Dette har gjort det enklere å forstå babyen.

Jeg har kjempet meg gjennom fem babytider.
Hver av de har satt sine spor, på godt og vondt.
Men hver tog en av de har blitt litt enklere å takle etterhvert.
Erfaring er selvfølgelig en av grunnene men også min søken etter gode verktøy som kan bidra til å gjøre det hele litt enklere.
Flere duppedingser har kommet i hus, noen har forsvunnet omtrent like raskt som de kom inn, andre har fått bli. Men den beste investeringen tar hverken stor plass eller har gjort et særlig stort innhugg i lommeboken.
Den rister ikke vognen, gir fra seg søvndyssende lyd eller er god å sutte på.
Den har rett og slett bare gjort det enklere å forstå.
Enklere å forstå hva som skjer med babyen og ikke hvorfor den oppfører seg slik den gjør, akkurat nå.

Ja for jeg regner med, du selv har opplevd at ting som fungerte i går ikke fungerer i dag, og det du tenkte var en evighet skulle skje med ditt barn plutselig skjer dagen derpå.
Visste du, at “alle” babyer har utviklingssprang de skal igjennom?
Og ja, det er faktisk slik at de “plutselig” knekker koder.
Og årsakene er sammensatte.
Jeg, er bare en mamma, til fem riktignok, men dette er utenfor mitt fagfelt.
Allikevel, synes jeg det er mektig spennende.
Utviklingssprangene som jeg igrunnen har tenkt på som fysisk hele veien, skjer jo mest psykisk.
På en måte er det som om nye dører blir lukket opp og ny funksjoner faller på plass og alle disse dørene, er i hjernen.
Og i disse utviklingssprangene, krever babyene gjerne mer, enten på den ene eller andre måten.
Jeg må innrømme at jeg er en mamma som takler surving dårlig.

Og om jeg skal analysere hvorfor, så er det fordi jeg ikke har forståelse for nettopp surven.
Når jeg ikke ser en tydelig årsak, er det også vanskelig for meg å forstå.
og når jeg ikke forstår, ja da blir jeg frustrert og når jeg blir frustrert blir sutringen enda værre også, har vi det gående.
Det er 10 store sprang, fra termin til 17 månender barnet skal gjennom. med andre ord 10 perioder som er krevende for både baby og foreldre. Og da er de mye enklere å takle, både for lite og stor om det er litt forståelse inn i bildet.
 
Jeg har funnet et meget godt verktøy.
En app,
The wonder weeks (ikke reklame)
Ingen foreldreråd, ingen bedrevitere, ingen eksperter som forteller deg hvordan du skal takle akkurat ditt barn, derimot en god forklaring på hva ditt barn går gjennom med tekst (engelsk riktig nok) bilder og video.

Det er enklere enn du tror å ta for gitt at babyen din både forstår og ser det samme som vi gjør etter hvert som tiden går. Men tenk deg, hver eneste lyd, lukt, ting, farge, struktur er den første.
Aldri har de sett, smakt, hørt, følt eller opplevd det, hver eneste dag noe nytt.
Det er jo ikke rart de har dager tøffere enn andre.
Appen gir deg oversikt over de ulike sprangene,

som du ser er Oda i ett tøft et akkurat nå, men takket være appen vet jeg hvorfor.
Survingen blir kanskje ikke mindre, men den blir uten tvil enklere å takle.
ikke minst blir jeg mer oppmerksom på det som skjer og legger merke til de små endringene som appen forteller om.
Jeg kunne snakket i evigheter om dette.
Jeg oppdaget den med Jonatan, skulle ønske jeg oppdaget den før.
Derfor, tipser jeg deg om den nå.
Den koster riktignok noen kroner, men den- er- så- verdt- det!
 

6 kommentarer
    1. Apper bør faktisk egentlig koste penger.
      Det er faktisk et kvalitetstempel.
      Ingenting i verden er gratis, så om du ikke må betale så kan man jo tenke seg hvilke andre måter de tjener pengene sine på…
      Super app.
      Det er fort gjort å glemme at barna ofte har en grunn til survingen. Så da er det godt å få en liten påminner eller forklaring ❤️ Jeg elsker apper. Men det var faktisk først etter jeg laget en app selv at jeg virkelig har fått øynene åpnet for alle de geniale løsningene som finnes 🙂

    2. Så gøy! Denne skal jeg sjekke ut, vi venter en jente rett rundt hjørnet 🙂

    3. Dette husker jeg at var hjelp å lese om i den perioden. Finnes også på babyverden.no og heter “Den er babyens 10 vanskeligste perioder”.

    4. Brukte den på unge nr 3 og gull verdt ?? Skulle ønske jeg hadde denne til førstemann og at alle førstegangs finner og bruker denne ????

    5. Dette er nytt for meg denne gangen, og det ER så greit å vite at – okay, nå er det et utviklingsprang. Forrige gang, for seks år siden, løp jeg rundt og gråt i kapp med babyen. Skjønte ikke hvorfor den harmoniske babyen gråt uten mål og mening.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg