Føde på snapchat?

Jeg var fast bestemt ganske lenge, den idiotiske appen med det gule spøkelse skulle jeg IKKE engasjere meg i.

jeg hadde mer enn nok med mine andre kanaler.
Blogg, instagram og facebook, det var nok.

 

Jeg husker helt ærlig ikke hvem som overtalte meg, men noen lykkes.
og vipps så hadde jeg laget meg en konto.
Idebankmamma ble nicket, jeg skulle jo ikke bruke det, jeg skulle bare snike og snoke litt på andre.

Så ble det litt private snaps og jeg innså ganske raskt at dette var fryktelig moro, til tross for at innholdet ble borte etter 10 sekunder (slik det da ble) Lettvint, lavterskel og veldig sosialt.

Så skjedde det, flere og flere fant meg, selv om jeg ikke hadde informert noen om kanalen og plutselig var vi en liten gjeng der inne. Jeg ble også kjent med dere, dere som leser, kommenterer og følger på en helt annen måte.

Dere fikk ikke bare se inn i min hverdag, men jeg fikk se inn i deres.
Nydelig, ekte øyeblikk fra småbarnslivet.

Små, store og veldig store øyeblikk fikk jeg innblikk i.
Rier, nyfødte, søskenkjærlighet, første steg, rotete stuegulv, overfylte kjøkkenbenker og vaskerom, tårer på et baderomsgulv og stolte øyeblikk.

Sammen med dere, så jeg hvor vakkert småbarnslivet er.

Det tok ikke lang tid før jeg innså at jeg hadde tatt feil, ikke bare synes jeg snapchat ER ok, jeg ELSKER det.

Det er en helt egen dialog der inne, en helt uten filter, her deler jeg “alt”,

Så tikket den inn, etter en dag hvor sykdom hadde slitt meg ut, og jeg hadde delt både latter og tårer.
stor mage i usexy gravidtruse, grandis til middag og herlige øyeblikk blant en stor søskenflokk.

 

” Ser du både griner og snørrer på snapp, viser en stor mage i grusom truse uten advarsel også.
Slik jeg ser det deler du alt, så setter pris på om du gir oss en advarsel før vi ufrivillig også blir vitne til en fødsel her inne”

 

Jeg informerte henne direkte og enkelt om at det aller aller fineste med sosiale medier er at man har egen fri vilje, også her.
Så om det ble for ekte inne hos meg, kunne hun bare trykke “ikke følg”

 

Det ble stille, så jeg antar hun tok mitt råd.

Men så ble jeg sittende å tygge litt på den.
Deler jeg for mye, blir det for ekte?
Kan det bli for ekte?

Vi kan vel alle være enige om at er det noe sosiale medier sjeldent er så er det ekte.
Unntak finnes selvsagt, men de fleste deler for å inspirere ved å vise de gode sidene, de gode øyeblikkene og fremstille alt godt.
De fleste, har en perfekt verden på instagram.

Ryddige stuer, spretne rumper, matchende barn, perfekte middager og ikke minst, nydelige gravide kropper som bare fryder seg over den magiske tiden og forandringene kroppen går gjennom.

Vi vet jo alle, at det er ikke slik.
Kanskje innimellom, men aldri hele tiden, bare på instagram.

Også min, på sett og vis. Her tenker jeg meg litt ekstra om, legger på et fargefilter, tenker litt ekstra på teksten.

Men ikke på snapchat, der deles dagene slik de er.
Ikke alt selvfølgelig, men det jeg tenker at man trenger å se.
Den virkelige hverdagen, kort oppsummert.

24 timer skvist inn på 5-10 minutter.
Selvsagt ser man ikke alt her heller, men alt på en annen måte.

Fødsel på snap ja, det er kanskje å ta det litt langt?
Kanskje?

Samtidig, tenker jeg at man ikke hadde hatt vondt av å se det.
Jeg kan kanskje til og med påstå at verden hadde hatt litt godt av det?
Man skal faktisk lete lenge etter å få se en ordentlig fødsel, uten filter.

Enten er det sterkt overdrevet med hylende gjennomvåte kvinner som glefser og kjefter.

Eller freshe nysminket nybakte mødre med ferske søte, bløte bylter på brystet som bare kom ut.
Det finnes noen tv dokumentarer som er i nærheten, men, har du noen gang sett en morkake bli født på tv?

Jeg har sett MANGE fødsler , og har enda tilgode å se en morkake på tv.

bilde lånt av babybloggnerne, trykk på bildet for å lese om morkaken.

 

Slapp av, jeg kommer ikke til å føde på snap, der går nok min grense. Tror jeg…
Ikke fordi jeg er redd for å vise, men fordi jeg er så langt ifra meg selv akkurat den stunden som jeg kan bli.

Angsten preger meg, og jeg har mer enn nok med å håndtere den og riene.

Men for all del, her kommer en advarsel allerede nå, barseldagene, barseltiden og alt som følger med, blir vist uten filter.
Med tårer, snørr og gørr, kanskje til og med en sliten mammamage i usexy mammatruse.

Hvorfor?

Fordi jeg tror at folk trenger å se det, for å vite at de ikke er alene, selv om det føles slik.
Også velger jeg å tro såpass om folket, at de også ser at de enkelt og greit kan trykke “ikke følg” om det blir for mye,
eller for ekte om du vil.

 

Og om du vil ha det ekte, følg meg gjerne 🙂
Du finner meg HER

24 kommentarer
    1. 👏👏👏 Derfor jeg følger deg ❤ Liker når ting er ekte. Kan sikkert være noe med meg også da, for jeg er ikke noe glad i eller flink til smalltalk. Jeg får det liksom ikke til og jeg kjeder meg. Jeg liker best de dype samtalene, de ekte tankene og følelsene… og det viser du/dere 😊

    2. 👏👏👏 Derfor jeg følger deg ❤ Liker når ting er ekte. Kan sikkert være noe med meg også da, for jeg er ikke noe glad i eller flink til smalltalk. Jeg får det liksom ikke til og jeg kjeder meg. Jeg liker best de dype samtalene, de ekte tankene og følelsene… og det viser du/dere 😊

    3. Tusen takk for at du er ekte 🌷 det er godt å se andre føler det som meg. Føler meg som verdens verste mamma noen ganger. Har ikke så mange barn som deg, men jeg har mine utfordringer. 🌷 jeg får ikke til det perfekte.. Så det er godt å se ting som ikke er faket…🌷

    4. Du deler så mye fint! På en så utrolig bra måte! 💕 Fortsett å del, du inspirerer hvertfall meg 😊

    5. Jeg har født to ganger og har ikke sett morkaken, mener du da at jeg har tilgode å ha en fødsel «uten filter»?

    6. Heller ekte enn uekte!😊 Jeg har følt meg bedre mange ganger etter du har delt en tøff og slitsom dag! Du er gull❤️

    7. Forøvrig var jeg også gjennomvåt av svette, hylte av smerte og ba jordmor om å holde munn med mindre hun hadde noe viktig å si. Jeg synes du kan være litt forsiktig med påstandene dine om at dette ikke er ekte, eller sterkt overdrevet. Alle fødsler er ikke lik dine.

    8. Du er berre fin altså 😃❤
      Eg diggar det ekte og syns det er så fint
      Har hatt 4 ungar, full jobb og gårdsdrift saman med mannen min. Veit alt ikkje var ryddig og reint. Veit at det ikkje er det hos andre heller bak fasaden. Tenker mange senker skuldrene av å sjå på deg og dine fine. Stå på! Utrulig flott det du gjer ❤🌺 blir glad k dykk. Lukke til med fødsel når den tid kjem

    9. Du familien din er så fantastisk! Lengtet etter noen som viser hverdagen som dem EGENTLIG er, Rå, full av kaos, tårer hyl å skrik men og noen av di beste øyeblikkene som er å oppdrive! Forsett med det du gjør! Jeg følger nettopp DEG over alt fordi du er rett og slett RÅ!

    10. Nemmen du❤ er jo nettopp derfor jeg følger deg og din fine familie. Du er tvers igjennom ekte og det er så godt å se. Men en ting jeg tenkte på. Har du noen gang tatt imot noen av dine egne barn? Tenk….om du ikke har det og dette er faktisk din siste fødsel…tenk så magisk der hadde vært for deg/dere om du faktisk tittet ned når hodet er ute for å løfte ditt siste barn opp på brystet❤❤❤ da hadde du overvunnet det meste av angsten. Dette var min drøm når jeg gikk gravid men det fikk jeg ikke oppleve. Jeg og mine barn er keiser og keiserinner. Du er rå og god akkurat som du er…fortsett med det❤👏👏👏👏👏

    11. Nei selv om du ikke ser den betyr det ikke at den ikke er der 😉 selv om du ikke så på den var den der, og du måtte føde den 🙂

    12. Jeg har født 6 ganger og ingen like 🙂 jeg tror forøvrig vi alle er et snev eller større grad innom gjennomvåt og umenneskelige lyder. Dårlig forklart av meg.. men det jeg mente var at på film er fødsel bare det… og det blir lite nyansert 🙂

    13. Er jo derfor jeg følger deg, fordi det er et liv uten filter, på godt å vondt. Jeg følger deg fordi det er ekte, fordi livet du viser er nettopp det, LIVET!! Ikke rosa filter, solbrune bikini kropper og opererte rumper og pupper. Men det helt vanlige, kaotiske og fantastiske småbarns mamma livet. Har selv 3 barn, 6 år, 4 år og 1 år, så selvom vi er litt færre, så vet jeg at det er og kan være utrolig hektisk, kaotisk og utmattende. Men også hærlig, fantastisk og så utrolig mye kjærlighet. Btw, hadde du valgt å vise fødsel på Snapchat, så hadde jeg sett på. Følger Evarosebirth på Instagram av en grunn 😉

    14. Er jo derfor jeg følger deg, fordi det er et liv uten filter, på godt å vondt. Jeg følger deg fordi det er ekte, fordi livet du viser er nettopp det, LIVET!! Ikke rosa filter, solbrune bikini kropper og opererte rumper og pupper. Men det helt vanlige, kaotiske og fantastiske småbarns mamma livet. Har selv 3 barn, 6 år, 4 år og 1 år, så selvom vi er litt færre, så vet jeg at det er og kan være utrolig hektisk, kaotisk og utmattende. Men også hærlig, fantastisk og så utrolig mye kjærlighet. Btw, hadde du valgt å vise fødsel på Snapchat, så hadde jeg sett på. Følger Evarosebirth på Instagram av en grunn 🙂

    15. Er jo derfor jeg følger deg, fordi det er et liv uten filter, på godt å vondt. Jeg følger deg fordi det er ekte, fordi livet du viser er nettopp det, LIVET!! Ikke rosa filter, solbrune bikini kropper og opererte rumper og pupper. Men det helt vanlige, kaotiske og fantastiske småbarns mamma livet. Har selv 3 barn, 6 år, 4 år og 1 år, så selvom vi er litt færre, så vet jeg at det er og kan være utrolig hektisk, kaotisk og utmattende. Men også hærlig, fantastisk og så utrolig mye kjærlighet. Btw, hadde du valgt å vise fødsel på Snapchat, så hadde jeg sett på. Følger Evarosebirth på

    16. Det å være forelder er fantastisk og kaotisk på en gang, det er lite nyansert å kun vise de strigla bildene. 😊 Jeg liker å følge dere fordi jeg kan relatere meg til det dere deler. Det er faktisk utrolig hvor sliten man kan føle seg samtidig som man er stappfull av takknemlighet. ❤️
      Også har dere veldig mange bra kreative tips til en lite kreativ mor 😆

      Masse lykke til med fødsel 😊

    17. Fortsett som du gjør! Det er derfor jeg følger deg også ❤️ Det er så herlig og tilfredsstillende å se hvordan det faktisk er! Man blir så påvirka av det perfekte, at til og med jeg som ikke har barn enda kan begynne å tenke de tanker at jeg ikke skal få det til! Men du, og også vennene mine med barn selvfølgelig, gir meg et ordentlig bilde og en ro på at det går fint 🙂

    18. Del i vei, fødte mitt andre barn like før du fødte minstemann. Jeg har funnet mye trøst i snappene dine der jeg har sittet å vugga vogna i takt med deg og tenkt at “heldigvis er det ikke bare min unge som ikke vil sove”. Det at man ser at man ikke er alene, gir styrke til å holde ut og stå opp til en ny dag. Det gir håp om at man faktisk ikke har gjort noe feil, men at det er faktisk slik barn og babyer er ❤️

    19. Del i vei, fødte mitt andre barn like før du fødte minstemann. Jeg har funnet mye trøst i snappene dine der jeg har sittet å vugga vogna i takt med deg og tenkt at “heldigvis er det ikke bare min unge som ikke vil sove”. Det at man ser at man ikke er alene, gir styrke til å holde ut og stå opp til en ny dag. Det gir håp om at man faktisk ikke har gjort noe feil, men at det er faktisk slik barn og babyer er ❤️

    20. Så fort man er seg selv og viser den virkelige verden og slik ting faktisk er så skal folk reagere så kraftig.. verden og folk har godt av å vite hvordan dt sanne liv er! Dt er virkelig ikke en dans på roser hele tiden, og en fødsel, barselstiden osv er heller ikke alltid bare fantastisk som dt er fremstilt. Jeg fødte min første for 2 måneder siden, og jeg skulle ønske jeg viste mer om hvordan Ting faktisk var, for dt kom som et stooort sjokk når jeg innså hvor fake og skjult alt har blitt fremstilt på. Tenker dt er veldig mange ting rundt svangerskap, fødsel og tiden etterpå som er så utrolig viktig å vise! Stå på! Dette er noe jeg og sikkert utrolig mange andre setter pris på!

    21. Siste gang jeg fødte fikk både mannen min og jeg se morkaka, og jordmor plasserte den til og med inni fostersekken (heter det det?) for at vi kunne se hvordan lille hadde ligget der inne sammen med morkaka. Jeg er kanskje litt rar, men syns det var veldig spennende å se! Nå angrer jeg bare på at jeg ikke tok den med hjem og gravde den ned i hagen😂 Neida, men en fin opplevelse og rolig avslutning på fødselen, i motsetning til første fødsel hvor det var vakuum, blod, gørr, hui og hast etter mange mange timers slit.
      Liker deg på alle kanaler fordi du er ekte, lykke til med innspurten💚

    22. Hadde bare flere gjort som deg, og delt dette ekte, følelsesladde, kaotiske, slitsomme, fantastiske småbarnslivet! Eller familielivet, for det er vel kanskje temmelig likt med storebarn også, bare på litt andre områder 😉
      Du er akkurat hva vi trenger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg