Enkel, rask og god tomatsuppe.

Tomatsuppe, jeeeeeej.
Jubelen står i taket her i huset dersom jeg kan gi det svaret til det daglige spørsmålet:
Hva er det til middag?

Mannen er ikke like begeistret da han mener at suppe ikke er mat 😉
Men med litt snasent tilbehør kommer smilet så vidt frem hos han også.

Tomatsuppe er en rask og rimelig løsning hos oss,
Jeg hadde prøvd flere hjemmelaget supper, men erfaringen var at det tok både for lang tid og barna synes ikke noe om de.

Dermed havnet vi på posesuppe hver gang.

Helt til, vi var hos en god vennefamilie av oss, som serverte oss tomatsuppe.

Er den hjemmelaget spurte eldste.
Ja spurte vertinnen stolt.

Åååh sa eldste skuffa.

Men gjett hvem som spiste litersvis av suppen?
Jo det var mine tre barn OG mann.

Denne oppskriften må jeg ha! Og den fikk jeg, OG den deler jeg med dere.

Den er latterlig enkel, knallgod og perfekt å smelle sammen om man har litt kjøttrester etter ukas middager.

Dette trenger du:
(ca 6 porsjoner)

2 ss smør
3 ss hvetemel
ca 1 liter kjøttbuljong
3-4 ss tomatpure
2 dl melk
ca 1 ss sukker
Saltes ved behov.

Slik gjør du:
Smelt smør og rør inn hvetemel
Spe på med buljong og visp inn tomatpureen
La suppen koke i 10 minutter
Smak til med melk, sukker og salt.

Som tilbehør bruker vi godt brød, kjøttboller, egg, kyllingfile, pølsebiter og lignende.

 

9 kommentarer
    1. Skal prøves! Mannen min er heller ikke glad i suppe, spesielt tomatsuppe, men han kan få spise pølser istedet :p

    2. Den var super god og enkel, og med masse tilbehør så blir det jo en skikkelig middag 😀

    3. Hei
      Kass nøyaktig vann mengde bruker du? Første gangen var den knall god med 8 dl vann .

      Og 2 gang vannete med 1 liter.
      Har du flere gode supper på lager og du vill dele ?

    4. Denne lærte jeg å lage i barndommen og da brukte mamma ikke noe særlig krydder i. Jeg bruker timian/pizzakrydder som koker med samt chili,litt hvitløk og godt med kvernet pepper. Blir litt mer spennende da……og barna elsker den.

    5. Samme her. Jeg var fornøyd, hadde lagd hjemmelagd tomatsuppe til barna, men den smakte visst ikke som den vi pleide å ha. Toro sin pose🙈Så nå har kun den i pose:)

    6. Her har vi kresne barn og mye allergi,og barna liker ikke tomatsuppe, men denne skal jeg prøve.
      En slager hos oss er hjemme laget gryterett..
      Ta 1 pk bønner,1pk kikerter,1pk linser,2 bokser hakka tomater.
      Og halvisne grønnsaker du har i skapet til det blir ca 2 l i kjelen.
      Tilsett ca 1l vann.
      Kok til grønnsaker er møre og mos grønnsaker og det blir en grøtete konsistens, dette blir basen til ulike gryter.
      Taco gryte: tilsett krydder,1pk stekt kjøttdeig og server m mais,agurk,chips el som tilbehør.
      Jegergryte:
      Tilsett 1pk kjøttdeig el 1pk strimlet kjøtt,fløte og krydder etter eget ønske.
      Chiligryte: tilsett chili fersk el pulver..

      Kan ogdå tilsette ferske grønnsaker i gryta som er kokt i egen kjele,has i på slutten ,alt etter smak og behag.
      Blir ca 5 l gryte
      Og kun fantasien som setter grenser.

      Og i pannekaker så har jeg en pk hvite moste bønner,havregryn og rugmel itilegg til vanlig spelt mel da blir det mettende og det holder m 2 pannekaker.
      Vi er 7stk i familien, inkludert en nyfødt.
      Skal ønske meg en slik planlegging s bok som du har.
      Er så kjekt å følge deg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg