Det er SÅ stas.

//reklame for egen bok.

At det er fjerde året er til å klipe seg i armen av.
For fjerde året på rad får jeg et aldri så lite innblikk i flere 100, ja faktisk 1000 vis av småbarnsfamilier forsøk på å få orden på hverdagen og ikke minst ta vare på minnene.

Jeg snakker selvfølgelig om kalenderboken min.
Jeg kan enda ta og kjenne på følelsen av hvor usannsynlig skummelt det var, å ta steget ut å satse på at ideen jeg hadde også var noe andre kunne ha nytte av.
Å skulle lage, designe sin egen bok, og ikke bare bok men verktøy hadde jeg ALDRI gjort før.
Men med meg hadde jeg med meg flere 100 småbarnsmødre som heiet meg frem og som var like begeistret for ideen som meg.
Kalendeboken Kos med kaos så dagens lys i november 2015, fra kjøkkenbordet pakket vi ivrig og takknemlig kalenderbøker til den store medaljen når den ENDELIG ankom oss på paller fra det o store utland. Fire gigantiske paller men en bok vi aldri hadde sett i levende live.

Vi pakket og pakket og pakket og pakket.
Og med termin 25 november føltes det ut som om det hele var et lite race mot tiden. Vi fikk avgårde alle forhåndsbestillinger før babyen kom.
Men til vår store overraskelse fortsatte bestillingene å tikke inn, jevnt og trutt.


Tilbakemeldingene fosset inn i sosiale kanaler.
ENDELIG var det kommet en kalenderbok tilpasset småbarnsfamilier.
Herregud så stolt jeg var og er.

Det finnes mange måter å holde orden på familiehverdagen, og vi har prøvd det meste.
Tavler og synkroniserte kalendere på telefonen har vært en av de vi har brukt aktivt.
Men plutselig oppdaget jeg at alt vi gjorde, alle milepæler og viktige øyeblikk som vi så ivrige skrev på tavla.
De ble jo bare borte. For hver gang jeg hvisket bort uka som hadde gått, hvisket jeg også bort alle minnene.
Jeg prøvde ulike kalenderbøker, og innså fort at planlegging på papir iallfall tok vare på minnene.
Men likevel slet vi med å finne en bok som rommet alt. En bok som hadde plass til oss.
Som virkelig hadde plass til drømmer, mål, planer, lister, øyeblikk og minner.
En bok jeg hadde lyst til å ta vare på og ikke bare bruke.
Jeg fant aldri en, og da ble altså løsningen å lage en selv.

Jeg har vokst med boka, det er ingen overdrivelse.
Boka har gitt meg en tro på at det kan være verdt å satse på det man virkelig har tro på.
Og hvis man tørr satse, kan man klare det utroligste.
Det har vært usannsynlig mye jobb, mye moro men også mye frustrasjon og la meg ikke glemme en helt vanvittig bratt læringskurve.
Ved første utgave var det viktigste for meg å få laget et produkt.
Boka ble produsert i utlandet og reiste langt for å nå oss. Et kjempe risikoprosjekt når jeg ser på det i etterkant, vi ANTE ikke hva vi brukte opp pengene våre på.
Det å pakke boka, besvare henvendelser osv krevde resurser.
Plutselig måtte jeg/vi sysselsette andre mennesker for å dekke behovene rundt boka.

Jeg innser at DETTE kan jo skape arbeidsplasser i fremtiden.
Jeg visste lite, hvor dette skulle bringe meg og oss, høygravid, sliten men lykkelig en novemberkveld i 2015.
Jeg visste ingenting om hva kalenderboken skulle bli starten på.
Vi sender i disse dager ut utgave nr 4 av kalenderboken.
Mye er likt, mye er annerledes. Vi har fjernet ulike funksjoner og tilføyet andre.
Tatt til oss ris og ros og formet boken etter ønsker fra folket.

Men den viktigste forskjellen?
I dag, er boka med på å skape arbeidsplasser lokalt.
Vi designer og lager kalenderboken i Norge.
All produksjon foregår på et norsk trykkeri, boken settes sammen og pakkes av VÅRE ansatte og sendes ut av posten.
Det som startet som paller fra utlandet og pakking over et kjøkkenbord med litt småslitne nybakte firebarnsforeldre
er i dag en storavtale med et norskt lite trykkeri, og sørger for å gi våre fire ansatte noe å gjøre et kvartal i året.
Kalenderboken var starten på vår nettbutikk, det var et produkt der inne man kunne kjøpe og få pakket inn av meg eller min mann.
I dag er kalenderboken en del av 1900 andre håndplukkede produkter, og bestilles det hos oss, pakkes den av meg, min mann eller en av våre fire andre ansatte.
Takket være kalenderboken har vi fått oppfylt en enda større drøm.
Å skape en arbeidsplass, ikke bare for oss men også andre.
Et sted hvor vi ikke bryr oss om CV og utdanning men ser menneskene og gir de en sjans fordi de er den de er med de verdiene vi har.
En mulighet til å gi lokale mennesker en lokal arbeidsplass.
Og ikke minst et tilbud til menneskene som bor her rundt oss.
Selv om nettbutikken har blitt mye mer enn kalenderboken, må jeg innrømme at det er noe ekstra stas med den.
Og etterhvert som boken har vokst, ungeflokken har vokst og jeg har vokst har også dialogen med dere vokst.

Jeg har rett og slett ikke ord hvor varm om hjerte jeg blir av å se boken bli tatt i bruk og ikke minst bli et godt verktøy for familier.
Flere av dere har tatt den i bruk flere år på rad og flere av dere har bidratt til at boken er det den er i dag.
Salget av årets utgave er godt i gang.
I år måtte vi også huke inn lokalbefolkningen til en dugnad for å sørge for å få ut bøkene som var forhåndsbestilt i vettu tid.
Det er fortsatt noen igjen (heldigvis) og det pakkes bøker daglig.
Årets utgave er på mange måter mer voksen enn de tidligere utgavene.
I likhet med i fjor er det med klistremerker og tre ulike fremsider slik at boken kan tilpasses hver enkelt familie.

Design på kalenderen har sett likt ut fra første utgave, da vi ser denne både gir god oversikt og ikke minst plass.
Handlelister, middagsplanlegger, minnesider for ferie og jul, bursdagssider, sider for drømmer og mål og rom for notater er noe av innholdet som gjør at Kos med kaos skiller seg ut i mengden og passer ekstra godt til de som driver familien AS.
Og årets nyhet er et flyttbart bokmerke som viser hvor man er i året og ikke minst gjør det å organisere kalenderboken enda enklere.
Vil du teste boken?
Bruk rabattkode kalenderbok og du får 20 % rabatt på den ut uka 🙂
Og du, sjekk gjerne ut de andre tilbudene i nettbutikken også.
Du finner kalenderboken og alt annet HER
Og til deg som har brukt boken, delt med meg og gitt tilbakemeldinger.
 
TUSEN TUSEN TAKK.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg