Hvordan får vi unga i seng?

Hver eneste kveld får jeg snap, absolutt hver eneste kveld.
Hvordan får dere alle ungene i seng?
Legger alle seg enkelt?
Hvor lang tid bruker dere på legging?
Har alle barna hvert sitt rom?

 
Derfor tenker jeg at det absolutt er på sin plass å skrive litt om leggerutiner her i huset (slik det er nå iallefall) Ja for jeg regner med at du er temmelig klar over at ting kan forandre seg fortere enn du aner med små barn i hus.
Ettermiddag og kveld er hellig her i huset. Rutinepreget og rolig.
Jeg har ingen problem med å innrømme at jeg ikke synes noe særlig om de ettermiddagene som blir “forstyrret” av en fotballkamp som sjuåringen skal spille i, en ekstra øvelse i koret eller lignende.
For all del, barna er med, og det er gøy når det skjer noe. Men jeg vet også at det har konsekvenser, konsekvenser for leggingen og dermed også min egentid, for selv med 5 barn har jeg også et behov for nettopp egentid. 😉
Det er fem unger som skal i seng, innen 21 skal fem sett tenner være pusset og fem små hoder ligge på puten. Vi klarer det… som regel… 9 av 10 tror jeg.
Minste er den største utfordringen, største er den enkleste.
Så la oss begynne den seigeste.
Odamor.

Hun er trøtt som ei strømpe rundt kl 17.
Etter to dagdupper, gjør vi så godt vi kan med å strekke natten litt.
Resultatet er ofte en litt overstrøtt Oda som treffer sengen kl 18.
Etter en flaske på halvmørkt rom legges hun i sengen.
Noen ganger legger hun seg til for å sove umiddelbart, andre ganger går det fort 1,5 time før hun klarer å finne søvnen. Da må jeg trave inn og ut for å gi henne noen myke stryk over kinnet eller i håndflaten slik at hun finner roen. Enkelte kvelder må jeg stå helt til hun sovner, andre ganger er det ok å bare roe ned for at jeg så skal tusle ut igjen.

Jonatan er klar for sengen mellom 18.30 og 19.
Han har siden han knakk koden med å finne roen selv vært temmelig enkel å legge.
Han er ikke storfan av dill og dull. Vil ha litt ekstra kos ved stell med tull og fjas til tannpuss og litt ekstra kos. Men ikke noe mer.
En liten nattasang holder, bok er ikke noe for han når hodet treffer puta.
Så en (selvskreven ) traktorsang og vips er han i drømmeland.
Enkelte kvelder oppsummerer han dagen gjerne selv med en oppdiktet sang eller historie.
Noe av det søteste å ligge å høre på spør du meg.

Bildet er tatt for fem år siden

Matilde og Markus (knoll og tott) Deler rom og legger seg samtidig.
Vi begynner med kveldsmat så fort Jonatan er i seng og begge to treffer puta innen klokken er 19,45.
De gjør det meste selv men får en kontroll av tannpuss og slikt selvfølgelig.
De er veldig glade i en historie på sengekanten, enten i form av lydbok eller høytlesning.
Ekstra stas er det når storesøster er kul nok til å lese (slik hun gjør nå så jeg får skrevet dette)

Amalie finner senga selv i 21 tiden, ingen smøring av kveldsmat eller  kontroll av tannpuss på henne.
Vi nyter derimot stillheten litt sammen uten småtrolla rundt oss, ser en serie sammen eller spiller et spill.
Det går ca. 2 timer fra leggeprossesen begynner til den er i havn.
Alt er meget preget av rutiner og barna trives godt med det. Forutsigbart og trygt.
Utfordringen er selvfølgelig når vi går utenfor rutinene og leggetiden strekkes feks.
Det betyr med andre ord at helgene ikke er store utskeielsene hos oss.
Oda og Jonatan legger seg til fast tid, Matilde og Markus kl 20 som regel og Amalie får drøye den til 22.
Jeg er så absolutt ikke alene med å få barna i seng, vi deler arbeidsoppgavene mellom oss og har temmelig godt teamwork.
Hvem som gjør hva har vi ikke fast, men helt tydelig perioder hvor vi gjør ting uten å egentlig avklare hvem som gjør hva.
Samtidig vet vi begge hva som skal til, på den måten avlaster vi hverandre hele veien.
Jeg bytter bleie og tar på pysj på Oda mens han mekker flaske feks.
Slike ting 🙂
Vår erfaring er at søvn er viktig.
Sånn er det bare.
Hvor lang tid bruker dere på legging?
 
//følg gjerne dagene, kveldene og nettene(?) våre på Snapchat: Idebankmamma

20 kommentarer
    1. Mine barn er 7 og straks 4. Spesielt hun største blir i dårlig humør hvis det blir for sent, så her er tidspunktet det samme nesten uansett dag. Spiser kveldsmat ca kl 18. Går rett på badet etter dette. Hvis de er “flinke” på badet uten for mye tull og tøys får de se litt mer på barnetv. Minste legges først og den eldste like etter dette. De er i seng til 19. 19.15. Lesing, antall sider varierer etter hvor opplagt foreldre og barn er. Deretter 1-2 nattasanger. God natta klem og slukker lyset. Eldstemor kan holde det gående ei stund, men da skal hun helst være på rommet sitt og dermed roe seg ned.

    2. I det siste (4-5 uker) har leggetid gått overraskende bra. Og med den setningen hat jeg nok jinxet det😂 Begynner med kveldsstellet 1830 ish og mini er i seng til 1845. Sover gjerne innen kl 19. 1-3 sanger på sengekanten og en forklaring om at mamma eller pappa er i stua og rydder og det er lite klaging fra vår 2 åring😊 Jeg hater når leggetiden ikke blir overholdt.. Enten av at noe skjer eller at besteforeldre kommer på besøk i 6 tiden (liksom wtf??).. Eller bare fordi mannen skal bare (?!). Det virker ikke som om folk uten små barn vet hvor utrolig skjør leggetiden er😏

    3. Våre er nå blitt 8 og 4, og har vært veldig enkle å legge helt siden vi fant ut – mens eldste enda var baby – at det ikke gikk an å være inne på rommet sammen med ham helt til han sovnet. Da ble det slik vi gjør det nå, med å la dem finne roen selv, men gå inn og kose og prate litt om de har behov for det.
      Her er det tannpuss, tisse og så i seng, med en fast regle vi sier for å si god natt. Minste er i seng mellom 19 og 19.30. Eldste i seng mellom 20 og 20.30. Vi må ha rutiner, og samme leggetid hver dag, for de er morgenfugler begge to, og våkner til samme tidspunkt uansett hvor sent se er i seng, så for å unngå trøtte, sure unger, tviholder vi på rutinene, uansett om det er hverdag, helg eller ferie.

    4. Det jeg lurer på, er hvor de andre ungene er mens dere legger f.eks de to minste, eller en av dere er aleine med alle… har alltid slitt med det, selvom jeg bare har to ! Når de ikke la seg samtidig. Men begge mine legges kl 18.30-19 nå (2 og 5år), og nå har heldigvis storebror begynt å være fornøyd med en lydbok mens lillesøster legges, så har ha oftest sovna idet hun har sovna. Men vi bruker ca 30-45 min på selve legginga, har alltid vært inne hos de til de sovner. Glad for at eldstemann ikke trenger det lenger!

    5. Jeg føler meg av å til som en kjip mamma når det ringer på døra her kl 18 og kompiser lurer på om de vil ut å leke og jeg sier nei. Mine gutter er snart 9.5 og 7 år. Minsten begynner å spise kveldsmat kl 17.40 ettersom han er ekstremt dårlig på å spise og det går fryktelig treigt. Han er i seng til kl 19. Vi leser litt og synger, enten finner han roa fort og sover innen 19.30 eller så bruker han litt tid. Største er ofte trøtt kl 19.30. Han går på badet 1930 ca og er i seng kl 20 og sovner stort sett veldig fort! Han vil også bli sunget for. Jeg har ansvar for at minsten blir lagt og mannen synger for største. Det har vært sånn siden minstemann ble født og var veldig urolig på kvelden. Dette henger fortsatt igjen. Leggingen har vært alt annet enn enkel når de var små. Men nå er det stortsett ingen problemer 😅

    6. Her har det vært perioder med enkel og langdrug legging. Som baby ville gutten kun sove på meg. Han nekta å sove i senga si fra han var ganske fersk. Samsoving ble svaret for oss, mye pga nattamming. Så gikk det over i en periode hvor vi kunne legge han i senga, si god natt og gå. Men han våknet gjerne både en og to ganger for flaske. Da kom han over i vår seng fordi vi la oss. Flaskeavvenninga gikk over all forventning, men han våknet like vel minst en gang på kvelden rett før vi skulle legge oss. Da var det enklest å få han til å sovne igjen oppi hos oss. Vi valgte å bytte fra sprinkelseng til vanlig seng i håp om at han ville komme tuslende av seg selv i stedet for å stå i senga si å hylgrine til vi kom. Den senga har han kun sovet to halve netter i. Han nekter.. så fra å kunne legge han i senga og gå, må vi np legge oss med han i vår seng. Ikke drømmeløsningen, men alle får sove de timene de trenger. Synes jeg må nevne at pga plassmangel deler vi soverom. Vi skal prøve å få pussa opp det som skal bli vårt soverom og det som vi bruker nå som skal bli hans rom, nå i sommer. Håper på å få til en helomvending da!
      Jeg digger bloggen din, snappen din, nettbutikken din og deg! Du gir meg noe hver eneste dag ♡

    7. Her har det vært perioder med enkel og langdrug legging. Som baby ville gutten kun sove på meg. Han nekta å sove i senga si fra han var ganske fersk. Samsoving ble svaret for oss, mye pga nattamming. Så gikk det over i en periode hvor vi kunne legge han i senga, si god natt og gå. Men han våknet gjerne både en og to ganger for flaske. Da kom han over i vår seng fordi vi la oss. Flaskeavvenninga gikk over all forventning, men han våknet like vel minst en gang på kvelden rett før vi skulle legge oss. Da var det enklest å få han til å sovne igjen oppi hos oss. Vi valgte å bytte fra sprinkelseng til vanlig seng i håp om at han ville komme tuslende av seg selv i stedet for å stå i senga si å hylgrine til vi kom. Den senga har han kun sovet to halve netter i. Han nekter.. så fra å kunne legge han i senga og gå, må vi vi legge oss med han i vår seng. Ikke drømmeløsningen, men alle får sove de timene de trenger. Synes jeg må nevne at pga plassmangel deler vi soverom. Vi skal prøve å få pussa opp det som skal bli vårt soverom og det som vi bruker nå som skal bli hans rom, nå i sommer. Håper på å få til en helomvending da!
      Jeg digger bloggen din, snappen din, nettbutikken din og deg! Du gir meg noe hver eneste dag ♡

    8. Vi har to stk en på strax 2 å en på strax 7( i sommer). Hun minste er klar for kveldsstell kl 18, da er det havregrøt med banan som gjelder, så tannpuss, gir henne en smokk eller helst 3 og pingvinen som vi har spilt inn en madrugadalåt på🤗 da står hun klar til å bli løftet opp i sengen kl 18.30, sovner (stort sett) tvert. 7 åringen starter vi nå med å gjøre ferdig leksene sammen med, utsetter stort sett lesingen til denne tiden, da det er ro og ingen bråkete søster rundt oss🤣. 19.00 er det kveldsmat, så blir det tannpuss og et brettspill,lesing eller så får han se en liten feriesnutt på maks 15/20min før det blir senga senest kl 20. Da sovner han tiø en lydbok eller gonattmusikk. Helger og hverdager er stort sett preget av de samme rutinene med mindre det er noe helt megaspesielt som skjer, vi liker rutiner og vi foreldre har behov for egentid å ro på kveldene🤗 hvem som gjør hva i forhold til legging er hipp som happ, den som ikke leser lekse ordner kvelds f.eks, vi utfyller hverandre godt der😂👌😊

    9. Her har det vært perioder med enkel og langdrug legging. Som baby ville gutten kun sove på meg. Han nekta å sove i senga si fra han var ganske fersk. Samsoving ble svaret for oss, mye pga nattamming. Så gikk det over i en periode hvor vi kunne legge han i senga, si god natt og gå. Men han våknet gjerne både en og to ganger for flaske. Da kom han over i vår seng fordi vi la oss. Flaskeavvenninga gikk over all forventning, men han våknet like vel minst en gang på kvelden rett før vi skulle legge oss. Da var det enklest å få han til å sovne igjen oppi hos oss. Vi valgte å bytte fra sprinkelseng til vanlig seng i håp om at han ville komme tuslende av seg selv i stedet for å stå i senga si å hylgrine til vi kom. Den senga har han kun sovet to halve netter i. Han nekter.. så fra å kunne legge han i senga og gå, må vi nå legge oss med han i vår seng. Ikke drømmeløsningen, men alle får sove de timene de trenger. Synes jeg må nevne at pga plassmangel deler vi soverom. Vi skal prøve å få pussa opp det som skal bli vårt soverom og det som vi bruker nå som skal bli hans rom, nå i sommer. Håper på å få til en helomvending da!
      Jeg digger bloggen din, snappen din, nettbutikken din og deg! Du gir meg noe hver eneste dag ♡

    10. Vår lille tuppe er 15 mnd gammel 🙂 hun har vært enkel å legge siden hun var 2 mnd. Alt handler om rutiner 🙂 På ettermiddagen i 17 tiden tar hun seg en liten powernap på 20-40 min. Rundt 18.45 tusler vi inn på badet for å bade (dette startet når hun var 11 mnd med bading hver kveld) etter badet er det på med pysj, tulling og kos. Før ferden inn på stua for å få den stoore gode mme flaska og en dæsj grøt 🙂 Etter dette vet hun godt at ferden inn på bade går da er det tannpuss 🙂 raskt og enkelt. Så er det å si god natta på vei inn i senga, så finner vi fram alle 3 smokkene og minni mus (aldri hatt kosedyr før hun fylte 14 mnd men minni er viktig blitt). Så legger hun seg ned å jeg stryker henne over panna 3 ganger går ut og der sover lillemor 😎❤ sover da hele natta mellom 10-12 timer.
      Vil si at jeg er enig med deg at rutinene er viktig etter klokka 17 😉 å ja den powerdupen er kanskje ikkje så lurt men uten det er det faktisk et mareritt. Søvn yter søvn sies det.
      Sum : enkele rutiner og jente som finner roen fort
      Å ja vet hun sov

    11. Minstemann (4,5år) her i huset legger seg mellom 7 og 8. Enkle rutiner. Kveldsmat og kos i 7tia, så rett på badet etterpå. Tusler deretter opp på loftet, kryper under dyna, mor/far lager fotbukt, så sier vi god natt, sov godt og glad i deg.
      Sovner som regel med en gang. ☺

    12. Minstemann (4,5år) her i huset legger seg mellom 7 og 8. Enkle rutiner. Kveldsmat og kos i 7tia, så rett på badet etterpå. Tusler deretter opp på loftet, kryper under dyna, mor/far lager fotbukt, så sier vi god natt, sov godt og glad i deg.
      Sovner som regel med en gang. ☺

    13. Minstemann (4,5år) her i huset legger seg mellom 7 og 8. Enkle rutiner. Kveldsmat og kos i 7tia, så rett på badet etterpå. Tusler deretter opp på loftet, kryper under dyna, mor/far lager fotbukt, så sier vi god natt, sov godt og glad i deg.
      Sovner som regel med en gang. ☺

    14. 5 barn i alderen 0-8 år. Starter legging 18.30. Ferdig kl. 20.
      Går så fint at 😊.

    15. Vi bruker alt fra 15 minutter til 2.5 timer. Vi la mini kl 19.00 å kunne da sitte/ligge til 21.00. Vi kan ikke gå ut for da skrek han til han kastet opp🙈 men nå har vi byttet leggetid til kl 19.30. Legger oss i storsenga, jeg snur ryggen til ette kos å klem. Å da såver han innen 10-15 minutter etter litt sang. Den siste har jeg nå praktisert i 3 kvelder å det har vært så gått å hatt litt lengre egentid på kveld😍

    16. Med storesøster på snart 4 og lillebror på 1 år starter vi med kveldsmat mellom 18 og 18.30 avhengig av hvor trøtte de er, deretter er det pysj og puss, bading før kveldsmat når det er aktuelt. Så tar pappa med seg snuppa og sitter med henne til hun sovner og lillemann får med seg en flaske i senga, om ha ikke roer seg til den sitter jeg ved siden av og koser/hysjer/synger til han sovner, de treffer puta mellom 18.30 og 19.00 og begge sovner stort sett relativt fort.
      Om jeg er alene med de ved legging er det stort sett likt, men snupp får se på barne-tv til avtalt episode er over,mens jeg tar minsten, da tusler hun 80% av tiden i seng selv og venter på meg der, så lenge han sovner/er rolig sitter jeg med henne, og hun forstår at han “Kommer først” om han er urolig en kveld, for han trenger mer hjelp til å sovne da. Da har hun stort sett sovna før jeg kommer ut igjen. Har “bank i bordet” hatt relativt enkle barn å legge igrunn. Kan ikke lese eller synge for eldste lenger, da hører hun seg bare opp, så det må vi ev gjøre oss ferdige med tidligere på dagen. Her er også rutiner gull verdt.

    17. Nå er lille 1,5 år. Men du og du som ting endrer seg når det kommer til legging altså!
      0-6 uker sov han på brystet mitt
      6 uker-4 mnd sov han ved siden av meg koblet på puppen
      4-10 mnd ammet jeg han i søvn før jeg la han i fra meg i sengen
      10-ca 15 mnd satt vi med han på fanget 5min og opptil 2 timer før han sovnet før vi så la han i sengen.
      15-17 mnd har vi sittet inne hos han mens hn finner søvnen i sengen (med litt variasjon av opp og ned, sovne på brystet noen ganger osv).
      Så skjedde det noe uforklarlig nå i påsken!
      Fra 17,5 mnd har vi koset i 5 minutter, lagt ned og gått ut. Han har da sovnet etter alt mellom 5-10 minutter og 1-1,5 time, men som oftest sovner han greit alene om han ikke har hatt for lng eller for sen dupp på dagen. En helt ny verden, og det er helt fantastisk!
      Fra ca 15-16 mnd har han også sovet natta igjennom. Gjett st mor er glad for det når jeg i dag er 21 uker på vei med lillebror 🙂 For brått er det nye våkenetter med nestemann, og hvem vet – kanskje største plutselig starter med fest på natta igjen. Her tas ingenting forgitt 🙈

    18. Gutt på 6 år og gutt på 2 år. Bading ca 18 annenhver dag. Kveldsmat på begge ca 18.30.
      2åringen går en av oss ned med til kveldsstell og lese bok, legges da ca 19.
      6åringen går ned til kveldsstell og lesebok/ se på TV, legges ca 19.30. Stille her ihvertfall til kl 20. 2 åringen bruker litt tid på å sovne men vi bare sier natta også går vi ut av rommet han gråter ikke. 6 åringen slokner fort.
      Mannen og jeg bytter på med begge barna.
      Samme rutine i helg ingen av de som klarer å sove lengere så her er det tidlig pån hverdag.

    19. Vi har bare to barn, ei på snart sju og en på 3 1/2, men likevel føler jeg at legging her er et eneste kaos. De legger seg stort sett samtidig. Vi hadde bestemt oss for å gå på badet kl 19 med minstemann, men halv sju rekker han ikke frem til do, så han må dusje og da ble ikke kveldsmaten spist før kl 19, og da han nesten var ferdig kvart over sju kom mormor innom med boller. Så da gikk det tjue minutter til. Det gikk forholdsvis bra på badet i dag, men etter å ha lest bok for begge samtidig ble det bare tullball i senga. Armer og bein i alle retninger, klarte ikke sove, var så tørst, kjedelig å ligge alene…. ingen av de sovnet før kl 21.10. Og selv om det var mormor som vippet lasset denne gangen, er det alltid noe som skjer, føler jeg. Imponert over at dere klarer å holde rutinene så presist. Og skjer det noen gang at bare en av dere voksne er hjemme ved leggetid? Hva da?

    20. Barna mine sovner på et blunk når de hører «Nattasanger fra sengekanten» på spotify. Null musikk eller mas og kjas.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg