Et brev fra en liten nybakt storesøster.

Jeg har gledet meg til å bli storesøster.
Jeg har gledet meg til å bli stor.

Men det er sannelig ikke lett å plutselig bli stor når man var liten for ikke lenge siden.

Men nå er han her, han som var i den store magen til mamma, han som vi alle ventet på.

matildeogbaby

Alle kommer på besøk nå, besta og besten, mommo og beste, onkler og tanter.
Alle ser så glade ut, og smiler mens de kommer med blomster og pakker.

Hvem er det som har bursdag?

Alle kommer for å se,

men ikke på meg.

Selv om jeg står midt på gulvet og synger let it go av full hals.
Er det ingen som ser eller hører på meg,

Selv om jeg bukker og neier alt jeg klarer når sangen er over,

er det ingen som klapper, selv ikke onkel.

Det hjelper om jeg blir sint, da ser alle på meg.
Iallefall for en liten stund.

Jeg må være stille sier de, for lillebror sover.

De vil bare se og holde han som er så liten.
Hva med meg, jeg er stor, jeg vet.
Men allikevell liten nok til å passe et fang.

Er det ingen som vil holde meg?

Jeg må vente litt, sier de.

Morgenstunden er ikke slik den var,
mamma er trøtt, sier pappa.
Hun sover sammen med lillebror.

Jeg får ikke se, de sover sier pappa.

Vi som pleide å le og tulle over akkurat passe varm grøt med rosiner i.
Nå er det tørr brødskive til en pappa som gjesper.

risgrøt

Leggestunden har blitt kort.
Vi som hadde en evighet med tid da.
Nå gråter lillebror når jeg skal legge meg.

Mamma bærer lillebror og pappa pusser tenner, mamma vasker meg og pappa bysser lillebror.

Han gråter, jeg er stille.

Kanskje han vil sove med meg?

Jeg liker å hjelpe til.
Men det er ikke bare bare å klare alt, når man bare er tre fingre stor.

Jeg trenger ros.

I dag klarte jeg å kle på meg strømpebuksen selv, selv om det ene benet var feil vei og det andre var vrangt.
Genseren bakfram og jeg glemte tskjorten.

Jeg trenger ros.

I dag tisset jeg på do, for bleien må bort nå sier dere.

Jeg er stor.

Jeg trenger ros.

Jeg kan hente teppe, og vugge lillebror, jeg kan synge en sang og kose han.
Han er jo så fin, så vakker.

Å la han være i fred er vanskelig. Han sover sier dere

12470719_10156359098990641_1609604780_o

Jeg vil jo bare se, bare kose og vise han hvor stor jeg er.

Han liker å se på meg, sier mamma.
Det er det han liker aller best.

Ingen leker, ingen ball, ingen uro.

Bare meg.
Jeg er best.

Han smiler til meg, og bare meg.
Jeg tuller med lillebror, snart kan han også tulle med meg.

Vi skal bli bestevenner vi to.

Bare han blir stor…

Slik som meg…

12341482_10156265287735641_7547311918606342910_n

11 kommentarer
    1. Ja det er nok utrolig vanskelig å bli storesøster! Jeg synes du ser henne på en utrolig god måte, da er det jo enklere å faktisk gi henne den oppmerksomheten hun trenger også. Du skriver så utrolig flott!

    2. Åh, ligger nå med 3 mnd gamle lillebror på brystet mens 2 år gamle storesøster ligger oppe i senga si og sover. Får tårer i øynene, det er som å se jenta mi. Helst ha han på fanget, trille vogna, bære, synge, tulle og skremme. Han skal helst være våken, kjedelig når han sover, samtidig som ho da har oss for seg sjøl. Skal si man blir lettrørt som forelder.

    3. ??? nydelige, lille storesøster. Ikke så lett å skjønne seg på alle forandringene.. Men dere foreldre kan jo være sikker på at det skal gå bra med henne også, som hennes storesøsken igjen 🙂

    4. Ah tusen takk 🙂
      Nei det er sannlig ikke lett å plutselig bli stor, men akk som hun har vokst på rollen 🙂

    5. Åh, så fantastisk! Vi har en lillebror som ble storebror for snart 6 måneder siden. Nå sitter jeg her med klump i magen og tårer i øynene og nye refleksjoner rundt hvorfor plutselig gutten vår har endret seg de siste ukene. Tusen takk for en nydelig og rørende tekst som traff oss mitt i hjertet – i morgen starter en ny dag der kronene skal snus ??????

    6. Viktig å huske på de som plutselig er blitt store ☺ sitter her selv med en stor baby kul og lillebror kommer i april da er det ei på 2 og ei på 4, og en gutt på 6,5 år som er blitt storebror og storesøster ☺ denne kommer nok til å lese en gang til da.

    7. Det er så fort gjort, plutselig har man forsvunnet langt inn i en tåkete boble, og jeg er sikker på at alle gjøre det innimellom.
      Godt å høre at teksten kom til nytte.

      Kos dere med både lille og storebror 🙂

    8. Her passet vi på å minne alle som kom på besøk om å gi storesøster oppmerksomhet først, og det har gått kjempebra:) nå var hun 3,5 da hun ble storesøster, men kjenner meg igjen i det meste likevel:) hun elsker også lillesøster over alt på jord<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg