En rolig dag i solen.

Jeg løfter på gardinen og gløtter med mysende øyne ut…. blå himmel og fuglene synger.

I dag skal jeg nyte solen, få litt sol på kroppen og kjenne litt på at vi endelig har ferie.

Bøøøøskiiiive, maaamaaaa, bøøøøskive…

Men først frokost.

Etter en (som alltid) småkaotisk frokost med brødskiver på gulvet med gærne veien ned, leverpostei på tripptrapp stolen og veltet melkeglass, kommer vi oss tilslutt ut. Det er FANTASTISK ute, minst 27 varmegrader i luften. NÅ er livet herlig.

Jeg velger å fylle plaskebassenget, så har de små noe å kjøle seg ned på i denne varmen.

Jeg smører barn, på med solhatt og de er klare.

Fram med solsengen,

Jeg skal aaakkurat til å sette rompa neddi…

Mamma det sviiiiiiiiir..det sviiiiiiiiir…..sviiiiiir.
Mellomstemann står med armene i luften, spriker fingrene og kniper øya sammen.

Solkrem i øya.
Jeg går inn å henter klut og får tørket godt.

Så setter jeg rompa neddi, jeg skal aaakkurat til å rette ansiktet opp mot solen.

Mamma jeg er tøøøørst.

Ah, at jeg ikke tok med drikkeflasker ned.

Inn på kjøkkenet, en drikke til alle også ned igjen.
Alle sitter som tente lys å venter, i MIN solseng.

Nei kom dere ut, drikken setter jeg her ved inngangsdøren, den senga er min.

ÅÅååå sier tre små og krabber motvillig ut.

Kom igjen, ut av sengen.

Jeg nærmest kaster meg over solsengen i det siste forsvinner ut av den.
Rompa godt neddi, ansiktet opp mot solen, jeg skal aaaakurat til å ta et skikkelig magedrag og senke skuldra da..

 

Maaamaaaaa, hjeeeeep, mammaaaaa, hjeeeeeeeep.

Vesla står med et ben på  hver side av bassenget, den siste foten er visst tung å få over og foten innafor bassenget sklir sakte men sikkert.

Jeg spretter opp. Skal jeg hjelpe deg?
Sånn sier jeg og løfter vesla over så hun har begge ben i bassenget.

Juhuuu, superglis og rett på rompa og full plasking.

*KLIRR* En boks med skruer faller ned fra verandaen.

Gidder du å plukke opp kjære?

Mannen driver med siste rest på verandaen vår, akkurat nå skulle jeg jammen ønske det var jeg som var den handye her kjenner jeg.

Jeg får med meg eldste å plukker opp det som sikkert er 1000 skruer, MINST.
Siste skrue plukket opp og jeg ber mannen instendig om å ha boksen langs veggen og ikke kanten.
I det jeg snur meg sitter tre små å plasker i bassenget, PERFEKT.

Jeg småløper bort til solsengen, rompa godt neddi, ansiktet mot solen, dyyypt magedrag.

Ahhhhh dette er livet…

æææææsj, Matilde har bæææsja!
Pokker, opp ifra vannet, jepp da, en bleie full av premie.

Proppen ut, vannet må byttes.

I det jeg går inn har jeg tre gråtende små, en fordi hun må skifte bleie og to fordi vannet helles ut av bassenget.

Når jeg kommer ut, står mellomste fortsatt å hyler.

Kjære deg lille venn, det kommer nytt vann, mamma ville bare ikke at dere skulle bade i bæsjevannet til Matilde.
Joooo jeg viiiil bade i bæsjevann.
Jeg viiiill!

Oj se en ball sier jeg, gråten stopper momentant og den ballgale smågutten løper ut på gresset og sparker litt.

Nytt vann oppi, nå er det klart igjen unger.

aaaah det er kaaaldt jooooo, tre skuffa fjes mot meg.

Ja men da får dere vente til sola har varmet det opp litt.

Ja får så vidt satt rompa neddi solstolen igjen.

Jeg er suuulten, jeg gløtter på klokka, oj snart ett alt.

Lunsj er det så absolutt på tide med.

Inn å spise lunsj, vi tar den siste brødskiven. ÆSJ da må vi ut på butikken da.

Vell hjemme tenker jeg det jeg alltid tenker, jeg skal ALDDRI reise på butikken med alle tre igjen, at jeg aldri lærer.

Det er tid for middag idet vi ramler inn døra, blir enkelt i dag, ingen har matlyst i varmen.
Pølser i brød.

Jeg gløtter på klokka under måltid, i all verden, barnetvtid alt.

Hvor ble egentlig denne dagen av? Dagene bare flyr unna i dette herlige sommerværet.
Jeg føler igrunnen at jeg ikke har gjort noe?

Tannpussen med mellomstemann er i gang. Jeg kjenner han lukter solkrem, og kommer på hva den egentlig planen med dagen var.
En rolig dag i solen.

Hvor ble den av?

Vi leser siste rest av Folk og Røvere i Kardemommeby, nuss på panna og en god klem.

Jeg sniker meg ut, setter rompa i solsengen, vender blikket opp mot solen.
Puster godt inn med magen og slapper av i skuldrene.

Så fikk jeg en rolig dag i solen da..

Iallefall i 10 minutter.

2014-07-23 19.17.04

Lik om du også har hatt en rolig dag i solen i sommer 😉

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg