Det vakreste du kan gi til en nybakt mamma.

Det jeg skal fortelle deg om nå er kanskje det vakreste du kan gi til en blivende mamma eller mamma i barsel.

Ikke bare er de vakre, unike, evigvarende, de er og pleiende, beskyttende og praktiske.

Syv små har jeg vært så heldig å båret frem.
hvert svangerskap unikt. hver fødsel unik, hvert barn unikt og hver barseltid unik.

Men til felles har de hatt en ting, ammekneika.

Å amme tenkte jeg var en selvfølge før jeg fikk barn.
Jeg mener, så lenge jeg hadde pupp og barnet hadde munn, hvorfor skulle jeg velge noe annet.
Ikke bare var det god næring, det varogså gratis og veldig praktisk.

Men ammekneika kom å slo meg i trynet allerede ved førstemann.
Og jammen besøkte hun meg ikke gjennom nesten alle mine barseltider.

Ammekneika kommer hos meg allerede på barsel.
Såre brystvorter, ømme og slitne etter noen dager med en sugeivrig nyfødt på brystet. Men så blir det værre.
Sårheten går over til sår, sprekker og noe usannsynlige smerter når den lille søte er sulten.

Ofte kan det hjelpe med litt salver, noen kompresser, men det krever også en del ekstra arbeid, og smøring til tross, vortene får aldri fred. Jeg har berget meg gjennom alle små, bitt tenne sammen. Kun fordi jeg visste det skulle bli bedre.

Men så kom minstemann.
Allerede på fødestuen sa jordmor, oj denne karen må vi nok sende til en liten sjekk for tungebåndet.
Vesle gode minstemann hadde så stramt tungebånd at det ble snakkis på barsel. Ååå ja, det er han med tungebåndet sa de når han var på ulike kontroller.

De trodde ikke han ville klare å ta grep.
Men det gjorde han.

Og i kjent tradisjon kjente jeg en sårhet da jeg våknet dag to på barsel. Og denne gangen tok det ikke lang tid før det utviklet seg til sår og sprekker. Etter tre uker fikk minstemann klippet tungebånd, det til tross, jeg ble ikke bedre.
Jeg smurte, jeg hadde på kompresser, alt som alltid hadde funket før fungerte ikke.
Og disse stakkars såre brystvortene fikk aldri hvile.

Han tok greit tak, men tungebåndet gav han nok en litt spesiell teknikk. Og jeg var lei av å bruke penger på smøring som ikke fungerte.

Så, ut av det blå kom det en melding fra ammeklinikken, hun hadde fått med seg frustrasjonen min på en story og lurte kanskje på om jeg ville teste Silverette.

Brystknopp beskyttelse i ekte sølv.

De legges utenpå brystvorten, uten noe smøring.
Sølv er antibakterielt og bidrar dermed til å skape et miljø sår heles bedre med sammen med morsmelk.
De er enkle å bruke, må ikke kokes osv. Man skyller de bare enkelt i rennende vann med litt såpe.

Jeg fikk de raskt i posten, og tok de rett fra esken og på de slitne brystknoppene.

De skal brukes så mye som mulig mellom ammingene.
Og kan fint brukes inni ammbh.
For meg var det bare godt, da ikke noe kom i direkte kontakt med knoppene hvor jeg hadde sår og sprekker.
Og for å forklare effekten.
Se dialogen jeg hadde med ammeklinikken 28-30 april.

også etter to dager med sammenhengende bruk og ingenting annet hadde hjulpet.

 

Jeg brukte de nesten en uke bare fordi det var så behagelig. Det var enklere å amme for knoppene var mindre og de lindret den ømheten man får av den konstante ammingen i starten.

Jeg følte det svei i starten, men det var nok pga helingen av sprekkene.
For jammen helet de.

Silverette er evigvarende, miljøvennlig og veldig fine.
De kan gå i arv, barn etter barn, og om man ønsker kan de smeltes om til et fint smykke eller ring når ammingen er over.

En vakker, beskyttende og helende gave til en sliten, nybakt mamma med ømme pupper.

Silverette fåes kjøpt hos jollyroom blant annet.

2 kommentarer
    1. Mener å husk at du sverget til multi mam-kompresser i denne barseltiden. Holdt de ikke i lengden likevel, kanskje, så det måtte sterkere saker til? Selv kjøpte jeg de kompressene på din anbefaling, men endte opp med å foretrekke ammesalven til Lykkelig som liten. Syntes det funket bedre med litt fett.

    2. Jo jeg elsker multi mam kompressene og har brukt de på alle. men som jeg skriver så ble minstemann en helt annen utfordring. Her var det ikke en ammekneik, men en ekte utfordring, altså noe var galt. Det var en årsak til at jeg ble sår, ikke bare sårhet pga hyppig amming om du ser forskjellen. Så flott at du også har funnet noe som fungerte for deg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg