Falsk alarm.

Å herregud, hvem plukker jeg opp først!?

Det er det første jeg tenker i det jeg setter beina panikkraskt ned på det iskalde soveromsgulvet.

På millisekunder gikk jeg fra å ha hvilepuls i drømmeland til makspuls og fullstendig panikk.

Uten å si noe løper både jeg og mannen ut av soveromsdøra.
Det er akkurat som om alt går i slow motion men alikevell ufattelig fort.

Innen jeg har kommet meg ut av soverommet har jeg rukket å tenkt tusen tanker, minst.

Er det ekte? Hvem plukker jeg opp først? Slukket jeg ikke alle lysene når jeg la meg?
Tenk om det er nede på kjellerstuen hvor eldste sover.

Tenk om det virkelig brenner.

Brannalarmene uler så det skjærer i ørene.

Mannen forsvinner ned trappen mens jeg skrur på lyset i gangen.
Myser meg rundt i etasjen, ingen tegn til hverken røyk eller flammer.
Alarmen stilner.

Ingeting her heller sier mannen fra kjelleren.

Jeg karrer meg tilbake til sengen, herregud så redd jeg var.
Hjertet hamret enda, og følelsen av kvalme begynte å bre seg oppover halsen.
Og jeg innså, herremin så lite forberedt vi er på dette.

Hva hadde vi gjort, om det virkelig brant?
Hva hadde vi gjort om det vi hadde møtt når vi åpnet soveromsdøren var røyk eller flammer?

Hvem plukker opp hvilket barn, og ikke minst, hva skal barna gjøre dersom de våkner?
Og hvor i huleste er brannslokningapparatet, det vet jeg jo ikke.

I julekosen kan vi glemme kjelen som stod på komfyren, glemme å blåse ut alle lysa før vi legger oss, eller overdrive bruken av skjøteledninger for å få opp alle de koselige julelysene.

Desember er høytid for branner, julemat,julelys og ikke minst alkohol er noen av mange årsaker.

jvecaixqsjdwpe8aylle

Så det siste du hører fra oss nå i 2014 er en oppfordring.
Vi vil at du og dere skal tenke gjennom følgende:

Hva gjør vi hvis brannalarmen går?

Vi har tatt praten med hverandre og barna.
Nå vet vi hva vi skal gjøre..

Sånn tilfelle neste gang ikke er en falsk alarm.

Del gjerne denne oppfordringen med noen du er glad i.

3 kommentarer
    1. Dette er allerede gjennomtenk og planlagt. Både møteplass og hvordan vi finner rømningsveier.

      God brannfri jul.

    2. Har brann-tepper, og hodelyker på nattbordene….
      Hvem som plukker opp hvem, og hvor vi møtes, er avtalt……
      Etter x-antall falske alarmer, har vi nå kjøpt nye fra Eloteck…..

    3. Å gud sånt er skummelt! Vi hadde falsk alarm på hytta for noen dager siden, og pulsen gikk mildt sakt opp noen hakk.
      Viktig å være forberedt og der merka vi å at vi ikke var det..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg