En tur til legevakten..

Høsten altså fin på alle mulige måter bortsett fra baseluskene.
Bah så kjipt det er at den skal bringe med seg så mye sykdom altså.
Noen år sniker vi oss unna det meste, andre år ikke.
Man vet liksom ikke hva som venter en, og jeg må innrømme at skuldrene er litt ekstra høye.
For det er kanskje den rollen jeg takler dårligst som mamma.
Sykepleieren.
Da må man både være tålmodig, kjærlig, omsorgsfull og ikke minst på vakt.
For hvor går egentlig linja før det er på tide å få en legesjekk?
Vi løper ikke ned dørene til doktoren, sånn sett er vi nok heldige alikevell.
Men i dag måtte vi altså en tur.

Matilde kom hjem fra barnehagen på tirsdag med lett feber.
Med flere andre diffuse symptomer valgte vi å reise til legen.
Vondt i nakken, utslett, svimmel, kvalmebølger og vondt i munnen.
Jeg var rett og slett ikke sikker på om dette bare var en vanlig runde høstfeber.
Stikk i fingeren og en premie senere.

Ingen funn, symptomene ser ut til å være en del av et vanlig virus.
Vi må bruke tiden til hjelp.
Jeg vil med dette innlegget komme med en oppfordring.
Er du usikker på hva dette er, ikke google, spør på en facebookgruppe eller en vennine med barn.
RING – LEGEN !
 

5 kommentarer
    1. Masse god bedring. Vi måtte hente en feber syk gutt i dag også . Det går skalagens feber i barnehagen så håper vi slipper unna den. Men på en annens side så hadde vi vært ferdige med den siden man bare får den en gang. Masse god bedring til dere ??

    2. Amen! Jeg syntes fastlegen min sa det så fint da jeg var der etter fødsel: «Ring heller ti ganger for mye enn en gang for lite»

    3. Vi var hos legevakten i forgårs, jeg å jenta mi på sju. Hun hadde lignende symptomer som du beskriver, men hun hadde brekninger hele natta før pga kvalmen. Legen på legevakta trodde først det var den femte barnesykdommen så den fjerde, ble ikke helt enig med seg selv, men mente det var virus. Jeg spurte om crp, og ok så skulle vi ta en crp. Crp-en hennes var på 210, noe som i mine øyne er hinsides høyt! Da legen kom til oss etter vi hadde tatt crp-en lå jenta mi på sofaen på legevakten med nesten 40 i feber, og jeg tenkte for meg selv “så bra at jeg stolte på magefølelsen og reiste til legevakten for dette er jo bakterielt og hun trenger penicilin.” Men nei… legen sa at det var virus men måtte følges litt opp. Jeg ble helt sjokkert, og jeg spurte:” er det ikke sammenheng mellom crp og bakterieinfeksjon?” Nei, det var det ikke sa han, så litt sjokkert kjørte vi hjem igjen. Jeg tankte når jeg kom hjem at dette er ikke greit! Vi søkte på google og ringte familie, alle fortalte oss at dette ikke var bra og at vi måtte reise inn igjen. Jeg ringte legevakten og fikk vite når neste lege kom på jobb. Så 3 timer etter siste tur reiste vi inn igjen og fikk møte en flott lege som virkelig så datteren min og gav henne penicillin. Hun hadde skarlagensfeber! Så jeg støtter deg! Stol på magefølelsen og reis en tur for mye til legevakta enn en tur for lite! Bare synd man ikke kan stole på legene heller noen ganger.. 🙁

    4. Hva er dine tanker om å eksponere barna såpass mye som du gjør i sosiale medier? Også når de er syke? Vil gjerne høre om det, spesielt når dette er et så hett tema for tiden. Barn har rett på privatliv og på å bestemme selv hva de skal finne på nett om seg selv om noen år.

    5. Godt spørsmål Lene og dette tror jeg er individuelt og dermed også veldig forskjellig på hva man synes er riktig å galt.
      Jeg gjør det jeg mener er riktig ovenfor mine barn. At jeg skriver om en sykdomsrunde hos oss ser jeg ikke på som sjenerende, gjør du?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg