En sjubarnsmors bekjennelser – 10 snarveier jeg tar for å overleve.


Det sitter litt inne, gjør rett og slett litt vondt å si det høyt.
jeg skal ikke nøle med å innrømme det.

Men på mange måter, tror jeg at de må ut.
De har godt av å kjenne litt på dagslys og trolig fortelle noen at de absolutt ikke er alene.
Vi er rå på å hakke på hverandre i denne rollen, passe på at andre nærmest gjør jobben bedre enn oss selv. Vi snakker høyt om det rosenrøde og idylliske, skryter av smått og stort på sosiale medier og pakker de tøffe dagene, følelsene og utfordringene godt inn i vatt.
Er det noe jeg har lært, så er det at ALT blir bedre om man deler det. Absolutt alt.
Det sier seg jo egentlig selv, en tung bør blir lettere å bære om man er to, og en glede blir dobbelt så stor om den blir delt.
I dette innlegget, skal det ingen sier høyt deles, men som alle gjør.
Og jeg skal gå foran som et godt eksempel, eller «godt» om du vil.
Her ønsker jeg at vi anonymt eller med fult navn om du ønsker skal kunne dele snarveier du tar for å komme gjennom hverdager (og fest) i kommentarfeltet, og INGEN pekefingre er lov.
La bekjennelsene flomme…
Vi hadde en slik runde på instagram også, og resultatet ble en innboks proppfull av herlige bekjennelser.
Jeg delte flere av de på story, og jammen lettet det ikke mange hjerte, og jammen lærte vi hverandre noen triks også 😉
For sannheten er jo at flere av disse snarveiene, til tross for at de gir oss dårlig samvittighet, er ganske smarte. Kanskje er din snarvei et tips akkurat en annen trenger. Kanskje er din snarvei bekreftelsen en annen mor trenger på at hun ikke er alene.
Jeg begynner, og deler noen av de snarveiene jeg benytter meg av daglig, ukentlig, månedlig.
Pekefingeren kan du holde for deg selv, heiarop og egne bekjenellser er hjertelig velkommen.
Jeg kan begynne for å gjøre det enklere for deg:
10 snarveier jeg tar i hverdagen.

  1. Jeg lar barna ofte spise kveldsmat foran barne-TV. På den måten beholder vi kveldsro, de sitter rolig og takket være TV spiser de faktisk.
  2. Barna har nærmest fri tilgang til skjerm fra etter middag til leggetid.
    De er slitne, vi er slitne og skjermro er kanskje noe av det beste som finnes etter en lang dag.
  3. Jeg gir flaske til ettåringen, MED erstatning. 
  4. Toro Tomatsuppe er et høydepunkt av en middag her i huset, det er som et kinderegg, 3 i1, rimelig, enkelt og den beste bonusen er at ALLE spiser det.
  5. Appropo middag, vafler fungerer supert til dette også!
  6. Jeg har delegert bort det å tømme oppvaskmaskin til barna fordi jeg HATER å gjøre det selv.
  7. Klærne til de minste blir lagt i klesskap og skuffer uten å brettes. 
  8. Jeg kamuflerer brus i kaffekopp, så barna skal tro det er kaffe.
  9. Jeg bruker badekaret som lekegrind og barnevakt. Har jeg noe jeg skulle ha gjort på pc, slenger jeg minst to av ungene oppi der, barrikaderer meg på badet og får jobbet mens barna koser seg i vannet.
  10. Jeg har gladelig kjøpt flere frostkjoler og andre plagg til treåringen til tross for at hun allerede har skapet fult av andre klær for å slippe diskusjoner om morningen.@

Hva med deg? 🙂

28 kommentarer
    1. Ingen klær i huset brettes og vi har alt for mye klær, fordi vi vasker det for sjeldent 😂 slår på vasken når jeg snikspiser sjokolade fra kjøleskapet..

    2. Haha, jeg diskuterer aldri på klær med ungene. Sørger bare for at det er sømmelige klær til årstiden tilgjengelig, så får de selv plukke det de vil. De ser jammen ikke ut enkelte dager, men de føler seg flott og fin, så hvem er jeg til å si at det ikke passer seg 😂
      Mellomste er til tider latterlig småspist, typ hoppe over flere måltid om det ikke er noe hun liker veldig godt. Enste som fungerer da er nugatti og det får hun så det ljomer etter. Mat må man ha.

    3. Jeg gir min gutt på snart 2 år middags glass.
      Sønnen min spiser også kvelds foran tv.
      Setter lille gutt oppi reise senga med tv på når hunda får tisse turen på morgenen.
      Jeg snik spiser godis når han leker 🤣🤣🤣

    4. Jeg kan ikke forklare hvor fantastisk jeg synes det er at du deler dette! Sosiale medier trenger sårt flere som deg.
      Jeg var helt sikker på at jeg måtte kjøpe nye klær til minsten i huset. Flaks jeg vasket alt i skittentøyskurven først!
      TV er gull verdt når man vil gjøre ting i fred, eller man vil snike til deg noen ekstra minutter på øyet om morgenen..

    5. Neste uke reiser mannen til utlandet på jobb og for at ettermiddagen skal gå i hop med storebror på 7 og lillesøster på 11 uker, med lekser, amming og ettermiddagsuro, blir middagsplanen som følger: mandag-hamburgere, tirsdag-pølser, onsdag-Fjordland, torsdag-Fjordland, fredag-sushi takeaway:) hurra for raske løsninger!!

    6. Alt for mye skjerm, alt for mye sukker. Vi er ofte for late til å gå ut, i alle fall nå på vinteren.
      Vi drikker brus fra kaffekrus, smugspiser godis og er alt for glade i kaker og boller. Ungene spiser ofte tørre brødskiver fra matboksen i barnehagen før middag, og jeg er veldig glad i kjappe middags løsninger som helst lager seg selv.
      I tillegg vasker jeg gulv kanskje 4-5 ganger i løpet av året (men heldigvis har vi vaskerobot som kan ta i ett tak i ny og ne). Gutten på 3,5 år kler som oftest på seg selv, og da kan buksa være att frem og både votter og sko på feil hånd/fot – men du og du så stolt <3
      Også sliter jeg skikkelig med ikke å skjemme vekk ungene med å kjøpe ting til de hele tiden fordi jeg selv synes det er skikkelig kult.
      Det var bare det jeg kom på i farta, er nok veldig mye mere men det får holde 😛

    7. Herlig 🤩 vi har fire barn, og bretter Ingens klær, bare håndklær og sengetøy 🙈 resten sorteres og legges i kurver 😅 også plasseres alle foran barnetv når jeg er alene med alle, og jeg må ha noen minutter fritid på badet 😅

    8. Takk Nina….Takk for at du setter ord på den virkelige hverdagen..👏👏👏 Vi er sånn familie vi og😁
      1. Ungene spiser daglig frokost og kveldsmat på stua foran en skjerm.
      2. Klesvasken blir brettet her i huset med det kan ta dager/ uke før vi gidder å ta med haugen for å legge den på plass i alle skap. Jepp..klesvasken tørkes på stua for vi er ikke så heldig å ha vaskerom. Kan tenke deg selv hvordan spisestue bordet ser ut til tider.
      3. Vi stressrydder og vasker når vi vet vi får besøk. Istedenfor å holde kaoset i orden til enhver tid så blir det heller hjerteinfarkt og svette til den store gullmedaljen🙈
      4. Smugspiser godteri ofte
      5. Krangler aldri med 2.5 åringen om klesvalg i bhg. Vil hun gå med pysj så får hun det. Hun er og en stor frost fan så jeg har kjøpt en god del klær med frost for å slippe noen kamper.
      6. Tyr “ofte” til lette middagsløsninger. Toro er vår venn,vafler og pizza på døra.
      7. brus i kaffekoppen ble ofte brukt her helt til jeg ble avslørt🤪
      8. Må ha is i fryseren ofte for å kunne ha avbryte krangler🤷‍♀️ 4 barn=krangel og skriking
      9. Kan gå dager mellom dusjing på kidsa. Tørker støv av dem🤪🙈
      10. Stenger meg inne på badet bare for å få puste

    9. Blir jeg ferske på vei inn i godte skapet sier jeg at jeg skal rydde 😊😊
      Tørker håndklær og kluter i tørketrommelen og legger det i balja, blir liggende en stund. 😊 Når de var mindre sa jeg at vi skulle se hvem som var kjappest til å rydde leiker, det ble barna som vant alltid så slapp jeg 😊😊😊

    10. Smugspising av godteri skjer nok både titt og ofte her, ja 🙈 Og spør fireåring en hva jeg spiser på, svarer jeg tomat, for det liker han ikke 😂
      Som ufør med en mann som pendler og i tillegg jobber skift både ukedager og i helger, blir det i tillegg mange lettvinte middagsløsninger. Toro tomatsuppe, Rema1000s ferdige lapskaus m/pølsebiter, Rema1000s ferdige pølsegryte, Coops ferdige risengrynsgrøt på pose, fiskepinner, pannekaker (de ferdige er faktisk ikke så verst) eller selvsagt en Grandiosa er ting som går igjen som favoritter. Hos minstemann fordi han elsker det, og for oss voksne fordi det både er lettvint og fordi guttungen da spiser godt og uten at vi må mase. Men heldigvis er vi velsignet med en sønn som ELSKER grønnsaker (😮😍) og frukt så det har vi alltid tilgjengelig, og dermed skorter det ikke på næring allikevel.
      Fordi jeg er ufør er ikke økonomien på topp, så vi har begrenset med klær til guttungen om vinteren (arver masse, men spesielt bukser, strømpebukser og ull blir ofte ødelagt og kastet før vi kan få det), så jeg må være flink til å vaske klær. Men det blir ofte til at vaskerommet brukes som en lagringsplass for rent tøy istedenfor at klærne havner i klesskapet..
      Og barne-TV (på telefonen min) er GULL verdt når jeg er alene med guttungen og det er noe jeg MÅ få gjort, f.eks å måke snø, gjøre klar nistemat og klær til dagen etter, eller ha en halvtime for meg selv foran TVen i TV-stua 😂

    11. Takk Nina, vi trenger dette!
      1. Om morgenen får 4åringen se på nrksuper på tlfen slik at mor, far og baby får sove lenger.
      2. Vi har 270 seng (dobbel og enkel), for at alle skal sove godt.
      3. Brus i kopo ble dessverre avslørt for lenge siden, så hvis jeg drikker brus på en onsdag får guttungen smake 🙈
      4. Tyr ofte til lettvinte middager, ofte det samme, pga kresent barn.
      5. Kan gå en uke, eller mer, mellom hver gang ungene bader 🤷
      6. Skjerm etter middag er gull her også!
      7. Setter av og til på tven til baby 10 mnd, så jeg får spist frokost i fred.
      8. Jeg synes det kan være kjedelig på gulvet med babyen og storebror til tider, og jeg er utdannet bhglærer 🙈
      9. Vi er alt for dårlige til å være ute med barna, ihvertfall når det er dårlig vær 🙊
      10. Jeg bruker ofte ekstra lang tid i dusjen, fordi det kan være min eneste alenetid i løpet av en uke. OG noen uker dusjer jeg kun 2 ganger 😮

    12. Er så deilig at det ikke er bare meg- som blåser i colaen for kaffen er varm😂 Har altfor mye klær og kjøper enda en frostkjole for den ønsker hun seg.
      Tyllskjørt- ER barnehageklær.
      Synger høyt sammen med datteren min på butikken- bare fordi hun har lyst til det.

    13. Her får 4-åringen og 8-åringen se på i-PAD på morningen så vi får litt ro. Vi har tvillinger på 6 uker så er krevende.
      Og de får se på tv eller i-PAD når de vil.
      Kveldsmat ved tv her å.
      Da tvillingene blir større og ikke like krevende får vi stramme inn litt på i-PAD.

    14. Har to jenter på 6 og 9.
      1. I helgen er jeg og mannen så trøtte om morgenen at jentene gjerne sitter to timer foran skjerm mens vi sover. Jeg gjør ofte klar mat til de kvelden før. De vet at de uansett kan komme til oss hvis det er noe!
      2. Husarbeid gjøres bare hvis vi venter besøk eller det er HELT krise. Har vasket kjøkkengulvet to ganger i år (har kostet og støvsuget mer). Bruker Klorin-spray og tørker med dopapir eller klut på badet.
      3. Kolonialen har reddet oss! Er nesten aldri på butikken lenger. Kjøper alltid blomster til meg selv derfra. Fra meg til meg!
      4. Jentene bestemmer klærne selv og har alltid gjort det. Ofte bærer jeg jakken, luen og vottene til lillesøster fordi hun tror hun ikke trenger de. Hun blir ganske fort kald nok!

    15. 3 gutter på 7, 3 og 1. Hvor begynner man..?😅 Han på 3 starter ofte dagene 0430-0500. Noen dager er jeg standhaftig og tar kampen til hele familien er vekket kl 0530, som oftest er jeg grei mot alle og lar han se på NRK super på tlf et par timer før hjernen min virker😅
      Jeg legger ofte minstemann i neste dags body for å spare tid på morgenen.
      Klærne våre ligger i Ikeaposer i alle 3 etg, ubrettet men rene. Eneste dagen i året noen skjorter er strøket er til 17.mai (okey, nesten hvert år).
      Velkommen i klubben – elsker småbarnslivet 💙💚💙😁😅

    16. 2åringen børster sine egne tenner de dagene jeg ikke orker å krangle og vi begge er trøtte 🤷
      Jeg er gravid og har cravings på is + at vi alle har vært mye syke de siste ukene.. når jeg spurte toåringen hva hun vil ha til frokost var svaret is 😂🤦

    17. Takk💚
      For mye tv og for lite tur, enda vi bokstavelig talt bor i skogen🙈
      Jeg er livredd for besøk, uten minst tre dagers forvarsel! Ser totalt herja ut her, hele tiden.
      Fireåringen kan irritere vettet av meg!! Selv om jeg er den voksne og burde være i stand til å ta meg sammen, kjefter jeg mer på henne enn jeg burde… Og får dårlig samvittighet… Hun har også lært seg bokstavene og staver absolutt alle ord hun sier, og det går meg på nervene. Det klarer jeg heldigvis å skjule!
      Ooog i går oppdaget jeg at jeg ikke har ryddet bort all julepynten🎅 Har liksom blitt så vandt til at den er der, så jeg ser den ikke😅

    18. Hater å brette klær. Hater mer å brette sokker då de samles ofte i en IKEApose. Når den (eller i verste fall de) tyter over og man er lei av å lete etter sokker til 5pers i den så må det til slutt gjøre. Da heller jeg dem ut på gulvet og brått.
      Jeg har laget konkurranse i sokkeparring.. Han blir i ekstase når han ser haugen og vil spille det derre sokkespillet 🤣
      Merkelig nok så vinner han hver gang 😇🤣

    19. Elsker dette!
      Jeg har fem barn mellom 12 og 2.
      Mitt beste tips er å la de to eldste bringe og hente i barnehagen. Kan ikke huske sist jeg var der.
      Hvis ungene spør om de kan lage noe så får jeg de til å rydde kjøkkenet først, samme gjelder hvis de spør om overnatting -rydd rommet først.
      De to eldste lager middag innimellom.
      Later som jeg har et viktig ærend på kjøpesentret og blir der lenge, argumenterer med at det kun er jeg som følger med på hva ungene trenger.
      Svir av penger på garn og annen moro til meg selv, når jeg er blakk argumenterer jeg igjen for at jeg alltid ordner klær og utstyr til ungene.
      Lytter på podcast mens jeg bretter og vasker klær, overdriver hvor mye det var slik at jeg kan bruke laaaang tid.
      Når jeg vil ha resten av brusen sier jeg til ungene at det er for sent å drikke brus pga koffeinet i brusen.
      Kunne sikkert fortsatt i evigheter, hele livet mitt dreier seg om slike ting! Haha!

    20. Har ikke lengre småbarn, men har oppdaget at: Ingen ungdommer bruker smokk, tommel eller bleie selv om du aldri brukte all energi på å få dem til å slutte. Ingen ungdommer liker BARE Nugatti. Ingen ungdommer blir zombier av at de hadde ubegrenset med spill- og skjermtid som barn, derimot får de kanskje 6 i engelsk. Ingen ungdommer er superglad i å gå på lange skiturer fordi de ble tvunget til det som barn. Superenkel forskning støtter disse funnene.

    21. Så mange herlige innspill her! Det er en fryd å lese. Takk for initiativ Nina, og takk til alle for bekjennelser og ærlighet.
      Jeg er ikke mamma enda, men skal vel fint klare å komme med noen herlige bekjennelser fordet om! Det er nemlig ikke bare mamma-politi ute og går, pekefingeren kan sitte løst hos Ola Nordmann og Kari Olsen også!
      1. Jeg er ikke av typen som klarer å stå opp første gang vekkeklokka ringer, så jeg slumrer, både en, to, tre og fire ganger, står opp på siste, gjerne 20 min før jeg må ut døra. Rekker ikke alltid frokost, så titt og ofte kjøper jeg både kaffe og hvetebolle (med sjokolade tillates også innimellom) på narvesen på vei til jobb. (Innser at dette er to kjappe løsninger i èn).
      2. Jeg liker å ha orden, ro og ryddige omgivelser rundt meg (bor i kollektiv med to av mine beste venninner), men rommet mitt er alltid bomba. Mitt område = mitt kaos.
      3. Jeg er dårlig på å plukke opp hår fra sluken, rett og slett fordi det er noe av det ekleste jeg vet om. Dessverre, for meg, så utsetter jeg å plukke opp håret til det gror over, istedet for å ta vekk mitt eget hår etter hver dusjing. Æsj.
      4. Jeg elsker å lage mat og eksperimenterer gjerne på kjøkkenet, men sulten tar ofte overhånd, slik at det titt og ofte blir enkle løsninger. Og det er ikke alltid middagen er av det sunneste slaget. Og det er helt greit.
      5. Apropo middag… jeg burde handlet inn mat for en uke av gangen, og kanskje også laget ukesmenyer (eller iallefall planlagt det i hodet), men det ender alltid opp med at jeg kjøper dagens middag rett etter jobb, og noen ganger har jeg ikke tålmodighet til å tenke kreativt, men rasker med meg det første og beste jeg finner.
      6. Jeg elsker smågodt (og søtsaker generelt). Hadde en periode i livet der jeg våger å kalle meg avhengig på smågodt, jeg kunne spise posevis hver dag, og klarte aldri å spare på posen i mer enn ett døgn eller to. Nå har jeg fast smågodtdag en dag i uka, vi snakker O herlige fredag! Men av og til sklir det ut til å bli både lørdag, søndag og evt mandag også….
      7. Jeg MÅ ha kaffe hver dag, og ikke bare en kopp, men mange. Det er en myte at koffein hjelper og er oppkvikkende, eller så har jeg bare blitt immun. Men placeboeffekten er jo magisk, derfor er kaffe et must.
      8. Jeg har hatt som mål i flere år at jeg burde bli flinkere til å trene og holde meg i fysisk aktivitet, for helsas del! Jeg har til nå klart to-tre ganger på treningsstudio, fordi jeg foretrekker mosjon i frisk luft istedet for å svette meg ihjel på trange treningsstudioer med dårlig luft og svettlukt. Ergo: kondisjonstreningen er innafor, mens styrketrening (som jeg har enormt behov for), må jeg jobbe med. Den dørstokkmila er bare litt lang. Kombinert med 1 og 6 er kanskje ikke dette spesielt gunstig.
      9. Jeg er sur på morgenen, før kaffe og mat, men jeg er ikke noe frokostmenneske, så frokost før klokka 9 funker dårlig. For meg funker det ikke å stå opp blid som ei lerke når alarmen ringer, ready to seize the day. Jeg vil helst snu meg rundt og sove videre.
      10. Jeg er for dårlig til å spise opp all maten i kjøleskapet før den blir dårlig, også de gangene det ikke er så mye mat der i utgangspunktet.
      11. Jeg bruker for mye penger på tull og vås, og ting jeg egentlig ikke trenger. Handler dog mye på bruktbutikk og liker gjenbruk, både når det kommer til klær og søte, vakre gjenstander. Her ser jeg faktisk forbedrings/utviklingspotensiale.
      12. Jeg er helt ram på å bruke mye tid på SoMe, aller mest når jeg er alene, men tar meg også selv i å sjekke ditt og datt også når jeg er med folk og aller helst burde gitt de rundt meg all oppmerksomhet og tid, ettersom kvalitetstid med mennesker er noe av det beste og fineste jeg vet om! Må bli slutt på, virkelig.
      13. Jeg skjemmer bort tanteungene mine. Sier mamma og pappa nei, kommer de rett til tante, og hun sier JA. Noen ganger (eller ganske ofte) hender det seg at ungene kommer rett til tante og spør;) Haha

    22. Kjenner meg igjen i ALT dette her.
      Kan også bruke laaaaang tid i kjelleren der jeg vasker klær. Sitter og spiller på mobilen med lydbok på øret og tar en liten timeout 😂

    23. Av og til drøyer jeg lenge med å hente i barnehagen for jeg gruer meg litt. Og av og til er det ekstra vanskelig å legge seg, for da kommer neste dag litt for fort.

    24. Høres veldig kjent ut dette her 😂🙈
      Jeg har en jente på 2 år og en gutt på 10.
      1. Guttungen har fått mobil, og jeg har sakt at ALT han gjør på den kommer automatisk inn på min mobil. Har også sakt at Facebook, Snapchat og slike apper har aldersgrense 18 år 🙈🙈 vi får se hvor lenge han tror på det. Jeg slipper jaffal mas nå 😂
      2. Jeg snuser. Guttungen tror det er nikotinfri snus. Så hver gang noen spør om å få en når han er i nærheten svarer han ganske raskt: den er nikotinfri asså 😂🙈
      3. Jeg gjemmer sjokolade på de rareste steder, slik at hverken mannen eller barna skal finne det og spise det opp. Så når jeg beveger meg rundt i huset kan jeg ta et lite stopp rundt for å spise i smug 🍫🍫
      4. Minstejenta er alltid med å henger opp klær. Hun tar opp ett og ett plagg til meg, så henger jeg opp. Hun synes det er kjempe morsomt, og så slipper jeg og bøye meg 🙌🏼
      5. Miste frøkna bestemte seg i jula for å slutte meg bleie, 2,2 år. For å minimere uhell sa jeg at hun skulle få en godteri bit hver gang hun gikk på do. Selvom hun er bleiefri for lengst, og dette nå går helt av seg selv, får hun fortsatt godteri når hun bæsjer🙈 bare fordi jeg ikke orker å ta kampen.
      6. Begge ungene ser på TV/ iPad mer en de burde. Helst med hver sin skjerm.
      7. Hvis jeg blir frustrert/sint bruker jeg utrykket «oh my god» eller «herregud» med høy stemme. Minste jenta sier nå disse frasene støtt og stadig med samme stemme. Jeg stiller meg helt uforstående til hvor hun har plukket opp sine ord både i barnehagen og til andre vi møter 🙈
      Så godt å vite at jeg ikke er alene med å velge litt raske løsninger 🤩

    25. Åh, ja, noen dager tyngre enn andre! Men heldigvis går alt i faser, og det som er tungt og føles at er likt hele tida, går plutselig over. Ring en en venn når det blir too much og du trenger noen trøstende ord. Og maange mammaer og pappaer har det også sånn. Vi klarer oss alle mann (ehh, damer), og perfekte trenger vi ikke å være! Barna digger oss uansett.
      Mitt triks: Nei, vennen, den (hva som helst litt småfarlig) kan vi ikke leke med, den er pappa sin! Funker hver gang 😅
      Eller avlede ved å spørre om de vil hjelpe mamma å rydde i tørrvare-skuffen. Mini eelsker å hjelpe til!

    26. Herlig lesing for ei som fnyser av mammapolitiet😍 med 5 unger i hus har jeg erfart at disse «rådene» derfra er helt urealistiske og egentlig bare bs😜
      Kunne sikkert skrevet ei hel bok om lettvinte og upedagogiske løsninger vi har her i huset og kan skrive under på alle nevnte punkter😅
      – da de eldste ungene var morgenfugler hadde vi «sove/dorme-lenge-konkurranser» i helgene, gjett om det ble late morgener😆
      – minstemor på 1,5år vinker og sier bye-bye… hennes favoritt var engelskspråklige baby-TV fra hun var typ 7mnd🙈
      – jeg er så upedagogisk at jeg kommer med advarsler til ungene om ulike, mer eller mindre, sannsynlige medisinske følger ting kan ha, gjerne godt og detaljert beskrevet, som diabetes hvis de spiser masse snop og fotsopp hvis de ikke gidder å skifte klamme sko og sokker.. og kan i oppgitte øyeblikk dra det enda lengre🙈
      – jeg gidder ikke engang å smugspise godteri, her er de innforstått med at godteri gjennom hverdagen er mammas privilegium og belønning for alt av matlaging, rydding og vasking😂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg