Familiemat – Polarbrød, godt i matpakken.

Brødskiver, brødskiver, brødskiver.

Vi spiser mye brød i dette landet, det er det ingen tvil om. Og mine to minste blir titt og ofte brødlei, og da gjelder det å være kreativ. Mors polarbrød er ofte populære, tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere:
Hva trenger du?
200 gr havregryn
400 gr grovt mel
400 gr Hvetemel
1/2 pose tørrgjær
1 ts salt
1 ts sukker
4 dl melk
2-3 dl vann
1 dl olje
Første du gjør er å kjøre havregryn i foodprossesor (stavmikser) slik at den blir finmalt, noe lignenden dette:
polarbrød10

Så blander du alt det tørre, har oppi fingertemperert vann og melk og tilslutt olje, om deigen fortsatt virker litt tørr sper du på litt ekstra vann.

Om deigen eltes for hånd bør den eltes minimum 15 min, i maskin tilsammen 10 min til den blir god og tøyelig og ikke for kompakt. polarbrød1

Så lar du den heve, til den blir ca sånn: polarbrød3

Denne deigen er nok til ca 24 emner,

Og det er bare å bruke fantasien, ente rulle de til små boller og kjevle ut, eller bruke former. Obs, de bør ikke være tykkere enn 0,5 cm. Så etterheves de i 15 min, i mellomtiden kan du skru på ovenen på 220 c

polarbrød7 polarbrød6

Polarbrødene stekes i ca 10 min midt i ovnen.

polarbrød9

Liker seg aller best i kjøleskap, også VELDIG praktisk å fryse. Tiner på 30 min i kjøkkenbenken eller tåler en lett lunk i ovnen. Disse er ihvertfall populære i matpakkene hos våre små 🙂 polarbrød4

Har du en oppskrift du ønsker å dele med oss?

Send oss en mail til [email protected]

23 kommentarer
    1. Har bakt disse idag – smaken var veldig god men hos meg ble de tørre og litt tunge. Har brukt spelt så mukig det spiller inn. Forsøker ogjen med litt mindre grovt og litt mer væske. Takk for oppskrift !

    2. Glemte å skrive hevetid ser jeg, men ca 1 time først og gjerne 15 etterpå også. Spelt krever kanskje litt annen elting?

    3. Du prikker med gaffel eller? 🙂 vi kjøper mye polarbrød, så kjekt å ha i frysen til tomt for brød situasjoner 😛 har bakt en gang før men det falt ikke i smak, nå prøver vi igjen og krysser fingrene for at ungene blir fornøyde 🙂

    4. Tilbaketråkk: Polarbrød | Linn-Therese
    5. Kan ein bruke havremjøl i staden for å male havregryna? Eller blir det for fint?

    6. Fantastisk gode polarbrød!! Og ein a de beste deigene e har bakt med… 🙂 og aller best, poden på 6 år likte de au, detta blir nok ein favoritt fremover… :))

    7. Hei.
      Prøvde denne oppskriften idag, og mine ble tjukke og sprø utenpå og myke og gode inni.. Men tror eg lagde litt store evner, men så lenge de er spisende så bryr utseendet seg lite..

    8. Du har glemt det ALLER viktigste. Jeg har laget polarbrød i åresvis…og eneste som kan gi disse en lang holdbarhet og gi dem luftighet er at de legges glodvarme rett i fryseboksen. Derav navnet POLAR brød…..de MÅ FRYSES rett etter steking. Når de er frosne er det bare å ta dem rett ut igjen og la de tine i ti minutter…Uten frysing så blir det ikke polarbrød og de blir tunge og fort uferske.
      Så ha dem rett i frysepose fem og fem..og rett i frysen…helt uten annen avkjøling. Havregryn bør heller ikke blandes inn i deigen..det gjør dem fastere og de heves dårligere. Det beste er å strø havregryn på toppen istedet. Deigen bør ikke inneholde melk…og bør lages dagen før pog heves i kjøleskap og trilles ut kald. Er deigen varm vil den kreve mer mel for å ikke klisse seg..og dermed bli for faste. Etter uttrilling skal polarbrødet formes..legges på brett..og settes til tyve minutters etterheving…og skal rett fra etterheving til ovnen. Du vil bli overrasket over hvor annerledes resultatet vil bli. Lag med olivienolje. helst kun mel, olje vann og salt. kan også tilsetter krydder om man liker det

    9. Takk for masse spennende innspill. Å lage kun med mel er nok ikke noe alterantiv her da jeg ønsker de grove, da får de bare bli litt tunge 😉

    10. Tusen takk for alle tips og inspirasjon du deler. Disse ble en ny favoritt for hele familien 🙂
      Tipset deg på bloggen min!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg