Fiskebrødskive.

Mamma, itte sånn bøøøfisheeee

 

Ikke sånn brødskive?

Jeg ser ned på minsta som henger i benet mitt, hun har snust at jeg driver med matpakkesmøring for morgendagen.

2014-04-124 17

Itte sååååånnn….

Hva mener du nå vesla? Vil du ha på noe annet? Rødpølse? Leverpostei.

NNeeeeei, itte sånn. Hun skriker så hun blir rød i ansiktet.

Men kjære vennen min, hva er det du vil da.

Jeg løfter frøkena opp på benken…

eehhm eeehmm fisk! sier hun med begge hendene i luften og et forventningsfult blikk.

Vil du ha fisk på brødskiven sier jeg og nikker ivrig.

neeiiiii!!!
Denne gangen er rødfagen iferd med å gå over til lett blålig.

Hva skjer a mamma?
Mellomst har hørt oppstandelsen og kommer til kjøkkenet for å se.

jej vi ha fiiiisk bøøøfishe..

Ja det vil jeg og, jeg og vil ha fiskebrødskive.

 

Men hva er det da Markus? Hva er fiskebrødskive?

Sånn som Sebastian har, brødskive som ser ut som sånn fisssk..
Jaaaa , jah jah, vesla klapper i hendene, nikker ivrig så museflettene rister..

Nå er vi visst inne på det hun mener.

Æsj, jeg hadde håpet vi skulle unngå dette.
Nå var det altså i gang…

Matpakkepresset.

Derfor vil jeg benytte anledningen til å sende
En stor takk til  den mamman som synes det var en god ide at hele matpakken skull være fargerik og minne om et lite karnival.

78a61dc743

En stor takk til den mamman som mente det var moro at hele matpakken skulle være kuleformet, matche i farger og form og ha et utvalg som en tapasbuffet.

pirate_bento
Og en ekstra takk til den mamman som fant ut at man kunne bruke pepperkakeformer på alt.

580a86b8690d5dfaf957a8cead4b0091

 

Misforstå meg rett her, dere er dyktige for all del, og kreativiteten skorter det heller ikke på, Men hva med å sende oss stressa småbarnsmødre en liten tanke?

Hvordan denne trenden oppstod har jeg undret meg over mang en gang. Var det kanskje en desperat mamma som svært gjerne skulle fått minstemann til å spise? Startet det kanskje med en liten kreativitet som å tre maten på pinner også eskalerte det hele, slik det ofte gjør. Eskalerte det til bjørneost, matchende former, bentobokser og fiskebrødskiver?

 

Eller ble det en intern krig mellom andre matpakkesmører slik som meg..  Fikk en mamma høre om en annens matpakke og skulle toppe den? Utviklet det seg en matpakkekrig som bare spredde seg?

Nå ber de om fiskebrødskiver, hva blir det neste?
Brødskive som smiler mot de når de åpner matpakken? Matchende former og farge?
Nei jeg velger å stå i det, jeg skal vinne kampen.

De får vanlig brødskive, det lengste jeg strekker meg er å gi de en hjemmelaget appelsinhavrekjeks og noen friske bær eller frukt.
Funnet ut at en litt annerledes matboks kan og gjøre susen for de småspiste, så den bentoboksen er kanskje ikke så dum alikevell 🙂

10299854_1448351112073832_1706115628_n

ja jeg tok meg faktisk selv i å strø tuttifrutti strø over jordbærne.. iiiik er jeg smittet?

 

10254195_634037653343177_1911010597_n

 

 

///Lik om du også slår et slag for å bekjempe matpakkekrigen som er i gang

 

Vil legget til at innlegget er skrevet med en smule ironi 😉

 

10 kommentarer
    1. Hjertens enig!! Physalis er forresten populære i matboksen til husets treåring. Morsomme å “pakke opp” uten at de krever noe ekstra av ho mor på morrakvisten 🙂

    2. ENIG med deg! Jeg dristet meg til å stikke ut en gulostskive som en liten pepperkakemann en gang. Tror faktisk jeg hadde brukt samme formen på brødskiven. Det lå igjen i matboksen da jentungen kom hjem igjen! Gidder ikke prøve en gang, jeg 🙂

    3. Hehe, har tenkt samme tanken selv. Nå begynner ikke vesla her på skole før om et år, men jeg har fundert på dette med “oppstæsja” matpakker og slikt. Har man tid til slikt? Nei, stortsett ikke. Og hva skjedde med den “gode gamle” sammenbretta brødskiva da, den som alle andre også har i matboksene sine? Hver dag er ikke en fest!!?

      TAKK, for innlegg – og takk for mye hyggelig lesing! 🙂

      Klem fra Lofoten.

    4. Hehe de bloggete matpakkegreiene fungerer vel neppe i virkeligheten? Hvordan kan dette se like fint ut etter å ha blitt herja rundt opp ned i sekker og diverse? Vel… takke seg til matpapir gammeldags niste. Da henger iallfall pålegget på! 🙂

    5. Jeg har også lurt på hvordan de får det til å holde seg på plass til poden skal spise lunsj. Og med den tanken har jeg forkastet slike prosjekter. Det er som regel “ikke tid” til at han spiser opp alt eller han gir bort “godbitene” jeg har lagt i matboksen.

    6. Haha, er ikke fullt så kreativ som det disse bildene viser, men det hender pepperkakeformene får svingt seg. Rett og slett fordi jeg har ei småspist jente som sårt trenger å få i seg litt mat. Og hun spiser faktisk litt mer hvis brødskiver og grønnsaker har morsomme former. Krever ikke så mange ekstra minutter heller. Hva andre foreldre legger i matpakkene til sine små bruker jeg derimot ikke tid på å bekymre meg over. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg