Det kan vel kanskje ikke kalles ferie men…

De sier det som oftes mens de ler.
Dere har vel ferie dere nå, eller det kan vel kanskje ikke kalles det for dere.
Så ler de, gjerne litt påtatt og småstressa.
Jeg ler som regel med, også svarer jeg noe enkelt, som jooo da det går så fint så.
Om jeg tenker meg om, så har jeg kanskje sagt det selv også.
At det knapt kan kalles ferie lenger.
Men denne sommeren har fått meg til å tenke.
Og for hver eneste kommentar vi har fått på vår såkalte ferie har kverna gått.
For er det noe disse 3 ukene vi har lagt bak oss kan kalles så er det ferie.
Ferie med stor F faktisk.

Vi snakker sene frokoster (til tross for tidlig morninger) Noen dager til og med to frokoster, iallfall til noen av oss.
dager uten klokker og rutiner, leggetid som aldri kommer og slumring på morrakvistern
Brettspill, hele gjengen. Både liten og stor har ledd så tårer har trillet og magen har kilt.
Tid med familie og venner, Når avstanden er stor, er det godt at flere har litt ekstra tid.
Bading i timesvis, årets investering med basseng har betalt seg. Jeg har mistet tellingen men vi har badet, alle sammen, MYE.

Oppleve nye steder, det er klart det krever litt ekstra, jeg har mer enn bare meg selv å tenke på, men jeg skal lete lenge etter noe som gir meg samme følelse som å oppleve og utforske sammen med mine barn. Tingene de ser, er ting jeg gjerne tar for gitt. Man trenger ikke oppdage Amerika på nytt, ofte holder det med en ny lekeplass, men det er som regel når vi opplever noe nytt sammen de beste minnene skapes.
is (nesten) hver dag, i ferien er vist regler til for å brytes 😉

og viktigst av alt, så masse tid sammen at vi nå, siste dag i ferien har rukket å bli akkurat passe lei hverandre.

Iløpet av disse ukene har jeg hatt tid til å bare være, sammen med den fine flokken vår.
Iløpet av disse ukene har jeg fått sett barna på måter jeg ikke har tid til i hverdagen.
Hatt mere tid, mere tilstedeværelse og mindre stress.
Jeg har nærmest sett de vokse.
På mange måter.
I tre uker har vi hatt fri.
Til å være sammen, og gjøre akkurat det vi kan og har lyst til.

Jeg lo, de første gangene jeg hørte det.
Så ble jeg lei,
så ble jeg nesten provosert.
Det kan vel kanskje ikke kalles ferie?
Det er klart det kan kalles ferie.
Hva ellers er det?

Det hele handler egentlig mest om hva vi tenker definerer ferie.
Hvilke kriterier som må på plass.
Og den som alt annet forandrer seg med livet.
Våken hele natten, dagsfylla, festivaler, sove til kroppen selv våkner, impulsreiser.
Det er klart det var gøy.
Når jeg var 20, men ikke nå
Uansett hvor mange små jeg hadde hatt.
Tror jeg…
Jeg tror vi har, på mange måter en jobb å gjøre her.
Med oss selv, holdninger og forventninger.
Ferie som foreldre er fortsatt ferie, den har bare forandret seg.

11 kommentarer
    1. Så flott å lese😀jeg har i år 7,5ukes sommerferie, og barna har seks. Litt for å få en rolig oppstart i bhg og tilvenning på sfo. Lurer på hvor mange som har kommentert at de ikke skjønner hvorfor jeg tar så lang ferie på dem. Rett og slett fordi det er nydelig å ha ferie sammen 😀

    2. Du skriver så bra🙌 enig, ferie er avbrekk hva hverdagen der vi kan tilbringe tid sammen. Det er ikke så viktig hva vi gjør😊 vi har to små tette, så travelt blir det, men vi finner likevel en egen ro i kaoset. Så jeg føler på alle måter det er ferie😊 ser ut til at dere har hatt en nydelig sommer så langt også☀️

    3. Vi har 6 uker ferie/permisjon i sommer. Halvparten ble brukt hos besteforeldre på andre siden av landet, der vi har hjulpet med masse proskjekter i det nye huset deres. Resten brukes hjemme med diverse proskjekter. Med tropevarme ble helgen brukt i moloen der vi badet og slappet av. Dette er Ferie med stor F for oss. Tid til å være sammen og kose oss og tid til å gjøre litt for de av oss med mark i rumpa. Så deilig at du skriver om det å ha tid til å bare ha late dager og gjøre akkurat det familien vil.

    4. Definisjonen av ferie er(eller BØR være) å gjøre noe annet enn du gjør til vanlig.
      Jeg kjenner jeg gjentar meg selv i sommer, men sier det her også, ALT TIL SIN TID.
      Nå skal det sies at jeg var 40 år da jeg fikk min første, og eneste, sønn. Og kanskje setter en da litt mer pris på det en har når en kjemper litt for tingene….
      Jeg har gledet meg over alt som min sønn på 4 år har opplevd denne ferien. Tenk så heldig jeg er som får oppleve det å dra på ferie med barn😀
      Ja jeg skjønner at livet som voksen blir satt litt på vent om en er 20 år og småbarnsforeldre…. den ser jeg, og for mange kan det føles som at en går glipp av noe… en har jo ikke levd livet “SITT” enda.
      MEN …hva om du gikk glipp av ditt barns oppvekst til fordel for egen realisering…
      ALT TIL SIN TID og det handler om å glede seg over det en har 😀
      Fortsatt god sommer fra Sonja fra Selbu 🌞

    5. Har 5 barn og ferie for oss er når vi slipper og sette på vekkerkloka på moraen og slipper lekser og kan sove lenge om moraen spise sen frokost gå på stranda eller sånn som vi gjorde denne uka pakka bilen med telt og reiste tre dager til Danmark ser for meg at hadde jeg ikke hatt mine barn så hadde jeg sittet og glod i veggen og ikke funnet ut hva jeg skulle finne på før ferien var over elsker ferien med barna bading, telt tur , seine moraer, kort spill å ja jeg har barn som nå i ferien sover til 10- 10:30 tillome de minste på 7måneder og 2 år blir bare litt senere kvelder 😊👍❤😍

    6. Flott tema, flott skrevet! Kjenner og jeg blir provosert av dette, “dere har aldri tid til ferie med så mange barn”? Hva behager? Det er trist når barna er vitne til slike kommentarer, vi må roe stormen, fortelle barna klart vi skal ha ferie, vi har gått noen runder med oss selv når det gjelder kommentarer fra andre. Det er hva man gjør det til, hvem har rett til å komme til oss å si at vi ikke har ferie?
      Flotte bilder av ferien deres, nydelige og glade barn, høres og ser ut som dere har hatt en alle tiders ferie.
      Jeg må bare få si at jeg følger deg på andre medier også, jeg digger deg! Lykke til og fortsatt god sommer, snart kommer hverdagslivet med skole (barnehage neste år) bursdager og fest! Vi gleder oss.
      Klem fra Linde Marie

    7. Så finnes det heldigvis noen som har skjønt dette med ferie. Ikke noe tidspress , mas, varme biler, køer, sure unger, foreldre som krangler osv.
      Om vi som foreldre eller besteforeldre kan nyte fine stunder med de små, på deres premisser, ja da er det ferie. Gå tur med dukkevogna, se på mauren som drar barnåler, samle kongler, se på fugler og lære navnene, høre på lyder fra skogen, byen eller hvor dere er. Legg bort og ha mobilfri,du trenger ikke følge alt som skrives på den. Lykken for ungene er det du gir dem av gleder og tid, og en vannspreder å danse i !

    8. De som ikke skjønner at du tar lang ferie med barna er nok bare misunnelige:) Kos dere!

    9. Klart det er ferie. Det å ha tid med barna. Slippe å vekke en trett liten krabat om morgenen for barnehage og jobb venter. Spise is hver dag. En tur på stranda. Finne roen som familie.
      Og for meg som mormor og farmor. Få låne barna ei stund. Det er ferie og påfyll for meg. Fortsatt god sommer
      Hilsen Farmormor❤️

    10. Jeg er HELT enig!!
      Jeg er så utrolig lei av å høre den setningen jeg også og keg blir faktisk litt lei meg over at så mange tenker sånn.
      Masse kvalitetstid med barna er jo den beste form for ferie spør du meg! Det er bare å nyte slike stunder…plutselig er de for store til å ville tilbringe ferie sammen med Mamma og Pappa.

    11. Klart det er ferie, det er bare en annerledes ferie med barn enn ferie uten barn. Det er både positivt og negativt at mennesker er så gode på å huske det positive, da vi kun husker hvor befriende og avslappende det var med ferie uten barn. Feste, sole seg, være spontan, feriere hvor man ville, full av energi. Man glemmer helt sommerjobbene, fyllesyke, blakkheten, sliten etter å vært oppe hele natta..
      Ferie med barna er slitsomt (og himla fint), men det er jaggu ferie uten barn og 🙂 Og uansett hvilke ferie man har, er det godt når hverdagen kommer og tar oss igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg