for meg? Trolig ikke. Men la oss ikke diskutere det.

Men kroppen din er din, og ingen andres. Og du har makt over hva du ønsker å gjøre og bruke den til.

men det store spørsmålet her er,

Må du?

Jeg beundrer mye av deg, aller mest hva du har i hodet, du er råtøff. Åpen og ærlig. Bryter tabuer, våger å prøve, lar deg sjeldent skremme, du gjør akkurat det du ønsker. Ung, med en enormt driv.

Det er ikke mange som deg, på mange måter.

Du er 26, ung, og som du selv sier, ei jente som prøver å finne ut av livet, ikke et konsern.

Men ung, eller ei Sophie, som eier av Sophie Elise AS som i dette tilfellet er den som har vunnet pris.
Har du fortsatt et ansvar. Selskapet stiller på lik linje men hvilket som helst annet selskap. Uansett alder av eier.

Ditt selskap har makt, makten til å gjøre en forskjell, en enorm forskjell. Begge veier.
Ser du det?

Og dine handlinger, som daglig leder, eier, admin dir. eller hvilken tittel du har tildelt deg.
Kan ingen alder gjemme seg bak.

Du sier det er med selvinnsikt og humor, og det er flott det. Men det er også ditt ansvar at mottaker forstår nettopp det.

Det er klart vi er alle forskjellige, men tenker du noen gang hva et bilde i undertøy i snøen
kan ha av effekt. Tenker du at vi sitter hjemme i stuene våre og ler? Eller tenker du på de som selv er fulle av komplekser og som stadig blir eksponert for din idealkropp?

Du sier jo selv, du har kjempet mot komplekser, og det siste du ønsker er å påføre andre det samme.
Og da lurer jeg på, hva tror du konsekvensene er av å stadig vise kroppen slik du gjør?
Klart vi har et ansvar som konsumenter av ditt innhold, men har ikke du også et som deler budskapet?

Det høres kanskje rart ut når jeg skriver det, men jeg beundrer deg. Virkelig.
For alt du har gjennomført, stått i og holdt ut.

Det krever sin kvinne å fortsatt stå stødig på to ben etter de stormene av hatkommentarer du har vært gjennom.
Men det som fascinerer meg er at du velger å ikke lytte, til tross for gjentatte rop ifra de som også er ditt publikum.
Vis oss mindre kropp og mer av din hjerne. Som du selv har sagt i intervju, du tjener mest på dine bøker.

Nettopp, så gi mer av dine tanker i andre plattformer også.

Det er klart det blir litt kropp når du promoterer undertøy og selftan, men kroppen din, blir vi også eksponert for når du spiser middag, leser en bok, føler for å dokumentere at du er i dusjen eller skal vise en ny vase?

Kan ikke Sophie as finne andre virkemidler? Andre måter å kommunisere

Du kaller gullbarbie for en verstingpris, jeg vil kalle det en tankevekker.
Prisen har du fått basert på stemmer. Stemmer fra trolig det som er midt i din målgruppe.
Stemmer fra mennesker som ber deg instendig om å lytte.

Som ber ditt firma om å lytte.

Kommunikasjonen din er en belastning for mange, svært mange. Og det tror jeg du er klar over.
Og nå er det mange nok til at ditt AS har fått en pris, en bevisstgjøring på at deres handlinger trår over komfortsonen til svært mange.

Og det er klart, du og ditt firma kan gjøre akkurat hva dere vil.
Kommunisere på den måten dere ønsker.

Jeg spør deg for alle de som har stemt og
dagens tenåringer som skal finne ut av seg og sitt

 

Gjør meg en tjeneste. .

 

Lek litt med tanken.

 

Hva kan skje, om du faktisk lytter.

 

Takk for at du leste.

32 kommentarer
    1. Fantastisk bra skrevet. Men samtidig går hun frem som ett bra forbilde for unge jenter(som hun påstår) Men er er det virkelig så mye fokus på kropp??? Synes henne går frem som ett dårlig forbilde dessverre. Forstår gått at hun fikk denne artikkelen.
      Men sansen for jenta når hun er seg selv .

    2. Så fantastisk bra skrevet, Nina💕
      Her er vi nok mange som tenker likt som deg😊💕

    3. Takk og Amen, her treffer du spikeren direkte på hodet. Sykt godt skrevet👏👏👏.

    4. Så fint skrevet 😀 Der satt du ord på noe mange tenker tror jeg, og på en respektfull måte 👍🏻

    5. Godt sakt (skrevet), så får vi se da. Om både sophie elise og andre aktuelle leser det å leker med tanken 🤔

    6. Er ganske enig med deg. Har fulgt sophie lenge, det var hun som fikk meg til å tenke på palmeolje, og å ikke spise kjøtt, men nå har den viktige stemmen hennes druknet i lettkledde bilder. Og selvfølgelig blir vi påvirket. Når jeg følger funkygine har jeg lyst å begynne å trene og spise sunt, når jeg følger Camillor vil jeg bare danse og drite i valkene mine. De selger jo seg selv og livsstilen. Nå er jeg heldigvis for gammel til å ønske å operere, men jeg tenker på alle de unge som følger sophie. Hvordan de blir påvirket. Sophie selv skylder på at hun er en veldig seksuell person. Hva betyr det egentlig? Og hadde hun lagt ut slike seksuelle bilder om hun ikke hadde operert? For sånn jeg ser det, så er grunnen til at hun tørr å legge ut disse bilde pga at hun har operert. Det er operasjonene som gjør at hun føler seg sexy. Og derfor er det en forskjell på hennes halvnakne bilder og feks Camillalor sine.
      Camillalor sine bilder sier hver glad i deg selv akkurat slik du er, Sophie sine sier du må operere deg for å være fornøyd.
      Applaus til deg, som turde å mene litt høyt om dette 👏👏

    7. Der sa du det. På en måte som får en til å tenke. Du skiller på henne som person og hvorddn hun handler, kropp, firma, valg, verdier som kommer til uttrykk, individ. Du roser, og du setter kritikken inn i perspektiv i stedet for å dømme.

      Jeg synes det er så bra at du tok opp dette, og at du har skrevet og uttalt deg! Jeg er enig med deg.

    8. Bra skrevet! Håper virkelig det kommer fram til henne personlig. Hun har jo så mye ressurser, hvorfor vinkle så mye av det hun gjør ut i fra kropp når hun har så mye annet viktig å komme med?

    9. Da Sofie Elise oppererte nesa si og dokumenterte det grundig i media holdt husets tenåring Honda for nesa si på bilder i flere år etterpå. Fy f… for en ussel ting å poste. Ideal what? Opperert. Fake. Barbie.

    10. Hva med alle de 100 000 folka hun faktisk er et forbilde for, de som er takknemlige for at hun deler nettopp det hun gjør? Skal vi skamme oss fordi vi har henne som forbildet, hvorfor betyr ikke vi noe? Du sier hun må tenke, må ikke vi også det? Hva er det med henne som provoserer oss, som gir oss rett til å spy ut eder og galle, legge alle unge menneskers sjel i hennes hender? Hvorfor klarer vi ikke å slutte og oppsøke henne, på insta, face, snap og avisa. Vi velger å gå inn og lese om henne, se på bildene hennes for å så kritisere henne. Hvorfor kan ikke vi, like lett som dere forventer at hun, endre kurs?
      Hvilket unge mennesker er det dere refererer til, er det alle, noen, en og annen- hvem?

      Om Sophie blir borte, så finner vi bare nye syndebukker. Alle er alltid noe bra for noen, men ikke for alle.

      Vi skal alltid legge skylden på alle andre der ute og vi kommer aldri til å bli fornøyd. Vi er mange mennesker og alle påvirkes vi forskjellige. Hvorfor er det så vanskelig for oss.

      Jeg forstår ikke hvorfor alltid det er hun som må tenke seg om.

      5min etter at jeg nå legger ut denne kommentaren, så vil jeg mest sannsynlig få masse dritt. De som evt er enig med meg, vil aldri tørre å dele det- for da blir de også hetset.

    11. Synes den prisen er direkte mobbing, og oppfordrer til hat noe som også er med på å lære barn og unge at det er greit å henge ut mennesker på den måten for at de tar lettkledde bilder eller noe annet man ikke liker.. 💁‍♀️

    12. Støtter 👏🏼 Synest noke av det viktigste her i livet er å vere i dialog og lytte til andre sine ytringer. Sjølv om du er uenig, og det kan vere vanskelig å høre på. Verden blir polarisert og delt, om ein kun skal dure på med seg og sitt.

      Flott innlegg!

    13. Sååå bra skrevet. Synes selv med 3 jenter at noen av dagens «forbilder» er direkte skumle. Dagens barn eksponeres voldsomt for bilder av opererte/unormale kropper overalt. Selv om vi som foreldre prøver å formidle at den naturlige! kroppen er fin uansett hvordan den er, så kjemper vi en vanskelig kamp.
      Har ingenting imot Sophie som person, men tror at slike ting forstår man kanskje bedre når man får barn selv? Da vil hun kanskje angre på mye og det vil være forferdelig vanskelig å lære sitt eget barn å være glad i seg selv og sin kropp, når man selv har operert både det ene og det andre.
      Kjempebra at du skriver om dette <3

    14. Åh så bra skrevet!
      Ja er hun «det kroppslige forbildet» eller en hun «det kloke forbildet» det lurer jeg litt på når folk sier at hun er et forbilde.

      «Det kloke forbildet» omfavner alt fra det hun har gått i gjennom til kunnskapen om bøker..?

    15. Bravo!
      Noe av det mest rystende med rosabloggerfenomenet, nå “influensere”, er jo at media ellers, spesielt tabloidene, men også selveste NRK i stor grad lar seg bruke som mikrofonstativ av påvirkerene. De får masse oppmerksomhet, og blir gitt roller som talspersoner, forbilder og ambassadører for ungdom. Rister på hodet.

    16. AMEN! Jeg digger Sophie Elise for mye av det hun gjør, men i denne saken syns jeg hun er blind og driver totalt ansvarsfraskrivelser. Man kan ikke skylde på ungdommenes ansvar for sine egne følelser for å forsvare retten til å bidra til kroppsfokus og usunne kroppsidealer.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg