Er ikke det urettferdig a?

 
Det er musestille i baksete,
Ikke et ord.
Har vært slik en stund nå.
Eldste hviler hodet på stolen til broren sin. Sammen ser de ut samme vindu. Synger litt til sangen på radioen. Begge håper nok at turen skal gå raskt.
For målet er de så inderlig klar for. Endestasjonen er Sommerland i BØ
For første gang skal parken besøkes og gjett om de er spente.
Minstemor sover, har gjort det hele turen. Jeg håper hun kliner til å sover hele.
Med oss på turen, har vi flere 1000 ivrige på snap, de gleder seg til å se parken sammen med oss og vi gleder oss til å vise. Mange spør om parken, severdigheter og lignende. Jeg triller rundt og undersøker for folk i mellom ”se på meg nå da mamma, se nå”
Men så, tar det hele en interessant vending.
Noen begynner å telle, og finner ut at noe mangler.
Ikke bare ett, men to barn.

Hvor er Matilde
og hvor er  Jonatan?
Og er det ikke fryktelig urettferdig at de ikke får være med?
Ja for hvordan kunne jeg være så urettferdig som mor, å reise til en fornøyelsespark uten alle barna mine? Hvordan kan i alle dager kunne jeg ta en slik urettferdig avgjørelse?
Det var ikke bare en som mente dette, det var flere. Jeg ble så overrasket at jeg måtte spørre om de var oppriktige eller om de brukte ironi. Men det var klart de mente det de sa.
Tenk så urettferdig.
Jeg måtte gå noen runder med meg selv, avgjørelsen jeg var så temmelig sikker på i det vi spontanplanla turen ble plutselig vaglete og ru.
Jeg satt på en solseng mens meningene haglet inn, jeg måtte legge fra meg telefonen.
Eldste kom akkurat ned den ene sklia, snudde seg brått rundt for å ta imot broren som småskeptisk fulgte etter.
SÅ du det mamma? Så du det? Øya lyser opp i det våte ansiktet mens han spreller i armene på søstern.
Ja det gjorde jeg kompis, jeg så sier jeg og ler.
Jeg hadde tid til å se fordi 1,5 åringen ikke var med å krevde hele meg. Jeg kunne se fordi hun på fem har noen andre hun får oppmerksomhet fra seg akkurat nå.
De løper opp av bassenget, Pappa blir du med på den blå?
Klart jeg gjør!
Han løper først, han er nesten raskere enn pappan sin nå.
Sammen starter de på toppen og suser ned.
Pappan kan skli sammen med han fordi han ikke sitter å plasker i bassenget for de minste med han på 1,5 år eller har 5 åringen på fanget ned de minste skliene.
Det er klart dette ikke er urettferdig. Dette er det eneste rettferdige spør du meg.
Jeg fikk en vond klump i magen av det hele, hva er det egentlig vi lærer barna, at ting er urettferdig så lenge de ikke får det samme, både i verdi og opplevelse?
Er det virkelig slik det er?
Jeg mener, om en har sykkel på topp på ønskelisten og den andre har et hoppetau.
Begge får det de ønsker seg mest, er det ikke da rettferdig?
Ingen visste hvor Matilde var, (det er hun som er fem) Allikevel konkluderte de fleste at det var urettferdig. Ikke visste de engang om hun ville til sommerland, allikevel urettferdig.
De to eldste fortjente dette så innmarri. Litt påfyll uten å måtte hensyn til de minste som de ellers gjør så inderlig tålmodig. Umiddelbar respons, ikke et ”vent litt” i syne.
En mamma og pappa som kan, som er tilgjengelig uten kø.
Både vi og de fortjener det hele.
og det beste er, jeg vet godt at både Matilde og Jonatan har det fantastisk godt de også.
Massevis av det de ønsker seg aller mest, nemlig oppmerksomhet.
De er stjernene i huset de er i, midtpunktet, sentrum. De som alle ser på, de som alle har tid til og sammen med mennesker som setter vekk tid og sted for å være med de her og nå.
De bygger duplo med selskap og spiser selvplukket jordbær som smaker helt EKTE.

Det er klart det ikke er urettferdig.
 
 
Pssst følg gjerne vår urettferdige hverdag på snapchat: idebankmamma

31 kommentarer
    1. Jeg som mor av 3 + 2 bonus barn synes ikke det var urettferdig. Kanskje fordi jeg forstår hvor vanskelig det er å gi oppmerksomhet en til en eller bare litt mer tid den ene eller 2. Jeg synes du er flink som prøver å gi barna oppmerksomhet på ulike måter. Pluss samtidig alt har i livet er ikke rettferdig. Det må bare barn lære seg. Jeg kan hvertfall si jeg forstår deg godt. Har hendt at mine tvillinger har hatt far helg mens jeg har vært igjen med hu lille Frøkna og har hatt jente helg. Det er ikke ofte men når vi først for det til er det en stor glede for barna og ikke minst oss foreldre. Håper virkelig at du står på, synes du gjør en flott jobb! Helt ærlig, jeg hadde ikke klart blogg i tillegg til kidsa. Husk også at selv om du deler ditt liv med oss er ingen av oss som skal dømme deg! Fint at du prøver å gi barna din tid og oppmerksomhet. Jeg heier på deg ?

    2. Er det virkelig slik det er?
      Jeg mener, om en har sykkel på topp på ønskelisten og den andre har et hoppetau.
      Begge får det de ønsker seg mest, er det ikke da rettferdig?
      Så godt sagt??
      Stå på, dere gjør en fantastisk jobb?? Tenk så godt det er for de store å slippe å ta hensyn til de små, nå fikk de være de minste?

    3. Så fint skrevet 🙂 jeg har alltid hatt med meg ordtaket. “behandler man to likt, behandler man en urettferdig”. Rett og slett fordi vi alle er så ulike, med ulike behov og ønsker 🙂 kos dere på tur 😉

    4. Det er rett og slett nødvendig å dele opp innimellom! Vi har tre og prøver å gi dem alenetid eller bare ta med oss to noen ganger. Det er full fortjent for de som får oppmerksomheten! Når jeg så snap’ene dine tenkte jeg: “Å, så deilig for hele gjengen at de kun har med de to største og babyen!” Da kan pappaen virkelig gi dem den oppmerksomheten de trenger og leke uten å bli avbrutt. Vær stolt av avgjørelsen deres!!

    5. Banking time er gull verdt??! Dere gjorde det helt riktig! Alle barn skal bli sett! Og å dele opp er absolutt det rette valget av og til. Får vondt av at du skal måtte forklare valget ditt. Kjenner meg litt igjen med en på 5, ei på 4 og en baby på 6mnd. De er alle helt forskjellige, med ulike interresser og behov. For å klare å ha 100% fokus kan ikke alltid lille storesøster være med på kino eller leke ninja i skogen. Og storebror kan ikke alltid bli med å male prinsesser. Minsten på 6mnd må av og til være med pappa selv om mamma er best, så de store kan få gjøre litt ting med mamma ute å bli forstyrret av bleieskift og flaskemating. Jeg får ofte dårlig samvittighet for den/de som ikke får være med. Men jeg vet det er det riktige?! Klem til deg?

    6. Det er akkurat sånn det skal gjøres!! Det som er best for dine ❤️ stå på! Dere er råbra ❤️

    7. Er fullstendig enig med deg!
      Ærlig talt, det kan aldri bli HELT likt for barna uansett da…
      Var borti en situasjon der ene barnet ble nektet noe pga andre barnet som var to år yngre ikke kunne gjøre det samme… Dette mente mor var rettferdig, noe jeg var uenig i og sa ifra… Satte det ganske så på spissen da, sa at når ene ble 18 kunne hun ikke nekte han å dra ut på byen pga lillesøsteren bare var 16, men jeg fikk frem poenget ?

    8. Vi har 6 barn. Og det eneste som ville vært urettferdig var om vi aldri tok oss tid til å se hvert enkelt barn. At vi aldri tok oss bryet med å dele de opp å gi dem opplevelser hver for seg, tilpassa akkuratt dem. Alle har godt av en pause fra hverandre innimellom og alle har rett til en dag hvor de står i fokus. Supert at dere ga barna deres en slik dag ❤

    9. Guri meg! Vet du den tanken slo meg ikke da jeg fulgte dere i går! For meg er det helt supert at man kan dele barna litt og la hver og en nyte litt alenetid med foreldrene. Som eldst i søskenflokken er man liksom alltid litt langt bak i køen, så dere gjorde så rett i å ta bare de med på tur! Kos dere masse, og jeg håper det ikke blir regn i dag! ?

    10. Vokste opp med tre eldre brødre, de fikk være med på ting vi minste ikke fikk, og når vi ble eldre ble ikke de med til Danmark, da var det kun oss minste (da var de tenåringer og mindre interessert). Elsket når jeg og min mor hadde jente kvelder mens pappa var på tur med gutta.
      Alle hadde det kjekt og alle fikk udelt oppmerksomhet til tider og delte den til andre tider. Eneste riktige!!! Har nevøer og nieser på andre siden av landet, så langt har en reist på besøk til oss med mor, en med grandma, og en skal etterhvert reise med pappaen sin. Hver sin gang.
      Ha god samvittighet og vit at denne helgen hadde alle barna det superkjekt, følte seg elsket og sett, og dere har kost dere! En gang er de eldste så gamle at de ikke vil være med, da er det yngste som får sin tur alene med mamma og pappa.
      Gode er dere!!!

    11. Folk legger seg borti og skal ha en mening, ofte negativ, om absolutt alt dessverre! All respekt til dere, det er dere som vet hva som er best for akkurat dere 🙂 Ha en fin ferie videre!

    12. Syns dere utrolig flinke – de store trenger også litt tid med mamma og pappa! Heier på dere ??

    13. Forstår godt kva du meinar. Og eg har berre to endå. Er 3 år og 1 mnd mylla dei. Slik vi har budd no har eg våre mykje aleine og merkar at åleine tid med eldste har det blitt litt for lite av…

    14. Hei.
      Vi har to barn, på 19 og 18. Dette klassifiserer dem vel som voksne ?? Jeg synes allikevel det er gøy å følge dere på snap og andre steder. Jeg reagerte med vantro på dagens blogginnlegg… Det er da absolutt ikke urettferdig at de største får litt kvalitetstid med foreldrene sine. Det er kjempesunt!!! Jeg synes dere er kjempeflinke foreldre. Håper ikke dere lar slike tilbakemeldinger ødelegge for dere. Ønsker dere en flott dag nr to i parken.

    15. e synes dokk har gjort helt rett. de største trenger tid der de får være litt o fokus, som du sier at de ikke trenger å ta hensyn til de minste og at de får ekstra tid alene til selv å vokse på. har ei på 1 og 4 og prøver å gjøre det samme her når vi er alle mann alle hjemme. dvs når samboeren min er hjemme på friuke, så gjør e og eldste noe i lag som ikke minste får være med på. litt fordi ho blir lei av å ta hensyn hele tida, vente på tur osv. minste må være med ellers når pappaen er borte og ho har godt av å være litt uten me og

    16. Åhhh… vi gjør det samme. I mårra blir de to eldste med til Bø, den minste skal få kose seg sammen med bestemor og bestefar heeeeeelt alene?

    17. I går når eg såg snappen av Marcus på fanget ditt/framfor deg kjente eg det inni mammahjerte mitt at det hadde han så godt av ? Og du. Eg skulle skrevet det da, men gjorde det ikkje. Eg forstod kor godt dokke hadde av det.

    18. Sjønner ikkje korleis da e urettferdig i da heilatatt eg har berre to barn og eg finner ofte på ting med en om gangen så dei får den fulle oppmerksomheten fra meg! Som er det dei og eg synst er viktigest!

    19. Skulle gjerne hatt delt opp tid med ungene mer… Nyt det til det fulle. ❤

    20. Står med tårer i øynene, for du skriver så bra og jeg er så enig i tankene dine <3 Fortsett den flotte jobben du gjør!

    21. Trist at du må bruke tid på å forklare deg og tanken bak, men det viser for n’te gang at du/dere er både tålmodige og reflekterte. Jeg bøyer meg i støvet for dere og spesielt deg i ammetåka; live-sending, sommarland og flust av blogginnlegg samtidig som 5 stk aktiviseres og gis omsorg og kjærlighet. Er så imponert over hva dere får til, og ikke minst hvor kjærlige foreldre dere ser ut til å være. Barna deres er utrolig heldige som har dere som foreldre! Selv om du er befriende ærlig og sier det ikke alltid føles som man strekker til, skinner det igjennom at det det er akkurat det dere gjør. Ønsker dere en fin sommer, husk deg og dere selv oppi alt (ikke sett jobben først)!

    22. Det der er rettferdig! Så hyggelig og fint for alle sammen! Man trenger ikke alltid de samme opplevelsene og å være oppå hverandre 24-7 for at livet er rettferdig. Nei, folk altså. Får seg til å si de mest tullete ting! Stå på! Dere er så herlige å følge, og det er faktisk ganske tøft å dele privatlivet sitt vil jeg tro. Men takk for at dere gjør det, det er til hjelp og glede for en hel haug her ute ?

    23. Så godt at de eldste barna får kose seg med full oppmerksomhet ? God sommer ?

    24. Veldig fint valg, spør du meg ? Og fint tema å ta opp! Kjenner på valgets kval hver eneste dag når det gjelder hvordan å gi nok oppmerksomhet til den ene eller andre av barna mine! Ikke lett å balansere en ettåring og en seksåring… og det eneste riktige er å dele oss opp innimellom tror i alle fall jeg! ?

    25. Det er nå helt utrolig hvor lite gjennomtenkte ting folk trøkker ut av seg iblant, men ta full fart å gi blanke i det. Dere vet hva som er best for dere og deres barn. Er helt for å tilpasse opplevelser til hver enkelt 🙂 Alle koser seg ser det ut til 🙂

    26. Likhet og likeverd er ikke det samme. ? jeg jakter på likeverd, det krever ulikhet. Tenker dette var likeverd i praksis, for dere ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg