FOR en dag – vi har vært på visning.

Jeg velger å skrive et blogg innlegg.
Fordi innboksen min har vært full av spørsmål i dag.
Og dagen har vært hektisk, veldig hektisk. med to visninger (et hus vi hadde sett på før og et hus vi ikke hadde sett på og legetime på meg inni alt)

Så tiden har ikke strukket til å jeg har fått svart dere alle sammen.

Men ser de fleste spør om det samme, så da svarer jeg i plenum som det heter så fint, også håper jeg det blir litt klarere.

Det tok av, etter jeg delte dette bilde.

 

 

Visning?? I alle dager?? Skulle ikke dere bygge?

Jo vi hadde et inderlig ønske om å bygge selv. Jeg skal prøve å fatte meg i korthet.
Men det er flere årsaker til at vi har sklidd mer og mer bort ifra det.

Nr 1 det finnes ikke tomter her. Det er rykter om regulering av nytt tomtefelt, men det i et område vi ikke synes er spesielt attraktivt. mtp solforhold osv (er kjekt å få med seg den sola man får her)

Nr2, jeg blir kravstor når jeg kan få det som jeg vil. Og jeg tenker at hvorfor bygge et hus som er neeeesten slik man vil ha det dersom man har mulighet til å bygge det akkurat slik man vil ha det. Og bygger jeg meg et slikt hus, vell da blir det jammen meg dyrt. og jeg vil helt ærlig ikke bruke for mye penger på å bo heller.

 

Flytte? alt nå? skulle ikke dere bo der dere er en stund.

Jo da, det var planen det. Å bare lande her i noen år var tankene mine innstilt på, men aldri i verden om jeg hadde forestilt meg at jeg skulle stresse så inderlig som jeg gjør. Ikke med å flytte, nei for all del det skulle jeg gjerne ventet litt med. Men jeg blir stressa over at vi bare låner. For meg er ting, ting. Det har i utgangspunktet ingen verdi. MEN når vi låner ting, har det selvsagt det. Og jeg hadde aldri i verden sett for meg at jeg skulle ha så høye skuldre rundt det å leie et hus.

Men jeg faller altså ikke helt til ro med det, så de årene jeg hadde i tankene vil gi meg magesår tror jeg.

Siden vi virkelige bestemte oss for å gjennomføre dette i januar/februar har vi holdt utkikk.
Og jeg har nok mistet motet litt, for løpet av de månedene har det kun vært et hus som har vært aktuelt, og det var høyt priset og gikk godt over takst. Det er flere hus til salgs her, men de er enten rundt 100-150 kvm eller stoooore.
Og er det en ting vi har lært oss etter vi flyttet hit så er det at vi ikke trenger stooooort.

Når jeg innså at tomt var vanskelig og prislappen trolig for høy ringte jeg rundt til meglere og spurte, om de visste om det var noe håp i sikte. Alle svarte nei, men en dro litt på det… vent litt, kanskje jeg har ett.

Og vips, dagen etterpå dro vi på visning.
Og det var dette huset vi var å så på, på nytt.

Et hus fra 1979, hvor det meste var orginalt.
Det trenger uten tvil en real overhøvling både ute og inne.

Men jammen, var det ikke noen som hadde utnyttet dette 200 (+) kvm huset noe veldig.
7 soverom, 3 stuer hvorav en stor felles, 3 bad, 3 kjøkken (?!?),  et helt passe stort uteområde og magisk utsikt.

Altså, jeg mener seee da.

 

Sentralt i et boligområde med flere barnefamilier, gåavstand til sentrum og som bonus, en grillhytte (helt ubrukt) som mannen alltid har drømt om.

Det skjedde noe med meg første gang vi så på det.
En ro, en merkelig ro i det jeg tuslet inn i stua.

Og med fare for å høres veldig alternativ nå, begynte jeg å få visjoner av av meg selv i huset i dagene som kom etterpå.
Tuslende i morgenkåpe, titte utover fjellene med en god kopp varm kaffe.

Vi måtte tilbake i dag, bare for å se om vi hadde samme følelsen i dag.
Og nok en gang kom den, roen.

Vi dro hjem, og bøy.
I noen timer der hadde jeg makspuls uten å røre meg.

Og jammen, fikk vi det!

Vi har kjøpt hus!!

Det blir ingen flytting med det første.
Det er mye som må gjøres.

Men vi har kjøpt huuuus!

Det må dreneres, byttes tak, fikse 2 bad (helst tre men det siste kan vente)
Nytt kjøkken, rive noen vegger, bygge opp andre.

Men så er det klart.

Og jeg gleder meg til å dele med dere! Med et eget kartotek i lomma av inspirasjon fra dere er jeg sikker på at dette blir et knakenes godt resultat.

Jeg fyrer løs allerede

Har du godt tips til løsninger på vaskerom?
Fyring som gir god varme til stort rom?
deilig gulv i stue/kjøkken.

DEL DEL DEL med meg i kommentarfeltet 🙂

Og for all del om du har noe annet også 🙂

40 kommentarer
    1. Gratulerer så utrolig mye med hus kjøp.. Det blir nok knall bra, gleder meg til å følge dere videre på veien med hus og greier… ❤️🥰

    2. Wii så morro!! Håper dere deler det meste fra kjøp, renovering ++++ på snapp og eller insta🤗🤗. GRATULERER SÅ MYE👏🏼.
      Hører det er mange som bruker en kjøkkenskap eller noe sånt fra ikea for mere oppbevaring i gang.☺️ Ellers dårlig med tips.

    3. Gratulerer😍😍så kjekt å få utforme eget hus👍Anbefaler varmefolie med laminatgulv over, funker som gull, ikke behov for annen varme, lun varme. I tillegg laminatgulv som tåler mye action uten fare for oppstriping 😃lykke til med oppussing !!!

    4. Først; gratulerer med nytt hus!
      Så ang varme; vi kjøpte hus fra 1928 for litt over 3 år siden. Det ble varmet med oljefyr. Ikke spesielt billig, eller miljøvennlig. Ei heller lov lenger. I fjor sommer investerte vi i bergvarme, og det kan anbefales! Dyrt investering, men trygt, miljøvennlig og strømregningen er kraftig redusert. Den varmer huset og vannet vi bruker 😊

    5. Gratulerer så mye med huskjøp😃
      Tips til vaskerom anbefaler jeg å se bygdeliv på insta det vaskerommet er magisk..

    6. Hei, og gratulerer med hus! Dette blir gøy! Jeg vil absolutt anbefale dere å sette bort MYE av jobben til fagfolk. Å pusse opp er slitsomt, og i håp om å gjøre «alt» selv tar man seg ofte vann over hodet – og ender opp mer sliten enn lykkelig.

    7. Gratulerer så mye! ❤️ Skjønner godt at du blir stresset av å leie, det gjorde jeg også! Har en helt annen ro nå som jeg eier! Masse lykke til, det blir skikkelig bra! 😄 Anbefaler ihvetfall en vedovn for sikkerhetsskyld, greit å ha en varmekilde som ikke krever strøm, tilfelle strømmen blir borte lenge.

    8. Anbefaler absolutt varmefolie (dyrere enn varmekabler, men over tid mye rimeligere og mer effektivt og mer behagelig da varmen kan styres etter timer). Og vi valgte Berry Alloc grand avenue som er fantastisk, trekker ikke til seg vann som vi har opplevd (selv om vi oppdaget søledam etter en hel natt), og tåler småbarns sinte kasting av skarpe og harde ting i gulvet 🙈🙊

    9. Nå har jeg aldri bygget hus selv, men hvis jeg hadde fått det som jeg ville, hadde jeg absolutt lagt litt ekstra sjel i vaskerommet. Om jeg ikke husker feil, har jørgine /funkygine ett helt rått vaskerom – står sikkert om det på bloggen hennes. jeg ville hatt egne dunker til sortering av klær skjult i ett skap eller noe slik at man kan sortere underveis. Slitsomt nok å vaske klær, uten at en skal måtte stå å sortere igjennom på forhånd, også er det ALLTID den hvite toppen som sniker seg unna når man skal vaske hvitt tøy.. Innbygd skap til støvsuger, vaskekost vaskesaker, bøtte etc som en drar rett ut fra veggen/skapene. stor benkeplass. Og litt avhengig av vaskerommet sin plassering, ville jeg faktisk hatt ett lite dusjhjørne til å spyle av møkkete klær fulle av gjørme og Gud vet hva… Med mulighet til å henge opp og tørke i det området. Jeg er så lei av å spyle gjørmete klær og sko i dusjen, eller enda værre, ta det i vasken på vaskerommet vi har, for så å dra halve huset rundt dryppende inn på badet 🥴 og en dør utenifra og rett inn på vaskerommet! Det er min store drøm her i livet 😂
      Gratulerer med huskjøp, gleder meg til å følge dere på veien videre med oppussing 😃

    10. Grattis! Så ei på en av disse mammasnapkanalene som hadde et fantastisk vaskerom/bad. Siden av hverandre, med en stor vegg av skap(åpnes fra begge sider, og dusj i enden! Du kunne gått inn på vaskerommet, kledd av deg og slengt ting til vask, gått inn i dusjen og ut igjen på badet! Hadde vært en drøm å vaske klær😍🤩 alles klær var i den veggen! Så kult!

    11. Varmefolie som flere nevner funker som bare det sammen med laninat. Coop bygg har mye bra og fine gulv til en ok pris. Hvis dere har det i nærheten er det virkelig verd turen. De har ofte salg på både gulv, lister, maling og alt annet dere trenger til huset. Varmefolie kan du få rimelig på Megaflis, men hør med elektrikeren før du kjøper. En del elektrikere insisterer på å ta med selv (mersalg).

    12. Gratulerer med huskjøpet og dette blir bra til slutt😊.
      Jeg heier på dere og vet at dette klarer dere kjempe bra🥰.

    13. Noe av det jeg er mest fornøyd med på mitt vaskerom er sortering av klesvask i trådkurver, type feks frittstående Elfa seksjon med kurver. Nesten til tak. Kurver som rommer mye merket med type vask. Du ser hvor mye som er av hver type vask. Det er luftig så det lukter lite.
      Bruker ganske liten plass på sorteringen. Du har stor familie så øk opp til feks to høye seksjoner ved siden av hverandre så får du sortert mye på lite areal.

    14. Gratulerer så mye🎉🎉 Er en fryd å følge deg og dine i hverdagen, og gleder meg til å følge veien fra oppussing til drømmehuset ❤️🎈
      Et tips som jeg har funne ut at jeg er avhengig av, er å ha en skuff under vaskemaskina for å få den litt opp fra gulvet. Samme med å ha to skap over.
      Mye benkplass og lagringsmuligheter.
      Masse lykketil!

    15. Grattis till köp av hus 🤩👍🏻
      Vi har i år byggt på huset och äntligen fick jag mig ett vaskerom 😍 Vi valde epoq och är jättenöjd. Vi har barnas kläder på vaskeromet och de är de bästa jag kommit på (vi har 3 barn) men de är så skönt att vika kläderna och lägga de på plats på en gång utan att de ligger i högar som aldrig hamnar i garderoben i tillägg så sparar vi plats på barnens rum. Annars se till att ta det du tycker är snyggt så de blir ett rum du trivs i eftersom de blir en del timmar spenderat där 😅😅 Massa lycka till ska bli kul att följa erat projekt 🤩

    16. Gratulerer! Så gøy med eget stort hus!Gleder meg til å følge prosessen 😀

    17. Gratulerer så mye med huskjøp!😁🥰 Så spennende😊
      Dette huset sto nok og ventet på dere, og det er jo nesten som laget for familien deres!❤️

    18. Gratulerer🤩
      Vaskerom i samme etasje som soverom. Evt også en vaskemaskin i grovinngang, til sko, utetøy etc samt reserve.
      Vi har kjøkkeninnredning fra ikea på vaskerom. Et skap som går fra bad til vaskerom, altså dører på begge sider av skapet (så skjønner du vel at det ene badet da er parallelt med vaskerom). Nederst er med skittentøy, og hyllene over er rene håndklær, sokker, undiker etc. På vaskerommet plukker jeg skittentøyet fra dette badet, og når det er rent legger jeg tilbake i skapet, slik at de er tilgjengelige på badet.
      Dette skittentøyet pluss fra et annet bad samt kjøkkenhåndklær osv, sorterer i bokser som igjen står inne i skap på vaskerom (har boret hull for lufting, ja). 1 hvit boks til lyst tøy, og 1 svart boks til mørkt tøy; 30 grader, 40 grader, 60 og 90 grader, dvs totalt 8 bokser. Over disse skapene har jeg en benk, til bretting av tøy og evt til stryking (husk stikkontakt!!!) For meg er dette gull🤩
      Men jeg bommet på størrelsen på badet, for det er altfor lite! Skulle hatt det dobbelt så stort. Er sikkert 12 kvadrat. I tillegg har jeg luftealtan med dør på vaskerom, noe som er deilig! Her henger jeg til tørk på fine dager. Det hadde «aldri» skjedd om jeg måtte tatt med en kurv gjennom hele huset.

      Lykke til🤞

    19. HURRA og GRATULERER🇳🇴
      Mitt drømme vaskerom såg eg på ein gjestesnapper hos foreldrebanden. Der gikk du utanfrå og rett inn på vaskerommet(ikkje så revolusjonerande seie du, berre vent!). Vaskerommet var eit stor(!) rom sammen med badet, MEN delt på midten med paxgarderobeløsning fra Ikea. Skyvedører på begge sider slik at: man går inn på vaskerommet, kler av skittent og legger i baljer sortert etter farge osv. Vaskes og legges rett inn i skyvedørsgarderoben. På andre sida(badet) kan ein då finne sine reine klær i samme garderobeskap. Dei eg fekk inspirasjonen frå hadde også dobbeldusj som var med å danne vegg mellom dei to romma, slik at eiT skitten barn/ungdom/voksen kunne komme inn på vaskerommet, ta av skittent tøy, hoppe i dusjen og gå ut rein på det «reine» badet og ta på nytt tøy! Altså, drøm! Å i tillegg var pax-løsningen så høy at robotstøvsugeren gikk under der og tok begge romma i ett! Vaskerommet var ellers eit tradisjonelt vaskerom med masse benkplass, oppheng under taket, sortering til tøy osv, og badet eit vanlig bad med skyvedørsgarderoben fra himmelen🙏🏼🙏🏼 Tenk så masse klær som ein slipp springa huset rundt med!

    20. Gratulerer med hus! Mitt tips er soverom uten klesskap; vaskeri i forbindelse med eget klesrom og et stort bad med dobbel dusj. Microsement på alle gulv, inkludert i dusj, gjør renholdet enkelt.

    21. Ville hatt nesten alt av klær til barna på vaskerommet og soverom i nærheten til vaskerom!

    22. Gratulerer med hus! Vi har kjøkkeninnredning fra IKEA på vaskerommet. Funker prima! 1-2 skuffer til hver farge på klesvasken og en laaaaang benk med to store kummer. Og et høyskap i samme serien til støvsuger/mopper/bøtter/rengjøringsprodukter.

    23. Gratulere!!! Jeg anbefaler vannbåren varme og klikk gulv laminat. Med 3 bikkjer og unger..ikke en ripe og lett å vaske!! Elsker det. Å ikke fliser på gulv på bad. Fader så mye jobb å vaske fugen er stygg. Jeg la belegg. Er mye fint å velge i. Det er lunere året rundt og lett å vaske. Selvsagt varme under. Varme under gulv gir god varme. Å skap på bad til å gjemme unda. Her er det kjøkkenskap brukt etter en kamerat bytta kjøkken. Skuffer og skap! Deilig!!

    24. Gratulerer med huskjøp! 🙂 anbefaler å sjekke ut det nye gulvet fra Berry Alloc, Majestic (laminatgulv) bredde på hele 30cm og lengde på 240cm! Råtøft og GOD kvalitet 🤩

    25. Grattis med huskjøp 😊
      Vi har vaskerommet i kjellern, under badet. Vi har ei sjakt fra badet og ned i kjellern. Så da er det bare å åpne luka, og slenge klea ned sjakta og det havner i en dunk i kjellern. Genialt 😃

    26. Gratuler me hus kjøp. 😊
      Har kjøpt et gammelt hus som vi nå pusser opp. Har å Berry Alloc på nesten alle gulv. Anbefales. 👍

    27. Woow, gratulerer!! Så fortjent og skjønner dere såå godt. Dere er heldige med at det klaffet så godt som det gjorde for dere så kjapt😍😍

    28. Anbefaler varmepumpe fremfor varmefolie. Mye mer økonomisk og miljøvennlig. Hvis varmepumpa plasseres nede ved gulvet (varme stiger) får du varme og deilige gulv å gå på hele året også. Nesten som varmefolie, bare mye mer økonomisk og miljøvennlig😊

    29. Omg!! Gratulerer så mye med huskjøp! Blir gøy å følge med på, håper dere deler masse fra oppussingen 😁 vi er veldig fornøyd med å fyre med varmepumpe opp til 17-18 grader og fyrer med ved opp resten😊 ellers i huset så er vi fornøyd med fliser og varmekabler ☺️

    30. Gratulerer med huskjøp! Vi slo sammen en bod og vaskerom når vi pusset opp, fikk da er vaskerom på 25 kvm! På den ene helveggen har vi garderobeskapene til alle i familien, på den andre siden brukte vi kjøkkeninnredning som vaskeromsinnredning med stor benkeplate til bretting av klær. Skjult skittentøysoppbevaring med kurver til sortering. Så nå vasker jeg, tørker klær, legger sammen og legger rett inn i skapene på samme rom! Det er genialt! Slipper å gå med alt tøyet rundt i hele huset for å legge inn klær i kommoder osv. Sparer masse tid! 😊

    31. Gratulerer 😀 Skjønner dere vil kjøpe!
      Får vi se bilder slik at vi kan følge dere mtp oppussing? Syntes det er kult å se oppgraderinger!

    32. Vi tok over gård for 1 år siden, der det opprinnelig var generasjonsbolig, derrav 2 kjøkken. Kjøkkenet i 2.etg gjorde vi enkelt om til vaskerom, og vegg i vegg med det har vi klesrom til hele familien på 7. Veldig praktisk, hele revyen fra skitne klær til ferdigbretta rene klær på plass i skap, går som en lek:)

    33. Mange har nevnt det, men plass til oppbevaring av klær på vaskerommet må være drømmen. Hater haugene med ferdig brettede klær som aldri kommer seg videre.

      Hadde ikkke valgt fliser på bad, ønsker å minimere tid brukt på vasking.

    34. Gratulerer med hus!
      Og ønsker dere masse lykke til på veien med oppussing. Det er mye jobb, men i andre enden er det verdt det!
      Og på veien kan jeg kanskje bidra med noe.. Hva med å ta en titt på maxmaling.no dersom dere trenger noe til oppussingen? Enkelt å handle via fargehandel på nett, et lite firma med 3 stk ansatte som jobber hardt for å få hjulene til å spinne rundt. Du vet hvordan dét er ☺️
      Og så få det levert med posten, helt hjem om du vil. Og rimelig. Og på kjøpet får du supergod service av fagmann, og hyggelige ansatte om du trenger noe ☺️
      Og er du virkelig heldig, så får du kanskje en ekstra god pris, det skader jo ikke? 😁

    35. Gratulerer med hus!
      Og ønsker dere masse lykke til på veien med oppussing. Det er mye jobb, men i andre enden er det verdt det!
      Og på veien kan jeg kanskje bidra med noe.. Hva med å ta en titt på maxmaling.no dersom dere trenger noe til oppussingen? Enkelt å handle via fargehandel på nett, et lite firma med 3 stk ansatte som jobber hardt for å få hjulene til å spinne rundt. Du vet hvordan dét er ☺️
      Og så få det levert med posten, helt hjem om du vil. Og rimelig. Og på kjøpet får du supergod service av fagmann, og hyggelige ansatte om du trenger noe ☺️
      Og er du virkelig heldig, så får du kanskje en ekstra god pris, det skader jo ikke? 😁

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg