Er det natta nååå?

Det jeg skal komme med nå er en innrømmelse,

en ærlighet som innebærer både latskap og tja… utnyttelse.
Men la oss se bort ifra det, og la oss heller se på det som et tips og en mulighet.
Kanskje noe du ikke visste at du kunne gjøre, som du kanskje burde gjøre.. sånn innimellom 😉

Hva trenger du?
Barn som ikke kan klokka… oooog som er glad i sengen sin 😉
Legg til en litt sliten mamma og pappa og du er på god vei.

La meg forklare.

Vi er minus en denne helgen.
Eldstefrøken har gledet seg som bare en niåring kan.
Hun skal overnatte til sin gamle nabovenninne. Som mange av dere vet flyttet vi for et år siden. Det meste har gått greit å forlate, men en jente har satt ekstra dype spor.
Det fine er, at dette vennskapet tåler det meste, også avstand.

De har sett hverandre regelmessig siden vi flyttet og i helgen var det duket for en ny runde overnatting.
To netter sammen, de to.

Det betyr også to netter borte fra oss.
Vi må klare oss uten eldstefrøken. Selv om vi er mange, merkes det veldig godt når en er borte. Kanskje spesielt henne. Det er rart å være uten trygge gode storesøster.

MEN vi får også en vanvittig gode.

Når hun er borte, har vi nemlig ingen barn som kan klokka!
Get it?

Henger du med?
Ikke? Vel la meg meg dra deg inn i noe som skjedde, nå akkurat…for ca 30 minutter siden.

Kveeeeeeldsmat roper jeg og river to små ut av ipadverden.
De har koblet av og vært påkoblet en times tid.

Lang inn i en minecraftverden, bygd en verden jeg ikke skjønner stort av.

Kveeeldssmaaat sier jeg en gang til for å få de til å reagere.
Begge stenger skjermen og tusler inn på kjøkkenet.

En liten fruktbuffe hver venter de, med en liten neve nøtter til.

De spiser, ingen sier noe.

Jeg setter meg ved siden av minstemor, tar en liten neve druer. Hun er så treg, så om jeg ikke hjelper henne litt blir hun aldri ferdig.

Jeg sitter å sanker styrke, styrke til å gjennomføre siste etappe.
Den som skal gå ned trappen, inn på badet, inn i pysjen og ned i seng.

Jeg kjenner kroppen værker og sofaen roper.
FOR en dag.

Erre natta nååå?


Stillheten brytes av en seksåring med munnen full av appelsin.

Ehhh jaha.. sier jeg med så overbevisende stemme som mulig.

Men… hva er klokka?

Mannen runder hjørne fra gangen etter å ha lagt minstemann og gløtter ned på håndleddet sitt.

Den eer… jeg får løftet hånden før han får fortsatt.

Den er leggetid, tar jeg over troverdig.

Se ute, mørkt som bare det.

Begge snur seg og ser ut, de er begge enige. Mørkt er det jo.

Men, ble ikke barnetv akkurat ferdig?

Nei nei, husk dere har spilt Ipad KJEMPE lenge sier jeg overbevisende.
Begge ser på hverandre og er igrunnen enig.

Jeg trodde ikke det var natta, sier han å knasker en drue.

Å jo da vennen, natta nå sier jeg og gjesper demonstrerende.
Og skjønner at jammen går det denne gangen også…

Minstemann er allerede i seng, og litt etter tusler vi andre også ned trappen.

Jeg tusler opp igjen. slenger meg ned i sofaen hvor mannen og sitter.
To glass brus, en grandis i ovnen og en netflix full av serier.

Stillhet i huset, minstemor synger fra rommet sitt men det får hun bare gjøre.

Klokka er 19, barna tror den er 20.

Jammen er det kjekt når de ikke kan klokka 😉

6 kommentarer
    1. HAHA 🙂 Eg hadde lært meg korleis klokka såg ut når den var halv 10 når eg var berre eit par år.
      Då viste eg at eg måtte komme meg i seng før pappa kom frå jobb. Hadde vist lakenskrekk eg 😛
      Deilig når klokka er 19 og ungane er i sneg, er så stor forskjell på kl 19 og 20 synest eg. God Helg

    2. Flere som har brukt den? men her i huset kunne de fort klokka, ihvertfall hva viserene stod på til forskjellige ting. Park start, Barne-TV og legge tid. Kjøkkenet var husets hjerte og der hang også klokken. Det de ikke fikk med seg var at når de satte seg til å se Barne-TV stilte mor klokken, vips var den 19.00. Så når Barne-TV var slutt, ble det også leggetid? Må sies at vi har hatt barn med stort søvnbehov men de ville jo ikke legge seg tidligere enn vennene, så her hadde vi en vinn vinn situasjon? Mathilde har nok lagt seg 19.00 i mange år uten å merke det???

    3. Hehe ?
      Femåringen min lærte seg “lille viseren” da han var to og viste dermed ca hva klokka var, og kunne ikke lures .
      Nå har han full kontroll, og det har hendt han har lurt meg. -Mamma, klokka er snart 7, på tide å stå opp!!!
      Så har klokken vist seg å vere litt over 6….
      -Jammen mamma, når klokken er over 6 er den jo snart 7…. ??

    4. Ohhh stilleklokkentrikset skal jeg ta med meg. Ser ikke ut som om litt ekstra søvn har gjort de vondt 😉

    5. Her fungerer det ikke!
      Har prøvd å legge femåringen min 19.30 istedenfor 20.00 ettersom han er kjempe trøtt om morgenen men det fungerer ikke.
      Legger jeg han 19.30 så holder han det gående til 21.00,mens legger jeg han 20,00 så sovner han innen 10 minutter.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg