Kjære du som skal feire jul med barn.

Kjære du, som skal feire jul med barn.

Denne er til deg.

Det er ikke lenge til roen senker seg i stuen,
Om få dager er selveste julaften her.
Dagen de små teller ned og gleder seg til

Og i den forbindelse vil vi komme med noen velmente råd.
til deg som skal få æren av å feire jul med de små søte.

Senk skuldrene,
pust ut og ro ned. Det gjør absolutt INGENTING
om det fortsatt er støv bak sofaen.

Barna vil mye heller ha en uthvilt mamma og pappa
enn en sofa som er vasket under

Nyt øyeblikkene.
Like fort som de kommer er de over.

Vårt beste råd?

Sett deg på gulvet.

Vær med barna, vær SAMMEN med dem.
Legg vekk facebook, twitter og insta.
Gå offline for en liten stund?

Og sist men ikke minst.

Ta hensyn.
Du er en del av barnets minner.
Du gir barnet tradisjoner.

DU skaper barnets jul.

Brett opp ermene, gjør det hyggelig ut av det du har.
De små ser ikke sprø svor, passe utvannet pinnekjøtt,
nyvasket kjøkken eller stilren julepynt.

De bryr seg ikke om de dyreste gavene.

De ser det som virkelig betyr noe.
DEG!

Gi dem litt av deg,
gi dem TID med DEG!

Og du får julens flotteste gave tilbake.

Du får se julen gjennom barnas øyne.

juletre
GOD JUL
Hilsen oss i idebank for småbarnsforeldre.

Del denne med andre som former barnas jul og tradisjon.

19 kommentarer
    1. Har en datter som venter sitt første barn. Hadde vært koslig å vinne denne til henne 🙂

    2. Veldig riktig og bra!

      Legg vekk pc, mobil og nettbrett.

      Men brett heller opp ermene, ikke arma.

    3. Tenk om de fleste kunne levd opp til disse kloke ord, da hadde det vært mange lykkelige barn på julaften… Jeg som mommo skal legge bort mobil og pc for å se mine barnebarn da.. God Jul til dere alle der ute.. 😉

    4. Det står ingenting her om at ungene også fortjener en “hvit” jul, altså uten foreldre som drikker alkohol mens barna er våken. Det er en gyllen regel hos oss!

    5. Ja absolutt enig: Det er bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete. Gledelig jul, ettertankens tid;-)

    6. Det må være lov og nyte et glass vin og eller øl til julemiddagen assa. Er stor forskjell på å bære drita og kose seg litt. Er man helt anti så får jo barna anstrengt forhold til alkohol. Men alt med måte selvsagt.

    7. Denne påminnelsen trengte jeg. Etter å ha lest den gikk jeg bort og strøk ut mange punkter på listen over hva jeg må gjøre før jul. Selv om jeg vet så godt at det ikke er viktig, hadde jeg gått rett i “veldig julerent hus” fellen. Så nå skal vi feire en avslappet og hyggelig jul. Jeg gleder meg. 🙂

    8. Jeg synes det er viktig at barna tar del i juleforberedelsene; la de hjelpe til med pynting, baking, vasking. Ikke vær så opptatt av at juletreet ser perfekt ut, men la barna beste hva som skal på treet, la barna forme pepperkakene, la de tørke støv og la de bestemme hvilken kjole de selv synes er den fineste.

    9. Tror på å la barna delta i juleforberedelsene og få bestemme etter alder/evne. På den måten “eier” alle litt av jula, krever mer tid men gir fler felles opplevelser og etterhvert “julediskusjoner”

    10. Takk,Tusen takk for kloke ord!
      Innerst inne er jeg helt enig. Jeg har en datter på 1.5år. Ønsker en flott og fredelig jul med familie og gode minner vi kan skape sammen.
      Men dette er første julen vi skal ha gjester hos oss ettersom vi har kjøpt leilighet nå i år. Jeg ser jo bilder og drømmer meg bort,tenker på alt som må være perfekt. Jeg tenker ikke så mye på dyre gaver. Men at jeg skal lage god og perfekt julemiddag til besøket vårt. Vil også at de skal syns det er pent pyntet… ofte tenker jeg at jeg må ha det og det for å få alt best mulig. Men det viktigste er jo å få kvalitetstid med vår datter og vår familie.
      Det er nå vi skal skape gode minner og våre tradisjoner.
      Disse ordene traff meg,Tusen takk! Jeg vet hva jeg skal prioritere,og hva som ikke er fult av viktig! 🙂

    11. Tror nok veldig mange, inkludert meg selv vil kjenne igjen dette 🙂
      Og selvsagt er god mat og pyntet stue med på å gi julestemningen. Men ikke la det gå over stokk og stein 🙂
      Hver krok må ikke skinne, og det er ikke krise om svoren ikke blir sprø, ribben kan bli god alikevell.

    12. Mange som får merkbar promille etter “bare en øl”.
      Så lenge man med hånden på hjertet vet at man ikke bytter personlighet, så er det greit med et kontrolert alkohol inntak. Men dessverre mange foreldre og voksne som trur de tåler mye mer en de faktisk gjør.
      Man trenger ikke være “drita” for at et barn skal merke at du har drukket, holder med at du bytter personlighet som for eksempel å snakke mer eller fnise litt mer osv. Veldig mange voksne som gjør dette uten å mene at de selv er påvirket.
      Jeg så aldri min mor drikke når jeg var liten, og kan faktisk ikke huske å ha sett henne påvirket før jeg var godt over 18 år selv. Har på ingen måte fått et anstrengt forhold til alkohol av dette, men heller tvert imot et meget normalt forhold.

    13. Ja den er like aktuell, vi har dratt den opp igjen rett og slett, for vi idebanken mener at man ikke kan lese denne mange nok ganger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg