Familiemat – Deilige Vaniljekjeks

Jeg og min eldstefrøken ville gjøre litt ekstra helgen til valentinesday.

Valget falt på vaniljekjeks med en dose kreativitet 😉

Du trenger:

200 gr hvetemel
70 gr melis
2 ts vaniljesukker
125 gr mykt smør
1 egg.

Stekes i 12 min på 180 grader.

Slik gjør du:

Bland alt det tørre i en bolle

valentine1

 

valentine

Skjær romtemperert smør i terninger og bland de inn med melet.
Eltes godt.

valentine2

 

Tilsett så egget, elt forsiktig sammen.

valentine3

 

Deigen blir litt klissete, blir den for klissete tilsettes litt mer mel.
Deigen skal være fast og ikke flyte utover.

valentine4

Puttes i plast og legges i kjølesekapet minimum 2 timer (gjerne over natten)

 

Så begynner moroa, vi delte deigen i to, og tilsatte noen dråper konditorfarge og bringebæressens i den ene delen.

valentine6¨¨

 

Kna deigen godt, her går det som regel med litt mel.
Kjevle ut til ca 1/2 cm tykkelse, stikk ut ønskede former og legg på en bakeplate.
(nå er det på tide å sette på ovnen på 180 grader om du ikke har gjort det alt.)

valentine7

valentine8

 

Min vakre bakejente <3
valentine10

valentine17

 

Ønsker man å være kreativ kan man feks lage svirls ved å kjevle to like store deler av to farger.
legge de oppå hverandre.

valentine15

Pølsa kan godt ligge i kjøleskap i 10 min før den kuttes i skiver, legges på bakeplaten og klemmes utover.

 

valentine 16

 

Enn annen aktivitet som er moro for barna er å male med konditorfarge på før de stekes.
Enkelt og greit konditorfarge, ren pelse og fantasi.    valentine18

 

///Lik om du også elsker duften av vanilje… mmmmm

4 kommentarer

Siste innlegg