Enkel allergivennlig frokost.

/// Skrevet i samarbeid med Hatting.

Er det noe jeg VIRKELIG setter pris på i helgene så er det late morgener og ekstra god frokost.

Vi lager alltid ekstra god frokost, enten lager vi scones eller så har vi alltid fryste rundstykker i fryseren.
Rundstykkene fra hatting matcher min helgefrokost perfekt, ut av frysen, rett i kald ovn.

Rett tilbake i dyna bare pittelitt til, så dekke bordet og vips har man ferske rundstykker.

Akkurat denne helgen var ekstra stas for eldstefrøken som hadde overnattingsgjester. Dagen før hun skulle komme fikk jeg tekstmelding fra mamman, husk at hun har glutenallergi.

Hjelp!

Der stod jeg og innså at alt jeg hadde tenkt å servere igrunnen inneholdt gluten.

Ingen i familien er plaget med allergier eller intoleranse, vi har den friheten at vi slipper å tenke om produkter inneholder laktose, nøtter, gluten, hvete eller lignende.

En god vennine av meg må også holde seg unna gluten, og jeg har erfart at alternativene ikke er mange,
og de som finnes er ikke alltid noe å skryte av.

Jeg søkte på nett, fant fort ut at hun ikke var den eneste, det er MANGE som er uvenn med gluten og jakten på gode alternativer var visst håpløs.
Enten smakte de lite eller rett og slett vondt, gav en ekkel ettersmak, luktet rart eller hadde en merkelig konsistens.

Men så kom jeg over et allergiforum med hallelujastemning, Hatting hadde nemlig lansert noen glutefrie produkter.
Og disse var GODE ifølge ryktene.

Hatting er for oss en perfekt løsning til en god frokost når jeg ikke orker å bake, så da tenkte jeg disse bør vi gi en sjans. De falt i smak, både til overnattingsgjesten og oss, ja vi måtte selvsagt smake 😉

hatting2

hatting3

Kort tid etter ble vi kontaktet av Hatting, om vi ville fortelle småbarnsforeldre om deres flotte nyhet,
det var ikke vanskelig å si ja.

Jeg har som nevnt svært lite erfaring selv med allergi, men innså fort når jeg stod der med en overnattingsgjest som ikke tålte alt at det er ikke enkelt. Enda mer skuffende må det være, når du endelig har funnet et alternativt og det rett og slett smaker vondt.

Hatting har jobbet lenge med disse rundstykkene, og det smakes.
Jeg kunne jo selvsagt kjenne at dette ikke var hvetebakst, men smak og konsistens var veldig god.

De har ikke bare tenkt på gluten, produktene er også fri for feks egg, laktose, nøtter og hvete.
De er rett og slett VELDIG allergivennlig.

Min favoritt var absolutt havrestykkene.
Grove og gode i smak og liten følelse av å spise noe “annerledes”.

Rundstykkene stekes på samme måte som de andre, og glir rett inn i frokosten til alle.

Det var dessverre kun fire i hver pose, men fire gode er bedre enn ingen.
Her kan du holde deg oppdatert på nyheter fra Hatting
Produktene skal være å finne her:
10626393_414295805384528_1675932275075811504_o

Hatting Glutenfri Havrestykker: Rema 1000, Bunnpris, Kiwi, Meny, Spar, Eurospar, Ultra, Rimi, Coop Prix, Coop Mega, Coop Extra, Coop Marked og Coop OBS! Vil også ligge i frivillig sortiment hos: Joker.

10838200_414296045384504_4999640022476751259_o

Hatting Glutenfri Rundstykker: Meny, Ultra, ICA Supermarked, Coop Prix, Coop Mega, Coop Extra, Coop Marked og Coop OBS! Vil også ligge i frivillig sortiment hos: Joker, Spar og Eurospar.

De er som nevt veldig populære og blir revet unna, vi måtte innom flere butikker for å finne de.
Vi hadde tilslutt flaks og fant begge variantene på nærmeste coop extra.

Det lønner seg å lete, og ikke minst etterspørre.

hatting

[Alt-Text]

6 kommentarer
    1. Det står at rundstykkene er uten laktose,men er de melkefrie? Det er ikke aalltid det er laktose som er problemet med melken.

    2. Disse rundstykkene er sikkert gode, men veldig skuffende at de ikkje er melkefrie. Små barn har som oftest problemer med proteiner i melken, laktosefri melk hjelper lite da.

      Men flott att det kommer et alternativ for de som kan spise de da 🙂

    3. Veit Hatting har jobba lenge med desse, og bra dei endeleg har funne eit godt resultat! Har sjølv 2 barn med cøliaki, så kjekt med lette alternativ. Elles så byrjar det å bli masse god glutenfri mat i butikkane og det finnast mange gode oppskrifter – så det er ikkje så vanskeleg som ein skulle tru ;). Toro er også supre med å leggje til rette for glutenfritt – og har mange sausar, gryterettar, muffinsmixar og kakemixar som er glutenfrie (men som ikkje er merka med det).

    4. Henger meg opp i noe helt annet. Den koppen din var bare råstilig! Lov å spørre hvor man får tak i en slik?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg