Er dette fødsel tro?

Nå er det meste på plass til den lille i magen og ventingen har inntruffet. Jeg har hørt MYE om venting, at den er lang, tung, varm, kjedelig og uutholdelig til tider. Jeg venter på at jenta har kommet ut av magen, ligger på brystet mitt og at jeg faktisk kan se henne med mine egne øyne.
 
Men før vi kommer så langt må man igjennom fødselen. Jeg gleder meg til at fødselen starter, men samtidig blir det rart å ikke skulle være gravid lengre. Jeg har jo tross alt vært det i 9 måneder nå. Det er noe nytt og mer innholdsrikt som starter, det ser jeg fram til. Tanken rundt fødsel er for det meste at det kommer til å gjøre vondt, men at jeg vet det er dyktige profesjonelle som skal passe på babyen, meg og samboeren. Jeg føler meg igrunn trygg til å ikke vite hva jeg skal igjennom.
 
Ikke sjelden merker jeg kanskje noe jeg ikke har merket før, men kan det være starten på fødsel da tro? Det rykker til i magen og det strammer seg. Hvor vondt gjør dette egentlig pleier jeg å spørre meg selv om, ikke så veldig nei, nei da er det ikke fødsel, bare kynnere.Oi der stakk det litt nederst i ryggen, er det et tegn på fødsel kanskje? Det blir borte og kommer ikke tilbake, nei det var nok ikke noe rie denne gangen heller.
l_643a6a00-101c-11e2-b0ef-d3198f500008
Jeg vet det skal gjøre vondt, men regner ikke med at det er kjempe vondt fra starten av og derfor kan alt jeg merker på kroppen kanskje være en start på det vi skal igjennom.Jeg må bare vente, kroppen bestemmer og jeg føler jeg ikke har noe kontroll på det som kommer.
Her er noen innspill fra følgere av Idebank for småbarnsforeldre på facebook.

Tegn på at fødselen kan være igang

Jeg må understreke at ved minste mistanke om at noe er på gang eller ved usikkerhet ringer du føden! Lista er ikke skrevet av fagpersonell men er basert på erfaringer fra damer som har født.
– Slimproppen går
Dette kan også være et tegn på modning og fødselen trenger ikke starte på mange uker enda.
– Vannet går 
Kan være vanskelig å oppfatte hvis det bare kommer litt. Men ved minste misstanke om at vannet har gått ringer du fødeavdelingen.
– Smerter i ryggen
Her er det forskjellig hvordan de beskriver smertene, trykkende, murrende, verkende.
– Rier
Men som førstegangsfødende, vet man jo ikke hvordan rier kjennes ut. Uvanlig smerter i magen, ryggen, nedover bena eller over det hele kan være rier, spesielt om de kommer regelmessige. De kan være sterke med en gang eller ta seg opp etterhvert. Uansett skal man ta kontakt med føden om man opplever noe som er unormalt.
– Murring og “menstruasjonsmerte” følelse.
Dette er tegn på modning og begynnende rier for mange.
– Nedpress
En følelse av at nesten må knipe igjen bena for at ikke ungen skal dette ut

– Magebesvær med hyppige toalettbesøk
For mange har det begynt med skikkelig naturlig renselseskur hvor man har flere dobesøk. Mange tror det er sykdom som setter inn, men så ender døgnet med en baby.
 

Hva var ditt tegn på fødsel?

keep+calm+and+call+the+midwife

8 kommentarer
    1. Slimproppen gikk og 2 timer senere gikk vannet mitt. Og det bokstavelig gikk, som en foss. Så da var jeg ganske så sikker på at fødselen nærmet seg :p

    2. Jeg har blitt satt igang begge gangene, så jeg vet ikke hvordan det er når kroppen setter igang på eget initiativ. Lever i troen på at det må være bedre når det skjer naturlig, og håper jeg får oppleve det neste gang 🙂

    3. 2 døgn med modningsrier før vi dro på sykehuset. Var der ca. 8 om morgenen, klokka 10 ville de sende meg hjem, klokka 4 var det inn på fødestua, en time med forsøk på å sette epidural før de endelig lyktes med spinal og klokka 7 var vesla født..

    4. Fingen tegn! Jeg googlet og kjente etter sikkert 14 dager før det skjedde med nr to:-) dagen jeg fødte googlet jeg tilogmed rier eller kynnere for jeg syntes det kjentes så svakt ut. Men det tok seg opp og ut kom hun! Mitt tips er ikke p kjenne etter tegn hele tiden, slapp av og kos deg med serier på tv, is og alt son er godt den siste uken:-)

    5. Jeg hadde skrekkelig vondt i lysken når jeg var på beina hele dagen før, sannsynligvis babyen som var på vei ned. Vannet gikk kl.5 om natten.

    6. Ved en skikkelig kraftig blødning, skummelt, men alt var bra med lille frøkna i magen, heldigvis

    7. Jeg hadde modningsrier i 2 døgn før jeg fikk beskjed om at jeg kunne komme til sykehus for sjekk. Kl. 10 ville de sende meg hjem, men jeg nektet, kl. 16.30 begynte de å skulle sette epidural, men kom ikke gjennom, ble nevnt at det kanskje var for langt i fødsel. . Kl. 18 klarte de endelig å sette spinal og kl. 19 ble vesla født.

    8. Begge fødslene mine startet med at vannet gikk men i forskjellig tempo. Første fødsel så kjentes det ut som en diger vanneksplosjon, og alt vannet bare fosset ut. De første riene kom etter ca. 2 timer. Andre fødsel så våknet jeg midt på natta for jeg trodde jeg hadde tisset på meg. Men det var vannet som rente sakte men sikkert ut. De kraftige riene kom umiddelbart etter.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg