Det kløøøør – et tips til vannkopper.

Reklame | KaroPharma

//annonse

Om vi hadde flaks eller uflaks kan diskuteres.
Det ble jo tross alt ingen syke barn dager, men det er klart en sommerferie hvor man gjør unna fire stk med vannkopper, blir kanskje ikke helt den ferien man hadde tenkt.

Vi hadde vår egen lille vannkoppefest med andre ord.
Hvor smittsomt det er fascinerte meg, som ild i tørt gress hoppet prikkene fra den ene til den andre.

Men det som fascinerte meg aller mest, var hvor forskjellig hver enkelt barn taklet viruset.

Jeg fikk vite (av erfaring fra andre) at minstemann som vi skjønte kom til å bli smitta. Mest sannsynlig knapt kom til å få prikker, vel han var temmelig prikkete for å si det mildt. Fikk og vite at jenter ofte fikk færre prikker enn gutter, vel det kan jeg også avkrefte. Og vi erfarte også at noen får feber, andre ikke, noen klør knapt, andre klør så det preger både natt og dag.

 

Vi hadde en 8 åring med feber, null kløe men med vannkopper så tett i tett at man ikke så hud, og vi hadde en to åring, uten feber, men med veldig kløende og markerte prikker som satt så dypt at hun har arr midt i panna i dag.

Vannkopper er jo ikke farlig for de aller fleste, men det kan være en på kjenning for både liten og stor.
Det er vondt å se de små har ubehag, og det er vondt å ikke få ordentlig søvn på lenge.

Vannkopper er ekstremt smittsomt, så om man har omgått noen med disse prikkene, så må man belage seg på å få de, så enkelt er det. Men heldigvis er det (for de eller fleste….det finnes jo unntak der og) et engangstilfelle.

Det finnes mange kjærringråd når det kommer til vannkopper, man kunne dyppe ungen både i det ene og det andre, tilsette krydder, urter, salter, oljer i vannet. Og det er klart noe har en effekt, men vi opplevde at de fleste kun virket der og da.

Daniel hadde først bare et par prikker, disse fikk skorpe fort og da vet man jo at smittefaren skal være temmelig over.
Derfor valgte vi å pakke sakene og dra på vår planlagte oslo tur, meg, mannen og veslemann.

Men på null komma niks spratt det ut nye prikker, pop pop pop og den vesle gutten på knappe 6 mnd hadde uten tvil en kløe som plaget vette av han.

Vi holdt oss på hotellrommet, bestilte takeaway og prøvde så godt vi kunne å få den vesle karen til å avlede tankene på noe annet, men det hele ble bare verre og verre.

Det er sjelden jeg så desperat setter fot inn på et apotek som den kvelden.
HJELP! Er det noe som hjelper.

Uten tvil sa hun bak disken og gav meg en flaske med PoxClin.
jeg spurte ikke mer, hadde ikke tid, bare tok den, betalte og løp opp på rommet til en sliten kar og en frustrert pappa.

PoxClin er et kjølende skum, som er superlett å påføre den såre huden og som skal lindre ubehaget ved vannkopper.
Til Daniel gjorde dette susen. Med den praktiske pumpen, pumper man opp ønsket mengde skum og brer utover huden.

Kjølte ned, lindret kløen, og tro det eller ei, til tross for at han karen så slik ut

 

Sov vi den natten, alle sammen.

PoxClin ble brukt på de andre prikkebarna også, til tross for at de ikke klødde så fælt.
Årsaken er at jeg leste at man fort kan få infeksjon i sårene etter koppene og jammen forebygger ikke dette vidunderskummet det også. Jeg hadde det i kjøleskapet, på den måten ble kjølingseffekten for de som klødde og hadde ubehag enda bedre.

Det er høysesong for vannkopper nå, og kanskje er akkurat du midt i fasen hvor du teller og dokumenterer prikker.

Skulle barnet klø, så vit at det finnes ting som hjelper, man må ikke bare holde ut.
Her ble løsningen minst mulig klær, lange bad og PoxClin,

Pssst PoxClin fåes kjøpt på alle apotek og ønsker du å teste det på ditt barn, sørg for å les pakningsvedlegget nøye.
Les mer om PoxClin HER

6 kommentarer
    1. Vi hadde 6 uker med vannkopper i fjor. Fordelt på våre 3. Skummet hadde ingen effekt her. Aderma sin spray derimot var gull verdt!!! Vesla som var 10.mnd ble hardest ramma og hadde mye ubehag. Fikk faktisk respekt for vannkopper.

    2. Hei.
      Er det rett å tjene penger på barna sine «sykdommer «?
      Dette synes jeg tipper over på hva som er greit å tjene penger på.. vil dette være greit for barna når de blir store? Skjønner ikke noen ønsker å gjøre barna sine til salgsvare 😞
      Du skriver mye bra, og det er bra å være uten filter men dette…. det er flere annonser nå som har tippet en viss grense..og det synes jeg er så vanvittig trist.. vet ikke om det er pga den nye plattformen nå at du skal tjene mere penger på blogg.no men synes det er trist..

    3. Vannkopper er svært smittsomt, men om det er ekstra smittsomt ved bading vet jeg ikke. Hør med lege 🙂

    4. Hei du og takk for tilbakemelding. Her tror jeg nok først og fremst at vi må bare se at vi nok mest sannsynlig har hvert vår sted hvor grensen går 🙂 men når det er sagt forstår jeg hvor du vil altså 🙂 jeg har derimot valgt å takke ja til denne kampanjen av to årsaker: 1. Jeg hadde så godt utbytte av PoxClin at jeg ønsker å tipse andre foreldre og barn som er midt oppi klø helvete og trenger råd. 2. Vannkopper er en barnesykdom alle «må gjennom» ingen privat intim sykdom. Ingen av barna er avbildet syke og slappe. Man ser ryggen til Daniel midt i utbruddet og bildene av Oda er glad og lykkelig i en park. Etter alle prikkene har fått skorpe 🙂

      Og når det kommer til dine spekulasjoner om å tjene mere, så kan jeg også informere om at disse avtalene signert før jeg byttet plattform 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg