Enkle, gode havre rundstykker.

Finnes det noen bedre måte å starte dagen på en med duften av fersk bakst (og nykvernet kaffe?)
Med en liten morgenfugl i familien har jeg plutselig litt tid på morgenkvisten og de morgningene jeg har overskudd kan jeg også skjemme bort familien med ferske rundstykker. Noe som jeg gjorde i dag. Og etter å ha. delt bildet ble jeg bombadert av etterspørsel på oppskrift.
Og det er klart jeg vil dele 🙂
Moro når dere spør.
Må igjen presisere at jeg er INGEN baker eller kokk, men er glad i å drive med mat.
Og noe som er viktig for meg er at det skal være enkelt og med ingredienser man finner i butikken.
Så for å lage disse havrerundstykkene trenger du:
 
650 gr hvetemel.
150 gr havregryn.
1 pk tørrgjær
1 ts salt
4 ss olje (eller smeltet smør)
6 dl melk (kan også bakes med vann)
2 ss sirup.
også gjør du slik:
bland alt tørre i en bolle.
Tilsett det fuktige. unntatt olje i temp rundt 37 grader og elt godt.
Tilsett oljen på slutten av eltingen.
Sett lunt og hev i 30 min.
Så bakes de ut til ca 16 rundstykker.
Sette på nytt lunt og heves i minst 30 min til.
Stekes på 220 grader i 10-12 minutter.
Pensle gjerne med vann eller egg og strø på havregryn før steking.
Dagens variant ble også piffet opp med en god neve knuste linfrø og solsikkekjerner.
Du vet.. man tager hva man haver 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg