Feriehus i Danmark, vår erfaring 2015

//skrevet i samarbeid med dansommer.

Årets ferie ble en uke i Danmark. Sammen med våre tre barn og en familie til med ett barn skulle vi bo og leve i Danmark og nyte den deilige tilværelsen der.

Med god hjelp fra Dansommer fikk vi booket et ferihus som skulle romme alle oss.
Vi så for oss at hus var det som skulle være ypperlig, og jammen skulle det vise seg at vi hadde klekkelig rett.

Turen ned til det flate land gikk med Stena Line, en liten lugar med fire senger skulle romme oss fem (seks om du teller med kompisen i magen) Jeg grudde meg 😉
Men dette gikk som en drøm. Faktisk, hadde vi det igrunnen ganske så hyggelig på båten i den lille lugaren vår. Solen viste seg idet båten la fra kai og vi nøt en deilig stund oppe på dekk.

11427454_879689792116166_1858513320_n

Inne var det show for barna, men våre var slitne etter en dag full med sommerfugler så vi tok med oss kveldsmaten på lugaren. Litt mat i magen, høytlesing fra en bok var vi alle klare for å lukke øynene rundt 22.30.  Man kan velge å spise i buffeten som visstnok skal være super, men så sen mat passer våre mager svært dårlig. Så et stalltips er å ha med kveldsmat i kjølebag eller lignende for å spise i lugaren dersom mat i buffeen ikke er booket. Alternativet i båtens resturant er ikke å anbefale. Skikkelig kro mat.

07.05 BRÅ våknet jeg, båten var fremme! Jeg river frem informasjonen vi fikk ved innsjekk, vi skulle være ute 07.15. OOOOPPP alle sammen, OOOOPP.

07.14 sitter alle i bilen med mårraånde og sovesveis.
Barna har sovet som tre steiner, litt værre med oss voksne som merket litt til sjø og lyder.

Vi var i DANMARK!

10731984_402285489977824_2021913970_n (1)

På veien til huset vi leide, som lå ved flotte Limfjorden stoppet vi Aalborg by, her tuslet vi rundt og brukte litt tid siden vi ikke kunne hente nøkkelen før kl 15.

Etter noen nydelige timer i den fantastiske byen satte vi snuten mot henting av nøkkel og så endelig huset.

Og kort oppsummert, aldri hotell igjen. Vel, man skal aldri si aldri lært min bestefar meg, men jeg kan iallefall si at det er en eeeevighet til vi tar oss en ferie på hotell igjen.

For et hus, ikke bare var det PERFEKT for oss med sine fire soverrom og hems.
Store luftige stue, herlige private uteområde med huskestativ, sandkasse, stor gressplen og platting.
Aktivitetsrom med biljard, bordtennis og leker, to store bad hvor ett hadde badstu og boblebad.

men det var også heeelt strøkent og rent.
Det føltes ut som om vi kom inn i et splitter nytt hus.

b5141_main_01

Barna fant seg fort tilrette, og kunne helt fritt være seg selv og leke, herje og bruke seg.
En velkomstkurv med lokale råvarer stod klar og informasjon fra husets eier.

Her skulle vi virkelig kose oss en uke.

Selv om Danmark ikke er et veldig stort land, er det litt avstander til de ulike parkene og attraksjonene. Men med de flotte veiene spiser man km vesentlig raskere enn vi er vant med.

Huset lå i flott avstand for flere små byer og Legoland som var vårt hovedmål denne ferien lå ca 1,5 time unna. (ps, anbefaler IKKE Legoland i 2 midtukene i juli, fullstendig maurtue, eventuelt reis på en gråværsdag)

11312439_1867842766773471_1630863893_n (1)

Å ha hus var en veldig god opplevelse. Ikke følte man at man forstyrret noen, man kunne fullt og helt være seg selv, og det var godt å ikke være omringet av mennesker hele tiden

danmark1.

Å kunne lage maten selv var veldig kjekt, andre med barn regner jeg med kjenner seg igjen når jeg sier at det både kan være utfordrende og dyrt å spise på restaurant med tre små.

Kjøkkenet i huset hadde det vi trengte og enda litt til, vi kunne lage mat som alle likte uten sure miner pga venting eller “feil” mat som ikke smakte slik de trodde.

Å ha hus gjorde ferien for meg mer avslappet, man hadde rom for å trekke seg tilbake, mulighet til å se en film i sofakroken på kveldstid etter barna var i seng og man slapp å ha over skuldrene at barna forstyrret andre.

Danmark2 Danmark3

Allerede dag to følte jeg at jeg kom “hjem” etter en utflukt.
Flere av husene hos Dansommer har “goder” som rabatter og gratis inngang ulike steder.
Vårt hadde gratis inngang til det lokale badelandet. Perfekt en gråværsdag.

Uken i Danmark fløy avgårde.
Og iløpet av en uke hadde vi fylt huset med barnelatter og gråt, filmkvelder og nypoppet popkorn, duften av nytraktet kaffe og ferske fullkornsboller, hjemmelaget pizza, utallige rundet yatzy og raffle, kjærestetid i sofakroken, netter med god søvn, knising fra hemsen, vannkrig, tidlige morgener, boblebad i bøtter og lass, lyden av tre fornøyde barn som slurper i seg saftis fra fryseren, konkurranseinstinkt over bordtennis og biljardbordet, sandslott i sandkassen, skjell fra stranden rett ved og Danske suvenirer.

10844118_1632758150198659_86202467_n (1)

Jeg hadde ikke lyst å reise i det vi vridde om nøkkelen for siste gang.

Vi sees igjen sa barna i det vi vinket huset farvel.

Vi er enstemmig hele gjengen.

Vi ANBEFALER Danmark og vi anbefaler feriehus.

1. Vi hadde alltid feriehus når jeg var liten, og det var så deilig. Vi var tre barn meg og søsknene mine som er 12 og 14 år yngre enn meg).. Gleder meg allerede til vi skal gjøre det samme med gjengen vår 🙂

2. Vi var på hotell med 2 små i 1 uke. Det er ikke å anbefale. Hotelle serverte kun frokost, og det ble fort veldig dyrt å måtte spise alle andre måltid ute.
      Neste gang skal vi sjekke feriehus! 😀

3. Vi reiser til Danmark på søndag i en uke og har booket feriehus gjennom Danland. Merker at jeg gleder meg veldig nå 🙂

4. vi har leid hus flere ganger å vært superfornøyd. I år var jeg IKKE det. Idet vi åpnet døra sto mugglufta imot oss. Med to gutter m astma hvorav den ene spilte i Dana cup måtte vi pøse på m masse medisiner.
      Kan forvøvrig anbefale Fårup sommarland. En fantastisk park med både vannland og tivoli. Det fine var å at man gir billettene før du parkerer, så du kjører bilen inn i parken. Supert når du skal levere/hente badetøy, og hente mat for å grille på grillene i parken, og ett stort område m piknik. Pluss i boka å for at det var noe for både liten-ungdom-voksen?

5. Det hørtes flott ut. Men lurer litt på om dette oppholdet var sponset av Dansommer på noe måte?