Et aldri så lite sparetips.

//annonse

Mars er godt i gang, og det gledes til lettere måneder.
Ikke bare når det gjelder lysere tider, mildere vær og bar asfalt.
Men også økonomisk.
Januar, februar og egentlig mars også er de tøffeste månedene våre rent økonomisk.
Strøm er vesentlig dyrere og vi har et vesentlig høyere forbruk av det. Og det er mye annet som forfaller ved disse tider som merkes godt.
Det har skjedd mange endringer i denne familien det siste halve året.
Og flere av de merkes vanvittig godt på lommeboken
Vi har flyttet mer sentralt og dermed fått vesentlig høyere lån, fire barn har kommunal barnepass, og et barn til.
I tillegg er butikkene mer tilgjengelig, noe som har gjort oss mer utsatt for både spontakjøp og impulsshopping.
Og ikke minst, må vi ikke glemme at vi har mulighet for å spise ute er, eller bestille mat på døren.
Og på senåret bestemte vi oss for å overta hele huset selv og valgte å be leieboer flytte ut som også betyr vesentlig mindre penger inn.
Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke helt har tatt meg tid nok til å tenke over at dette har konsekvenser for lommeboken.
Eller for all del, jeg er såpass oppegående at jeg har skjønt at alle disse endringene krever mere penger ut, men at det skulle merkes så godt hadde jeg ikke regnet med.

Virkeligheten slo meg, da jeg skulle sette av sparepenger slik jeg pleier og kontoen nærmest begynte å gråte.
Beløpene jeg var vant med å sette av, var rett og slett ikke der. Eller om jeg hadde satt de av til sparing, stod brukskonto i null.
Jeg ble sittende å måpe litt. Før jeg umiddelbart følte for å brette opp ermene å gjøre tiltak.
For jeg VET at vi skal ha rom for å spare, og spare er noe jeg ønsker å gjøre.
Jeg TRENGER den tryggheten i å vite at det ikke knekker hele hverdagsøkonomien om en vaskemaskin tar kvelden eller bilen begynner å harke.
Å sette av et fast beløp i måneden til en sparekonto er en trygg og enkel sparemetode som fungerer godt hos oss.
Vi ser på sparingen som en fast regning som må betales og ikke minst prioriteres.
Men siden vi ikke har fått spart på en stund nå vil jeg sette inn litt ekstra tiltak.
Derfor har jeg aktivisert mikrospar i mobilbanken til SpareBank1
En helt GENIAL sparing spør du meg.

Mikrospar er en liten tyv som tar en liten ekstra slant fra kortet ditt hver eneste gang du trekker kortet.
Beløpet bestemmer du selv inne på nettbanken, og dette kan justeres slik du selv ønsker.
Dette er sparing man ikke merker så mye til i hverdagen, men jammen blir det penger av det etterhvert.
Regnestykket er enkelt. La oss si 20 kr hver gang du drar kortet. I snitt drar du nok kortet minst en gang hver dag.
Og da er vi allerede oppe i 7300 kr i året. Og DET er reale penger å ha i lommepenger i ferien, eller når vaskemaskina streiker.

Klarer du å sette av litt penger her og litt penger der, blir dette en merkbar sum etterhvert.
Å spare var lenge for meg et tabu tema, fordi jeg følte jeg ikke hadde en lommebok med rom for sparing.
Sannheten er jo at jeg hadde det, jeg bare klarte ikke å se at selv 100 kr i mnd var verdt å sette av,  så da brukte jeg de heller.
Det er fort gjort å tenke at man må spare en MERKBAR sum for at det i det heletatt skal være vits å spare.
men sannheten er jo at alle monner drar, du må bare se det store bildet. Ha litt tålmodighet.
Å spare er en god investering, både fordi man kan unne seg noe i fremtiden man i dag bare drømmer om og fordi man står bedre stilt dersom noe uforutsett skulle oppstå. En annen bonus, er at sparing er noe man må lærer seg, det faller ikke naturlig.
Så om du som foreldre har fokus på sparing og involverer barna. Kanskje dere til og med kan spare til noe felles?
Så kan man jo håpe at barna også snapper opp noen gode spareverdier til senere.
Å velge spareform kan være vanskelig, SpareBank1 sin spareveileder i mobilbanken kan være et godt råd.

Ved å svare på noen enkle spørsmål kan den hjelpe deg med å finne den sparingen som passer best for deg og dine ønsker med sparingen.
Vi  er i gang med sparingen igjen ENDELIG, og allerede har jeg begynt å sette meg opp en ønskeliste på hva jeg vil bruke sparepengene på.

Lyst til å lese mer om Økonomi? Her kan du lese om når 11 åringen fikk bankkort.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg