Familiemat – Havrevafler til frokost.

I dag stod jubelen i taket.
Vaffelduft til frokost, får man noe bedre?
En ting er sikkert, hvis det er viktig at de minste får i seg litt mat før dagen starter…er havrevafler løsningen 😉 Pittelitt sukker er det i de, men det er det jo også i de fleste brød 🙂
Hva trenger man?
3 dl lettkokt havregryn
3 dl hvetemel (kan også bruke grovere)
2 ss sukker
2 ts bakepulver
½ ts salt
2 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
6 dl melk
2 egg
50 gr flytende smør
 
Bland først alt tørre bortsett fra sukker
vafler
Tilsett melken og rør til en jevn og fin røre.
vafler1
visp egg og sukker med en gaffel og tilsett i røren.
Smeltet smør vispes inn litt etter litt tilslutt.
La røren svelle 15 min.
 
 
Stek og nyyyt
vaffel6
 
 
Ps: Vaflene blir ekstra gode med en nydelige liten hjelper på benken 😉
vaffel7
 
 
PSSSST: har du en oppskrift du vil vi skal teste ut?
Send oss en epost til [email protected] eller legg igjen en kommentar 😉

11 kommentarer
    1. Lager disse gluten og melkefrie med glutenfritt havremel, glutenfrie havregryn og lys melmix samt soyamelk og melkefri margarin. Uvurderlig turmat og helgelunsj. Prøv gjerne ut mine pizzavafler på tur. Helt supre med masse smak!

    2. Hei!
      Tirsdagsmat her i huset er ofte tomatsuppe og havrepannekaker. Barna mine (og husbonden) elsker pannekakene, så jeg tenkte jeg ville dele oppskriften:
      Holder til 2 voksne og 2 barn
      3 egg
      3 ss sukker
      1 ts vaniljesukker
      3 dl havremel
      3 dl hvetemel
      3-4 dl skummet kulturmelk
      3-4 dl lettmelk
      1 ss kokosolje (evt smør)
      Pisk egg, sukker og vaniljesukker sammen, og ha oppi mel og melk vekselvis. Ha til slutt i oljen og la svelle i 5-10 min. Røren skal være tynn nok til at den flyter godt ut i stekepannen.
      Stek gjerne i kokosolje-det gir god smak til pannekakene. Nytes med syltetøy eller sukker 🙂

    3. Et lite tips for å unngå sukker, er å kjøpe ekte vanilje (fåes kjøpt på helsekostbutikk) og erstatte sukkeret med ei teskje av dette! Smaker minst like godt og går ned på høykant!

    4. Hei, da jeg skal avgårde forholdsvis tidlig på morningen lurer jeg på hvordan denne røren blir hvis den står i kjøleskap over natten?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg