Du hadde ikke hatt vondt av å fikse deg litt innimellom

For en dag!
Jeg kan faktisk driste meg til å si FOR en helg!

Man vet i grunnen aldri hvordan to “fridager”på rappen blir med flere småsoldater i hus.
Ingen planer, jeg både gledet meg og gruet meg.Men jammen ble helgen fin, masse lek på gulvet med barna, et bekken som spilte pittelitt på lag, god mat, en bonusdupp midt på dagen, sene frokoster, kaffemaskin i hus igjen, kjærestetid, boller, film, dusj midt i leggetid og jammen kom jeg meg ikke ut i friskluft også.

Kom mamma, skal vi utforske verden.

Jeg har delt mye med dere på snap i helgen (følg meg gjerne: Idebankmamma er mitt nick), flere av dere er nysgjerrige på vår hverdag og snap er en fin måte å vise dere kjapt på, og ikke minst åpner det for en FANTASTISK dialog.

Jeg har igrunnen sett på snap som et snilt medie og kun opplevd fantastisk hyggelige og flotte samtaler med dere,

Helt til i dag.

Jeg var strålende fornøyd, jeg trosset bekkensmerter og svimmelhet og kom meg UT.
I frisk luft,sammen med de andre.

Jeg snappet meg ut og nøyt sola og samvær.

Litt over en time senere tuslet jeg inn, satte meg tilrette i sofaen for å sjekke snappene som hadde ramlet inn.
Og da var eventyret over, altså eventyret om at snap bare var snilt og hyggelig.

“du hadde ikke hatt vondt av å fikse deg litt innimellom, du ser liksom litt grå ut”

Jeg svarer de fleste snapper jeg får umiddelbart, men her ble jeg målløs.

Jeg måtte se en ekstra gang, ble sittende i sofaen å måpe.
Med ferske roser i kinnene og noen ekstra fregner på nesa etter å endelig ha vært i solen, følte jeg meg i grunnen temmelig fresh.
Helt til nå.

Jeg måtte se gjennom mine egne snaps.
Hadde hun rett?
Herregud så ofte jeg har kamera mot meg, og hjelp så trøtt jeg ser ut.
Også håret da, til alle kanter. Og på den ene gnir jeg jammen meg på nesa også.

Jeg skal være ærlig, jeg har ikke ofret det en tanke en gang, at jeg viser meg på snap, akkurat slik jeg er.
Hjemme på en søndag, i onepiece og morgensveis.

Hun hadde igrunnen rett, jeg hadde jo ikke hatt vondt av å fikse meg litt.
Hvem har vel det.

Men spørsmålet her er hvorfor?

Var det med et godt hjerte hun skrev? Var det kritikk? Synes hun det var leit å se meg uten sminke på en hjemmesøndag?Hun får svar, dette kan jeg ikke la stå blankt.

Hun får en selfie tilbake…
et usminket tryne, mitt usminket tryne, jeg klarer ikke smile, er for satt ut av hele greia, men skriver en lett kommentar.

Og når mener du jeg skal ha tid til å fikse dette trynet?

I dialogen videre blir det temmelig klart, hun mente IKKE kommentaren sin som god og omtenksom. Hun var ikke ute etter å unne meg litt egentid og egenpleie. Kommentaren var snarere ment som kritikk. Jeg så ikke bra nok ut, for snapchat. Hun følte ikke jeg tok oppgaven min særiøst nok.

Var jeg ikke klar over at jeg snakket til mange?

Dialogen motiverte meg, motiverte meg til dette innlegget.
Hun ble informert om at hennes snap ble min inspirasjon til dagens innlegg.

At jeg med medmenneskelig respekt skal jeg ikke røpe hvem hun er, men hennes ord blir hogd i stein.

Du hadde ikke hatt vondt av å fikse deg litt innimellom.

For all del, ingen har vondt av å freshe seg opp innimellom.
Når jeg tar meg tid og unner meg litt egenpleie og litt ekstra farge i ansiktet føler jeg meg strålende.
Det er så deilig å se et litt fikset tryne i speilet innimellom.

Men det er faktisk av en grunn, jeg ikke bruker 15 minutter før jeg poster en snap.
Jeg ønsker å vise virkeligheten.

Slik jeg er, akkurat nå, akkurat da.

Det trøtte, grå, usminka trynet…
det er MEG, akkurat slik JEG er.

Jeg er VELDIG klar over at jeg snakker til og med mange på snap, og det er nettopp derfor jeg velger å IKKE bruke 15 minutter foran speilet før jeg sender en morgensnap.

Det er flest damer som følger meg, damer som blir bombadert med det perfekte.
For all del, nå mener jeg ikke at jeg blir perfekt med litt sminke, men jeg tar noen steg nærmere det vi definerer som nettopp perfekt. Fresh, vakker og (u)naturlig.

Jeg VET at jeg ikke er den eneste som tusler i gråbuksa og tskjorta til mannen hjemme på søndager.
Jeg VET at jeg ikke er den eneste som legger meg med dagens butikkmaskara (du vet den du noen ganger gidder å kaste på deg før du skal på butikken) og bare tørker lett under øynene på morningen og tenker det får være godt nok.

og jeg VET at vi damer ser nok sminka tryner iløpet av en dag..
nok til at de fleste damer tåler å se mitt usminka tryne midt blandt de alle.

Så vit, at jeg velger å være meg fordi jeg snakker til akkurat dere.
En flott, unik gruppe med hardtarbeidende mødre som sniker seg til en snapstorie eller to mens dere sitter på do eller gjemmer dere på badet.

og jeg håper og tror, at det er temaene, øyeblikkene og rådene dere tar til dere.
For mitt usminka grå tryne…

58 kommentarer
    1. Jeg setter veldig stor pris på dine ærlige og ekte snap’er, dere er en herlig gjeng å følge! ?

    2. Eksker å følge med på dine hverdagslige snapper. Godt at noen poster hverdagen på ærlig vis, den kan innimellom være tøff. Beundrer deg for det. Stå på videre og lykke til med resten av svangerskapet.

    3. Har ikke ord for hvor slemme og overfladiske folk kan være… Håper ikke cruella ødela dagen din:/
      Jeg synes du var fin på bildet. Rosabloggere har vi nok av, så fortsett med den jordnære og flotte bloggen din <3

    4. Sminke eller ikke.. du virker som en megaflott dame, og du inspirer mange med ditt herlige vesen ?

    5. Det er nettopp derfor jeg elsker å følge deg! Du er ekte! Jeg har fått høre at jeg tar snap feil, tydeligvis noe med vinkelen?? stå på og gjør det som du vil? jeg synes du ser fantastisk ut? er selv gravid i uke 28 med nr 3 og jeg ser ikke så fresh ut som deg ?

    6. Fortsett med dine ærlige snapper, det er derfor jeg liker bloggen og snap’ene dine så godt?
      Jeg dropper også ofte sminke og kan gå i joggebuksa på søndager, deilig med en dag der man slapper helt av?

    7. Smilar kvar gang det usminka trynet ditt dukkar opp, og får litt dårleg samvittighet for at minsten måtte ta 3-4 bilder med meg, før eg sender eit bilde av halve trynet mitt saman med han- til sambuaren! Du er tøff, og ein god inspirasjon! I dag song vi” mamma vil nok være i …drøymeland” Etter deg!???

    8. Det å gjenbruke gårsdagens sminke er jeg god på? at noen har den holdningen om at man skal se fresh ut hele tiden gjenspeiler hvordan samfunnet har blitt. Så bare lukk øra! Ikke verdt å høre på! Jeg er happy hvis jeg ser våken ut når jeg er på jobb.. Og kanskje på en og annen fest (sjelden?) Hjemme får være et annet kapittel. Og helt opp til oss selv!

    9. Jeg blir så glad hver gang jeg åpner snappene dine! Et så fint, naturlig pent ansikt som du har er det ikke mange som kan skryte av å ha. Vær stolt av deg selv! Forfriskende i hverdagen.

    10. Jeg pleier ikke å kommentere, ikke følger jeg deg på snap heller, men skal begynne nå. Jeg blir helt matt! Jeg elsker å “ramle innom” bloggen eller Facebook profilen din, den oser av ekte hverdag! Det er så fantastisk. Nå skal jeg jammen meg følge deg på snap også.
      Stå på! Du er unik!

    11. Du er fantastisk og inspirerende. Storkoser meg med snapene dine,og jeg digger å følge deg! Snapene dine og bloggen din har hjulpet meg mange ganger. Synes det er fantastisk at du er ekte og viser virkeligheten ❤ Ærlig og tøff,heier på deg! Tusen takk for at du deler 🙂

    12. Heier på deg, og hverdagssnap! Selv er jeg i min første mammapermisjon, og er ofte både ustelt og nedgulpet når samboer kommer fra jobb kl 16, med litt uflaks går jeg fortsatt rundt i pysjen eller undertøyet for det er enklere enn 4 skift.. og ser på babyen min og tenker: Det er helt greit,, det betyr at han har fått masse kvalitetstid med mamma i dag 🙂

    13. Kjære Nina! Fortsett å være akkurat DEG! Det er det vi vil ha, ikke en sminket virkelighet. Du er helt topp ?

    14. Du er jo nydelig! Usminket er det vakreste. Masse sminke skjuler det ekte og alle seer like ut! Stå på videre! Noen kan bare ikke la være å være møkkakjerringer…

    15. Det er jo derfor jeg leser bloggen din og følger deg på snap. Jeg digger deg fordi du er deg selv gir av deg selv. At du er akkurat den du er og viser den nakne sannhet uten å pynte på noe. Du får meg (og garantert mange andre) til å føle meg bra nok. Fordi jeg går også ut uten sminke og med mammahår(litt bustette og “anmehåret” stikkende ut). Men de dagene jeg har tid og ork føler jeg meg også fresh altså! Men hvorfor gjøre det fordi enkelte mener man MÅ se nysminket og opplagt ut?

      Jeg har en sønn på 10 mnd og jobber 60% nattevakt, de på butikken og i barnehagen får se meg i alle regnbuens farger ?

    16. Her sa du det jeg tenkte å si. Blir ny snapfølger jeg og. Liker å se velstelte folk og, men det er mangfoldet som er best. Små og store, sminket og usminket, smilende og gråtende – litt av alt. Det er vel som med maten, alt med måte. Hilsen en sliten, usminket 3-barns mor, som ser frem mot hverdag og jobb igjen i morgen ?

    17. I alle dager!!!???!! ?? Jeg syns du ser helt nydelig ut uten sminke!!!!!! ? fortsett sånn! ??

    18. For et menneske….
      Eg har sagt til fleire som kommenterer negativt om blogger eller snapp frå kjente fjes… Du velger sjølv kven du følger på snap = ikkje følg dei du ikkje liker å sjå på då… Og det samme med bloggere. Vi følgere går sjølve inn og trykker på linken eller skriver inn nettadressa for å lese = ikkje gå inn vist du ikkje liker det den aktuelle bloggeren legg ut då…
      Det provoserer meg at det ekte og usminka skal bli kritisert, men alt det falske skal bli “overøst” med gode ord… Fortsett med å legge ut slike snapper som du legg ut no, det er jo derfor vi lika deg!! *Stor klem*

    19. Du er fantastisk akkurat som du er, og jeg digger å se deg på snap – ekte og ærlig! Og gu jeg ler når du plutselig ser deg selv og kommer med en “gurimalla” kommentar om hvor trøtt du er, det er helt konge!
      Jeg hadde aldri turt å gjøre det, men jeg er en av de som kan driste seg ut på handlesenteret uten sminke og med kviser og unappa øyebryn.. Synes det er bra gjort og jeg 😉

      Stå på, Nina! Sammen kan vi forandre verden 🙂

    20. Du er bare god, og jeg heier på deg og på usminka og naturlige ansikt! For et forbilde du er, både for oss andre mødre og for de skjønne små prinsessene som ser opp til oss?

    21. Hva i huleste feiler det folk? Jeg er en slik grå mus som aldri bruker sminke. Ser alltid trøtt og sliten ut. Men så er jeg og sliten ? Med 3 små aktive blir man det. ‘Men de få gangene jeg fakrisk bruker sminke (maskara og kanskje litt lipgloss) når jeg kommer på jobb får jeg alltid høre hvor fresh jeg ser ut. Jeg tenker sa mitt om de resterende dagene uten sminke…. :p

    22. Takk for at du viser deg som du er. I går tok jeg meg selv i å ta en liten trilletur med minsta, uten bh, og i pysj buksa, selvfølgelig usminket. Lua godt på hodet. Boblejakke og skibukse, ingen som ser hvor ustelt jeg var, men utrolig deilig å møte verden usminket ??

    23. Er det ikke litt “pling i bollen” å følge en snapkonto som poster bilder/stories en ikke liker, og deretter bruke tid på å irettesette eieren av nevnte snapkonto? Verden er gal ??

    24. Sitter og vet ikke om jeg skal frese, grine eller hva. Hva fader for en kvinnemenneske. Du snapper om familielivet og åpner opp for at vi alle kan dele gode tips med hverandre! Du er en inspirasjon til oss andre med alle gode tanker og ideer og hvordan du forholder deg til hverdag og gravidlivet med småbarn. Jeg har to jenter, og det aller, aller viktigste jeg kan lære dem og vise dem her i livet er at du trenger ikke sminke hver dag for å være vakker eller føle deg vakker. En selvstendig kvinne trygg på seg selv kan fint gå ut i offentligheten uten mascara eller rouge i kinnene.
      Når jeg så dine snapper tenkte jeg bare “så herlig å kunne ha så mye snø og sol på en gang og få så fin farge i kinnene og nyte vinterlivetsgleder, her jeg som østlending sitter i stavangerregnet og lengter etter snøen.
      Har aldri tenkt på om du er sminket eller ikke, om du ser sliten ut eller ikke. For du ser tilfreds ut med hva du har fått i livet, og det gjør at du ser fantastisk ut på hver eneste snap. ?

    25. Kjære Nina. Eg kjenner deg ikke mer enn fra dine herlige snapper eller via bloggen,men det er så deilig å se at vi er flere. Ja flere mammaer som faktisk bryr seg mer om å være sammen med barna enn å bruke en hel dag foran speilet og vise fram enn sminket verden. Kjenner eg ble litt vel irritert over at du fikk den kommentar. Du er vakker! VAKKER! både inni og utenpå! Barna dine er super heldige og din mann med. Stå på!!! gleder meg til å lese og se mer fra deg og dere 🙂 <3

    26. Kjære vene, jeg blir helt matt!
      Hva er det denne personen ønsker å oppnå? Og hvilken forestilling har en om hvordan vanlige folk skal se ut? Fortsett som du er; EKTE!

    27. Jeg er så enig! Vil man se perfekte ansikter kan man kjøpe seg en glanset magasin. Men det er jo ikke virkeligheten, og ikke like sjarmerende. Det er så mange som mangler oppdragelse og spesielt på sosiale medier. Tipper denne dama aldri ville sagt noe lignende ansikt til ansikt…

    28. Du e jo fin uten sminker Nina ? du er deg sjøl, erlig og ei nydlige dama. Så korfor bruke masse tid på å fikse deg litt for å sende en snap. Kan ikkje ho berre slutte å følge deg viss ho har et problem med å se et usminket nydlige fjes på snap. Fortsett med å ver deg sjøl og ikkje bry deg om en ufin kommentar. Somoftes ligger de sjalusi og misunnelse bak sånne ufine kommentarer.
      Stå på Nina ???

    29. Det er akkurat for at DU er den DU er… som viser ditt sanne jeg.. som gjør at jeg følger deg på snapp. i motsetning til alle de andre selfidronnigene der ute. som er så forbaska nøye med å kun vise alt det perfekte i livet. strøkne hjem,den perfekte mamma,perfekte ansikt, den dyre nye veska blabla. ikke interessant. Slike folk som på dø og liv må slenge stygge kommentarer til andre.. de kan ikke ha det godt med seg selv.. for da hadde de ikke hatt behov for å trykke andre ned for å føle seg bedre. Stor klapp på skuldra til deg?Årets mamma??

    30. Synes det er fantastisk det du gjør og viser, nemlig at det er sånn virkeligheten er. Fulle dager med fullt kjør, masse kjærlighet, og også en del utfordringer. Sånn er livet og du er god på å vise deg selv og familielivet slik det bør være. Ig du ser ikke sliten ut. Du ser strålende ut ❤

    31. Du er perfekt som du er Nina og derfor så mange som følger med på deg og din fine familie. Jeg ser opp til deg, ett smilende fjes hver dag med 4 små i hus + en i magen.
      Du gir meg styrke i min egen hverdag når jeg er så sliten, jeg som kun har en i hus og en i magen!
      Håper du fortsetter å dele og fortsetter å være deg selv. Jeg er blitt glad i deg – høres sikkert rart ut 🙂 Men TAKK for at du setter ord på alt jeg tenker men ikke snakker om 🙂
      Klem fra meg til fine deg

    32. Det er helt utrolig hva folk får seg til, skjønner ikke at jeg lar meg overraske lenger…! !
      Jeg håper du klarer å heve deg over slikt. Det er så forfriskende med den ærlige hverdagen du viser oss ?
      Og du ser btw flott ut uten sminke ?

    33. Like rveldig godt at du snapper usminka!!! fra hverdagen deres! Du gjør en helt fantastisk jobb og er en stor motivasjon for veldig mange der ute. Regner ikke med at en sånn kommentar knekker deg, men skjønner du blir satt ut!

    34. Nydelig er du! Og det er så godt å se at det er flere som slår et slag for det naturlige og ikke trenger å pynte på alt hele tiden. Stå på, du har masse støtte!

    35. Følger verken deg eller andre bloggere på snap, synes det blir nært nok å lese bloggene. Har derfor ikke sett bildene du legger ut, men uavhengig av det; gi blaffen. Utstråling kommer innenfra. Skjønner ikke helt hvorfor alt må kommenteres om dagen. Leser bloggen din fast, men er ikke alltid enig. Det betyr ikke at jeg legger igjen kommentarer, eller går inn i diskusjoner. Vi kan da ikke ha samme syn på alt alle, mangfold er bra, og vi holder oss da innenfor Norges lover de fleste. Fortsett med snappene dine du. Jeg lover å ikke se på dem, men det har ingenting med mangel på sminke å gjøre ??

    36. -‘Jeg VET at jeg ikke er den eneste som legger meg med dagens butikkmaskara (du vet den du noen ganger gidder å kaste på deg før du skal på butikken) og bare tørker lett under øynene på morningen og tenker det får være godt nok.’-
      Hvorfor skriver du om mitt triks! Jeg har copyright på denne metoden??

      Du Nina er gulle god! Jeg kjenner jeg rett å slett ble sint når jeg leste dette! Og lurer på hvilken person som kan våkne på morgenen og bare finne ut at i løpe av dagen skal jeg personlig fortelle noen at de ikke er perfekt, at jeg har personlig rett til å endre en annen person! Det må være noe galt. Når noe så uskyldig som manglende sminke kan få en person til å lire ut noe så lavmålt! Men vi får håpe personen føler seg myyye bedre og jeg håper hun følger noen som er litt mer personens smak, da jeg syns ikke hun fortjener å følge deg!
      Men håper at det tar lærdom om at verden er ikke kun paradise hotel! Men mere kjendis farmen ?

      Nåde deg Nina hvis du endrer den du er for en slik kommentar. Vi mødre trenger å se ekte realety, akkurat slik vi er selv! Det trengs ikke sminke for å se kjærlighet! Digger deg på snapp!! Go natt koz fra en mor som hadde sin første tur ut av huset på 15 mnd. Tok på meg butikksminke, en litt finere topp og dro på kino. Nå er sminken grei i 3 dager ? og jeg har fått sett Mr. Greey på kino igjen ??

    37. Butikkmaskara? Den var god? endelig et ord for d? Hos meg er d også butikk bh?
      Hva er viktigst:være ute med barna i 15 min ekstra eller sminke seg? Hurra for sminkeløse “grå” søndagstryner?? Du er kjempe fin uten sminke??

    38. Herlighet! Jeg ser sånn ut på flere dager enn søndagene (hvis jeg ikke har jobb, forelesning eller planer) og det nærmeste jeg kommer barn er bikkja ? Tror noen glemte å lære vedkommende at man trenger ikke å si alt man tenker 🙂

    39. Herlighet, hva enkelte mennesker får seg til å gjøre og si.
      Jeg skal være flinkere til å sende snapper tilbake, jeg har stor glede av de du legger ut hver dag.
      (Digger alle de ulike 70-tallsinnslagene i huset. Har jeg vært deg hadde jeg tatt vare på NOE av det… Kanskje laget et slags bilde til å henge på veggen en eller annen plass? Hvis du ikke vil ha en hel vegg eller et helt rom med tapetene eller gulvbelegget. Fantastisk!

      Ha en fin ukestart alle seks (sju)

      🙂

    40. Heia deg! Heia de herlige snappene dine! Heia de gode skriveriene dine! Heia deg og din flotte familie! Hei flotte deg! Heia deg som viser virkeligheten! ❤⭐

    41. Hei, jeg har kuttet ut snap, men vurderte faktisk å reinstallere den bare for å følge deg ? herlig at du er deg selv 100 % og ikke lager en uekte fasade som så mange andre..

    42. Fin og naturlig, og for et vakkert smil! Trenger ikke sminke når du har en så flott utstråling!

    43. Åh guri… Ja, ja. Noen har litt for mye tid til å sitte og tenke på sånne ting!
      Jeg skulle ønske jeg kunne gå uten sminke og føle meg vel, tenk så mye tid som går med på unødvendig tull! Personlig synes jeg at jeg har for mørke ringer under øynene, flekkete hud, lite øyebryn og døde øyne. kan altså ikke levere i barnehagen en gang uten å ha sminket meg.
      Bare fortsett å være deg selv, og ikke gidd å bruke tid på å sminke deg (som du selv sa, når har du tid? :P) og du ser flott ut!

    44. Du er flott akkurat som du er ! Jeg leser bloggen din fordi den er akkurat som den er!

    45. Man må vel kunne gå uten sminke (og dele bilde av det)!? Jeg skjønner ikke at noen kan oppføre seg sånn… Dere bloggere får mye ufortjente kommentarer. Jeg er skremt over hva slags verden vi har blitt. Jeg sminker meg sjeldent/minimalt, men føler ofte at jeg burde siden det er så mange fint sminkede damer der ute. Selv med bare ett barn føler jeg ikke at det er tid til det på morgenene. Ja til et liv uten sminke!

    46. Vet du…. Kanskje usminket. Men hvem er ikke det?? Du ser lykkelig ut. Du stråler av kjærlighet og glede. 🙂
      Og det er flott at snapperene får se akkurat det. 🙂 Stå på. 🙂
      Har selv 3 små barn. Full fart. Midt i flyttesjau til ny kommune. Ingen tid til å verken kle seg ordentlig eller sminke og freshe seg opp. Men det finnes ikke viktig. Det er jo å sørge for at ungene har det de trenger. At dem føler seg trygge i en litt utrygg hverdag. Og da blir jeg lykkelig selv og jeg kan se litt ufresh ut. 😉

    47. Jeg ble sittende å måpe gjennom hele innlegget ditt! Hvordan kan folk være så ufine?! ?
      Du har herved fått deg en ny snap-følger. For jeg digger at folk tør å legge ut det ærlige og usminka. Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver!
      Stå på! Håper ikke de vonde ordene har festet seg så veldig hardt.

    48. Ingen har vondt av å fikse seg litt innimellom, nei 🙂
      Det gjeld nok mange!
      Tenker at dei som har problem med at du ikkje fikser deg på snap kan jo ta eit aktivt val og slutte å følgje deg. Det fins massevis av folk på snap som stortsett ser perfekt ut, nettopp fordi dei har brukt lang tid på badet, og nesten like lang tid på å ta det perfekte biletet…
      Verken det eine eller andre er feil, og vis folk har eit problem med det så er det jo ingen som tvinger dei til å følgje andre på snap.

    49. Hurra for deg!
      Digger at du er ærlig og ekte på sosiale medier! Jeg skjønner egentlig ikke at du orker å være snart fembarnsmor, gravid med bekkenløsning OG blogger. Imponert!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg