Er du den siste?

 

 

Den første smaken på luft, mens en liten kropp blir lagt oppå et slitent bryst.
Når to par øyne møtes for første gang etter en lang reise sammen.

Den første natten.
12334176_10156259782120641_1382160344_o

Stoltheten når man bringer et nytt liv inn i sitt hjem, når alle i familien flokker seg rundt og omfavner det nye familiemedlemmet som de har ventet så uendelig lenge på.

Våkennetter med byssing, nærhet og måneskinn.
Lukten av en liten sjel knapt timer gammel i halsgropen.

Netter som ble til dag og gjorde dagen lengre enn natten
Dager som bestod av kalde kaffekopper og pysjbukse

ammemamma

Såre bryster og melkespreng,
En liten døsig kropp på skulderen i melkerus, som smiler i søvnet etter en god rap etter noen lette klapp på en liten bleierompe

gynging, byssing, vugging, nynning, rugging.
Den første trilletur.

Netter hvor en liten bylt grynter etter nærhet, kos og mat.
En liten kropp som kryper seg sammen og tett inntil, mens han gaper og søker.

12669731_10156491071215641_188625010_o

Det første smil.
Med et blikk som kan smelte vekk en grå dag.

En sovende liten sjel du ikke klarer å ta øynene av.

12921960_10156702104145641_1958954724_o (1)
En liten som vokser fortere enn du ønsker og ber tiden stå stille, om ikke bare litt.

12558395_1661614574101225_845762053_n

Små deilige tær som spreller bare i solen en varm sommerdag.
Netter som føles som dag og dager med ingen ende.

Den første latter.

Den første jul

Det første skritt.

Den første bursdag.

Er du den siste?

 

 

21 kommentarer
    1. Denne traff meg midt i hjertet- så fint skrevet. Vi har stoppet ved tre- og kjenner det er nok. Men blir likevel vemodig når jeg tenker på at jeg ikke vil kjenne på å ha en baby igjen.

    2. Så nydelig skrevet. Kjenner på disse følelsene og vet ikke om fjerdemann som kom i november er sistemann ?

    3. Her er tredjemann alt 8 mnd., hvor blir tiden av? Kjenner det er nok med 3, men kommer nok til å savne å ha en baby i huset. Vemodig å rydde bort for små klær, bytte over til sportsdel, selge new bornsetet til tripp trappstolen, snart bytte bilsete og senke bunnen i seng og lekegrind. Vesla begynner å komme seg dit hun vil, spise mye av det vi andre spiser og plutselig skal hun i barnehagen…

      Men, alle aldre har sin sjarm! Gleder meg også til barna blir enda mer selvstendige og klarer mer selv. Vet va som er rett og galt (stort sett), hjelpe til mer hjemme, leke sammen uten å krangle konstant..

      Livet er herlig ❤️

    4. Veldig fint skrevet ❤️ vi stoppet på 3, og jeg føler meg veldig heldig som har tre friske jenter. Men savnet etter ny beby er her og kommer nok alltid til å være her. Nå er minste straks 4 år og veldig mamma dalt, så nyter så lenge jeg kan. ❤️

    5. Mitt fjerde barn er 8 mnd. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver og koser meg hvert sekund. Jeg sa alltid jeg skulle ha 8. Det ønsket står jeg fast ved selv om det nok ikke blir sånn. Jeg er også godt fornøyd med fire. Men jeg møter hele tiden kommentarer som: “nå skal dere vel ikke ha fler? Ja dette er vel den siste? Du koser deg vel ekstra nå med den siste babyen? “. Folk forventer visst at de har krav på å få svar på disse spørsmålene. Jeg liker ikke å være frekk, men jeg vil ikke svare dem. Jeg synes ikke det er deres rettighet å få et svar.

    6. ohh.. tror nok det bare blir to.. selv om følelsene er til å ta og føle på..
      flott skrevet

    7. Venter nr 2 no i november. Og kjenner at han blir den siste. Sjøl om det er trist å erkjenne,så tar svangerskapa på. Og dei skal følges opp seinere i livet. Og glede meg over at spiren satt. Og tenke på dei som treng hjelp til å få drømmen om baby oppfylt.

    8. Kjenner meg så igjen. Føler meg heldig som fikk med mannen på nr 3. Han ville stoppe med to. Lille er 6 uker og jeg er litt tatt sv panikk. Skulle så gjerne ha fler ?

    9. Åå jeg kjenner meg igjen, mitt største ønske om 1 til ble knust i helga… Og jeg har født 1 barn og har ei fosterdatter. Mista 2 i tidlig graviditet men er evig takknemlig for de to jeg har. ?? Mannen min er ferdig sier han, men jeg…. Ååååå jeg vil så gjerne ha 1 til. Det første året er mange ganger slitsomt, men guuud det er verdt alt!
      Nyt absolutt alt! ?

    10. Så nydelig skrevet! ? Kom en liten tåre. Venter nr 2 i mars. Lurer veldig på om det er den siste.

    11. Så vondt og vemodig! Du beskriver det så godt! ? er slit men guri som jeg kommer til å savne det. Klarer ikke se fødeprogrammer på tvn lenger… til og med det misunner jeg de som skal ha barn?

    12. Så fint skrive! ? Kva gjer ein når mannen er nøgd med to og eg ynskjer meg sååå ein til? ?

    13. Nydelig skrevet??

      Har selv ett barn, men samboer har to til fra tidligere forhold og han føler nok at det holder med tre. Jeg skulle så gjerne opplevd å få ett barn til, men vi får se hvordan det blir?? han ønsket seg fire helt til han så logistikken med tre og at med fire må vi ha både større hus og større bil??

    14. Vi har 4… hjertet vil ha flere. Fornuften og hverdagen sier det er mer enn nok…. men er uansett stopp i følge mannen som har fiksa saken og sterilisert seg?

    15. Kunne ha skrevet dette selv, men kjenner likevel en plass dypt inne at denne er sistemann…. Han er nå 7mnd og fjerde i rekken. Men sånn heeelt ferdig tror jeg aldri jeg kommer til å føle meg, kanskje fordi vi “mangler” en liten englebror, født i uke 19 <3 Men det første året er virkelig herlig, på godt og vondt!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg