Familiemat – Sunn fastfood!

Skrevet i samarbeid med GoTan

Smak på den da, jeg trokke du tør.

Kjersti, tidenes koseligste wokkekokk (prøv å si det 10 ganger raskt etterhverandre da ) er på besøk hos oss. Hun dytter en rå rødløk bit bort til eldstefrøken. Hun skjærer en til seg selv også.

Hun gløtter lurt ned på Amalie som ser skeptisk ut.

wok3

Kom igjen a, vi gjør det samtidig.
Jeg står i bakgrunnen, sier ikke et ord. Men jeg er sikker i min sak, den jenta kommer IKKE til å ta opp den løken.

Ok, la oss smake nå, også smaker vi om det er noe forskjell når vi har stekt den litt også?
Til min store overraskelse, svarer frøkena mi plutselig ja uten å en gang nøle, plukker opp biten og tygger i vei.

Var ikke så værst, sier hun og svelger.

Kjersti er på besøk hos oss for å vise oss hvor enkelt wok EGENTLIG er.
Og ikke minst hvor enkelt det er å variere smaker med små enkle triks.

I følge Kjersti er wok den perfekte familiematen.
Rask, enkel, rimelig og veldig næringsrik.
Og når hun fikk tømt posene sine med råvarer, skjønte vi jo VELDIG godt hva hun snakket om.

wok1

Og har man lyst og tid, kan det å lage wokken bli en stund for familien sammen.
Man kan velge å kjøpe ferdig kuttet grønnsaker til dager man har dårlig tid, og de dagene hvor man har tid (og tålmodighet)
kan man ta seg tid til å utforske grønnsakene og la barna få være med i kuttingen.

wok6

Du vet hva de sier, selvkuttet mat smaker ….. tja, bedre? 🙂

Posen til Kjersti inneholdte mange råvarer jeg hadde sett før, friske grønnsaker både hele og ferdigkuttet.
I tillegg hadde hun med mange spennende produkter fra Go-Tan som ENKELT gir wokken det lille ekstra.
Veldig spennende var det for eldstefrøken å få bestemme hvilke smaker vi skulle bruke.

Kanskje Curry og kokkosmelk?
Kanskje Curry og kokkosmelk?

Vi brukte en hel dag på kjøkkenet, smaksløkene danset seg fra den ene wokken til den andre.
Og når jeg trodde jeg hadde funnet min favoritt, viste det seg at neste var bare enda bedre.

wok4

Jeg må innrømme at slik jeg kjente wok og så på wok før så passer den overhode ikke som familiemat, iallefall ikke for våre barn ( vi er jo alle forskjellige)
Men med Kjerstis små tips og tilbehør har jeg straks skiftet mening.

Mye smak, spennende konsistenser og veldig veldig enkelt.

Så enkelt at eldstefrøken avsluttet hele seansen med å lage sin egen wok.

wok8

 

Å wokke er igrunnen ikke noe nytt for oss, men vi lærte selvfølgelig mye av Kjersti.

 

Så her Kjerstis 3 hemmelige tips for en super wok:

1. Masse varme
2. Ikke vær gjerrig med oljen
3. Wokker du med kjøtt er først og fisk er sist.

Altså dersom wokken inneholder kjøtt skal man begynne med kjøtt deretter grønnsaker.
Skal wokken derimot ha fisk i seg er rekkefølgen motsatt.

I dagene fremover skal vi prøve oss litt over wokkepanna (eller stekepannen faktisk, for vi har ikke wok)
Skal ikke se bortifra at vi deler noen oppskrifter med dere. Vi finner inspirasjon og oppskrifter inne på Go-Tan sin nettside

Og husk, steking av wok tar altså kun 5 min.
kjøtt/ fisk 2 minutter
Grønnsaker 2 minutter

Ta panna av plata og la den stå å godgjøre seg med en deilig Go-Tan saus.
mmmmmmm supergod fastfood 😉


[Alt-Text]

2 kommentarer

Siste innlegg