Du vet faktisk ikke en dritt!

Jeg er så lei, så drita lei.

Så lei at jeg har lyst til å banne, stampe i gulvet og rive av meg håret.
Men både du og jeg vet at det er til ingen nytte.

Men å fråtse med ord og aggresjon her inne kan jeg, skal prøve så godt jeg kan å holde meg til saken.
Gjøre poenget tydelig og lett forståelig, så kanskje det er til nytte.

Kort oppsummert.
Jeg er lei, dritt lei.

Sa jeg det?

Skikkelig lei.


trynet på ei som er lei men lykkelig.

Til støtt og stadighet skal vi oppfordre til å tørre, våge og driste seg til å være seg selv.
Ikke bare barna men oss voksne også.

Vær deg selv, det er det som gjør deg unik!

Så er det noen stakkars fornuftige som tar oppfordringen på strak arm.

Som tar valg basert på egne holdninger og ikke andres.
Som tar valg utifra egne meninger og ikke andres.

Som tar valg for seg og sine nærmeste for å ta tak i det ene livet man får og gjøre det beste ut av det.

Slike som meg.

Som tar oppfordringer, raker ryggen, er modig, og er den man er, slik man er og tenker at jammen er det bra nok.


Ingen har gått i mine sko, ingen har levd mitt liv, ingen har båret mine barn, ingen har gitt de liv, ingen har tatt mine valg, ingen har stått i min dritt, ingen har kjent på min sorg, ingen har tatt min kamp.

Ingen, bortsett fra meg.

INGEN.

Likevel, vet alle hvilke valg jeg har valgt feil, hvilke feil jeg har gjort og hvilke meninger jeg ikke burde ha.
Hver eneste dag får jeg en pekefinger i en eller annen vinkel, jeg burde valgt et annet yrke, mindre barn, sminket meg mer, farget håret, trillet i en annen vogn, bært barnet høyere, mindre, bysset mindre, ammet mer, eller mindre, ryddet mer, handlet mindre, valgt en annen mann, ment en annen mening, tatt mer vare på miljøet, fulgt mine drømmer, tatt mer hensyn til andre.

Jeg er så lei!

Det finnes kanskje ikke større grad av bortkastet tid og energi enn å mene noe om andre.
Hva godt gir det?

Å påpeke hva du mener andre har gjort galt, gjør galt eller velger galt?
Hva annet enn å løfte dine egne meninger og handlinger, som igjen andre har noe å påpeke?

Snu deg! Er min oppfordring, snu deg og se på deg selv og ditt.
Bruk tid og energi på å lete etter forbedringspotensiale der, for det har vi alle.
Absolutt alle.

Hva gjør du, for å glede andre?
Hva gjør du, for å leve ditt liv til det fulle?
Hva gjør du, for å ha det bra?

Peke på andre?
Eller fokusere på deg selv?

Det er klart, jeg mener ikke vi skal slutte å se på andre, men la oss heller bruke energien på å lete etter det gode.
Det krever et helt annet øye, et helt annet fokus.

Det krever godhet, medmenneskelighet og empati.
Verdier vi alle burde øve mer på å kjenne på.

Verdier som gjør oss til bedre mennesker.

Vi, må være enige med oss selv.
Oppfordrer vi barna våre til å være seg selv, bekrefter vi at de er gode nok som de er, så må vi også hylle de menneskene som våger å ta oppfordringen.

Vi må bruke tiden rundt middagsbordet på å skryte av mennesker rundt oss,
Tiden foran tv skjermen til å påpeke de gode kvalitetene til menneskene på skjermen.
Smile og se menneskene for den de er når vi sitter på benken og spiser is og ser på alle menneskene som går forbi.

Men hva om vi ikke har noe godt å si? Hva om jeg ikke har noen gode kvaliteter å påpeke?

HOLD MUNN!

Jeg tror godt du forstår hva jeg mener, hva jeg prøver å si.
Og vær så snill, gi det en tanke, vær det bevist.

Tenk hva som hadde skjedd om vi alle tok oss bare ørlitt i nakken.
Tenk på forskjellen det hadde gjort, om vi bare tenkte oss om innimellom.
Jeg får frysninger bare ved tanken.

 

Denne posten har jeg hatt liggende en god stund, tenkt den var både for bastant og irritert. Men så så jeg Magnus Jackson Krogh sin fantastiske tale på facebook, og han motiverte meg til å trykke post.

17 kommentarer
    1. SPEAK OUT! HØR HØR!
      Dette er jeg bare sååå enig i! Den dagen jeg får guttebaby skal jeg jeg ha dette i bakhuggi, som Johaug sier. Hu er veldig sprek. Dere er flinke.

      Jeg følger med 🙂

      Hilsen kongen av Sande, Lars Rune Haslestad

    2. Syns du er en fantastisk flott mor, skjønner ikke ka andre har med å gjøre hvordan du lever livet dit. Fortsett å være den stødige ærlige moren som du er😍👍

    3. Skulle tro det var høy finnerlønn sånn som enkelte leter etter feil – hos andre🥺

      Det som fungerer for en familie funker rett og slett ikke for en annen. Voksne er forskjellige og barn er forskjellige med sine behov.

      Kjære Nina 🥰 hold fram som du stevner👏👏 du kjenner din familie og tar dine valg ut fra deres behov – det finnes heldigvis ikke noe fasitsvar på hva som er best for den enkelte❤️ uansett hva det gjelder😀 Du og din mann gjør en fantastisk jobb med og rundt gjengen 👏👏👏🤗🤗👍👍😀

    4. Jeg synes du er helt fantastisk, du har fantastiske fine barn, nyt det 😘alt du/dere får til 👍vi må heie på hverandre😘jeg pleier å si har du ikke noe fint å si så tenger du ikke si noe i det hele tatt 😍

    5. Det eneste vi kan forandre er oss selv, så lev livet deres som dere tenker er best. La kommentarer prelle av og ikke bry deg om hva andre sier og mener. Jeg tror det er større sjans for at du lykkes med å styrke deg selv enn å fjerne kommentarer man får som influenser, selv om jeg selvfølgelig er enig i poenget ditt.

    6. Når man deler så mye av livet sitt på sosiale media som du gjør, må du regne med å få både ris og ros.. Det vil alltid være mange som kommenterer ting, i positiv/negativ retning eller prøver å gi råd..De gjør det nok som oftest med god hensikt, selv om du muligens ikke oppfatter det sånn alltid.. Alle barn er forskjellige og har forskjellige behov, men det kommer sikkert tips som kan funke og gjøre hverdagen enklere for dere også.. Det er jo en del fokus på lite søvn,rugging at hverdagen er hektisk osv.. Alt dette sier seg jo selv, og livet meg 6 barn var sikkert hektisk også.. Men likevel valgte dere å få et barn til, all respekt til dere for det.. Men med 7 barn vil livet deres være hektisk i mange år fremover, det vil være masse flotte øyeblikk.. Selvsagt noen man husker som mindre positive, og mere slitsomme også… Alt i alt er barn en fantastisk berikelse i livet, ikke alle er så heldige å får oppleve det.. Du har en nydelig flokk😍Men det jeg ville fram til er at, når du deler så mye som du gjør vil folk alltid bry seg.. Enten det er på godt eller vondt, mest på godt forhåpentligvis..
      God helg til dere alle 9🥰

    7. Er så enige med deg 😍
      Ingen trenger å høre eller lese alt som er “feil” med en uansett hvilket liv man lever 😊 Jeg koser meg med innleggene dine på blogg, snap og insta 😉
      Hilsen en 5 (7, 12, 17, 20, 26) barnsmor og bestemor til 1 ( snart 6 uker)

    8. Hei Trude 🙂 jeg følte for å svare deg, for tro det eller ei, handler dette innlegget ingenting om at jeg deler livet mitt på sosiale medier 🙂 For dette her, gjør vi med alle. Vi gjør det med naboen, hun i lokalbutikken, de som jobber på skolen, hun litt slitne mamma på helsestasjonen osv osv. Vi bryr oss med mer enn vi bryr oss om.
      Jeg er enig i mye i det du skriver, men når noen påpeker at jeg burde ta meg tid til å sminke meg litt før jeg går på Snapchat fordi jeg ser så sliten ut, eller sier jeg burde få færre barn fordi jeg allerede har for mye å gjøre eller velge noe annet enn jeg har valgt kan jeg ikke se at det kommer med god hensikt. Jeg mener det er bortkastet tid, og totalt unødvendig å komme med kommentarer som ikke er til nytte for noen.

      Også må jeg legge til, deler så mye som jeg gjør skriver du., jeg deler maks 10 minutter av mine 24 timer 🙂 det er også noe å tenke på 🙂

      God helg til deg også, og takk for at du tok deg tid til å gi meg en god tilbakemelding.

    9. Jeg fjerner ingen kommentarer 🙂 men som nevnt i en annen kommentar dette innlegget handler egentlig ikke om meg som influenser 🙂 for vi bryr oss med så mange fler enn de vi ser på profil i instagram 🙂

    10. DU ER FANTASTISK. Og så vil jeg fortelle hva min bestefar så til oss når jeg var liten : Dåm som sier at andre er dom , dåm er domme dåm. Ha en strålende fredag 😀

    11. Hei igjen Nina, og takk for fint svar..Enig med deg at om du sminker deg osv, er din sak.. Og også hvor mange barn du får er din sak, har selv 5 barn.. Fått både positive og negative kommentarer/tilbakemeldinger på det, og de negative irriterte meg selvsagt .. Jeg klagde aldri på at det var slitsomt, og det var mitt valg.. Så om noen mente det var for mange, tenkte jeg at det har de ingen rett til å mene noe om.. Så noen ting bør folk, absolutt folk tenke seg både 2 og tre ganger om før de kommenterer.. Jeg liker det du deler, derfor følger jeg deg.. Alle ungene dine er skjønne🥰, men synes Oda er spesiell😍Har bare lagt min elsk på henne.. Ha en fortsatt fin fredag☺️

    12. Hei Nina!
      Så viktig innlegg, du skriver så bra!
      At du er dritt lei, det forstår jeg så uendelig godt. At fremmede mennesker mener de har rett til å synse, mene og blande seg borti andres liv og valg man tar har blitt altfor normalisert og akseptert.. Og det er så synd, for din stemme er så viktig for så mange.

      Jeg blir provosert med deg, spesielt fordi dine ærlige innlegg og gode tekster har betydd mye for meg. Da jeg ble mamma for første gang fikk jeg nok et lite sjokk. Det var mye mer overveldende enn jeg hadde klart å forestille meg. Er så takknemlig for at jeg kom over dine tekster om bl.a barseltid, barseltårer, kveldsuro og ammetrøbbel.

      Det er selvfølgelig fantastisk å bli mor (og du viser så fint de mange nydelige øyeblikkene også). Men når man sitter der som nybakt mamma som flommer over av følelser og hormoner og føler man har nådd et helt nytt nivå av utmattelse, så er det disse ærlige innleggene man trenger. Ikke blogger og Instagrambilder av polerte og oppstilte bilder av freshe, nysminkede mødre med en sovende baby på det perfekt dekorerte barnerommet.
      For all del, det skal være rom for å vise frem det og. Men å ha folk som deg, som våger å være ærlig og som tørr å vise den usminkede sannheten, er så viktig.

      At det koster å være ærlig, det forstår jeg veldig godt.
      Dette er bare en liten påminnelse om at dine innlegg hjalp meg opp og fikk meg til å føle meg mindre alene i mitt livs mest sårbare tid. Så TAKK.
      Husk at din stemme er viktig.
      Mange gode tanker til deg<3

    13. Det jeg mener er at det alltid vil komme negative kommentarer, og særlig når du eksponerer dere i sosiale medier. Bruk heller krefter på å styrke deg selv til å tåle det, enn å skrive innnlegg for å få andre til å forandre seg, jeg tror ikke det vil fungere uansett, dessverre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg