Er den best i test?

Ok, det er av ren frustrasjon jeg skriver dette innlegget.
Og ønsket mitt, er kanskje å gjøre deg mer bevisst.
Mer bevisst på at vi, jeg og du lar oss lure av produsenter og leverandører av produkter som selges både her og der.
Det gjelder i grunnen all slags varer, men for min del skal jeg snakke litt om barneutstyr.
Jeg har en over middels stor interesse for nettopp barnestæsj. Kanskje ikke så rart med 5 barn tenker du?
Men aller mest er det innovasjonen og problemløsningene i produktene jeg fasineres av.
I ingen annen nisje finnes så mange små utfordringer som kan løses ved hjelp av en eller annen duppedings.
og ingen annen målgruppe er så DESPERAT på å finne den ene tingen som kan løse dems problem.
Jeg kan mye om barneutstyr, både vogner, poser, stæsj og sikkerhet. Jeg kan mye, men langt ifra alt.
Hver eneste dag lærer jeg noe nytt og nyttig.
Jeg har jobbet med barneutstyr i flere år, i stor kjede og i egen nettbutikk.
Og i over 12 år har jeg menget meg med mødre både i virkelighet og på forum som ønsker å finne det ene riktige produktet for seg og sine.
Og ofte velger vi den enkle løsningen

Best i test.
Best i test skulle vært forbudt.
La oss iallfall først stille oss noen kritiske spørsmål.
Best i hvilken test?
Hvem har testet?
Hva ble den testet imot?
og hvem har bestemt at den var best?
Flere aktører bruker frasen, men spesielt innenfor sikkerhet er den veldig aktivt brukt.
Noe som er både misvisende og forvirrende for forbrukerene.
Men så kraftfullt at det sørger for at det er nettopp det de kommer inn inn i butikken for å kjøpe.

Jeg skal ha den som er best i test..

Best i test kan bety så mangt.
Noen ganger er det for brukervennlighet,
Noen ganger er det i en test i regi av produsenten selv.
Noen ganger er det mot konkurrerende produkter som ikke har en sjans
Noen ganger er det en god test som virkelig viser at dette er et produkt verdt å titte på.
Konsekvensene av å stole blindt på en best i test er vesentlig større om du feks velger en vinterdress versus en bilstol.
Forskjellen på kald og våt versus alvorlig skadet i en bilulykket er temmelig stor
Likevel er det nettopp rundt bilstoler og bilsikring vi har en tendens til å stole mest på produsenten.
Og enkelte aktører roper både høyt og lavt om tester, og godkjennelser.
Det er nettopp innenfor sikkerhet vi ønsker å kjøpe det aller beste, klar vi gjør.
Men da må vi også ta oss tid til å undersøke hva leverandøren egentlig selger.
For all del, jeg sier ikke at alle som bruker “best i test” prøver å lure deg. Noen kan faktisk krone seg med tittelen best i riktig så flotte tester.
Men i en slik avgjørelse må man ikke glemme å se på sine egne behov også.
Best i test, er ikke alltid best i test for deg.
Ta deg tid til å lese det i liten skrift, spør riktig sted om råd og ikke glem sunn fornuft.
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg