Til deg som skal feire jul med barn

Kjære du, som skal feire jul med barn.
Denne er til deg.
Siste innspurt er i gang, om få dager sitter du i julepyntet stue med
pakker under treet, julepynt på hylla og kanskje har du
akkurat nå fått lagt en nysgjerrig liten kropp under dyna.
At jon blund kommer ekstra sent i dag er det ingen tvil om.
Om få dager er selveste julaften her.
Det er sannelig ikke rart det kiler litt i magen på de små.
Førjulstiden er i ferd med å ta farvel og selveste julen banker på.
Og med den følger tradisjoner og fremtidige barndomsminner.
Ansvaret synes jeg er skremmende skal jeg være ærlig.
Det er vi som har ansvaret for barnas jul.
Den julen de snur seg og ser tilbake på som voksen.
Med minner som gjør at det fortsatt kribler litt i magen selv man er blitt for voksen til sånt.

Det er min 11. jul som mamma.
En ting har jeg lært, den perfekte jul finnes kanskje ikke, med barn på slep vet man aldri hva som kan skje.
Men uansett hva man gjør, blir det jul og da er det opp til hver enkelt å
gjøre sitt for at den skal bli god er det ingen tvil om.
Senk skuldrene,
Pust ut og ro ned. Det gjør absolutt INGENTING
om det fortsatt er støv bak sofaen, eller møkk under teppet.
En uthvilt mamma og pappa er den beste vidunderkur for å glemme både støv og møkk.
Nyt øyeblikkene.
Like fort som de kommer er de over.
Som småbarnsforeldre vet man godt at veien fra komplett lykke til kaos er ufattelig kort.
Det gjelder også i julen.
Øv på å se de gode øyeblikkene og kjemp deg gjennom de litt mer kaotiske.
De vil gå over, jeg lover.

Mitt aller beste råd?

Ta deg tid og sett deg på gulvet.
Det er der det skjer, samspill, leken, samtalene.
Vær med barna, vær SAMMEN med dem.
Legg vekk facebook, snap og insta.
Kanskje du til og med skal gå offline for en liten stund?
Og sist men så langt ifra minst.
Ta hensyn.
Respekter barnets grenser.
Du er en del av barnets minner.
Du gir barnet tradisjoner.
DU skaper barnets jul.
Brett opp ermene, gjør en innsats for deg selv og de rundt deg.
De små ser ikke sprø svor, passe utvannet pinnekjøtt,
nyvasket kjøkken eller stilren julepynt.
De bryr seg ikke om de dyreste gavene.
De ser det som virkelig betyr noe.
DEG!
Gi dem litt av deg,
gi dem TID med DEG!
Og du får julens flotteste gave tilbake.
Du får se julen gjennom barnas øyne.

Med ønske om en fredfull jul.

6 kommentarer
    1. ? Så rett og riktig, er helt enig med deg! ? Men mange, meg selv inkludert, må faktisk få dette i repetisjon, hvert år… Så; Takk! ? Og God jul til deg og den flotte gjengen! ??

    2. Så rett og så riktig. Fint skrevet. Som morfar tenker jeg alltid på min barndoms jul. Når jeg ble voksen ville vi at våre barn skulle få oppleve vår barndoms jul. Nå er det barnebarna som skal få oppleve noe av det vi har opplevd?? håper jeg og at de tar det med videre?? God jul til alle der ute.

    3. Dette traff meg midt i hjertet, så viktig og riktig. Jeg trengte å lese dette nå i denne travle førjulsstria. Takk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg