For tre år siden var jeg fryktelig redd..

For tre år siden, akkurat nå,
Hadde jeg hjertet utenpå og stoltheten var større enn jeg kunne bære.
Jeg var redd, stolt og veldig rolig.
Jeg følte en fred, en stolthet bare en nybakt mamma kan føle.
received_10153188833626555
Oppå meg, hadde en jeg fire timer gammel bylt på 4,3 kg, fersk i verden.
Jeg var nybakt mamma.
For tre år siden var jeg redd, veldig redd.
Jeg hadde igrunnen vært redd lenge, en frykt som hadde bygd seg opp til en angst.
Det var ingen utvei, det visste jeg, han måtte jo få komme ut en gang. Denne mageboeren jeg hadde bært på i 40 uker var jo klar. Han ville ut. På denne dag, for tre år siden.
20151129_170929
Du har  jo gjort dette før, sa de, det er jo fjerde gangen, du vet jo hva du går til.
Ingen hadde rett.
Aldri hadde jeg båret på akkurat han, aldri hadde jeg født akkurat han, aldri hadde jeg fått oppleve å bli mamma til akkurat deg. Du var ny, alt var nytt.
Vi fikk samme fødestue som storesøster ble født i, ingen rier, ingen vondter, men der satt jeg, og visste at om ikke lenge, skulle alt bli annerledes.
Fødselen, jeg var livredd, hele kroppen ristet, tårene rant ukontrolert, jeg mistet meg selv og kontrollen.
Alt jeg husker er blikk fra jordmødre som ville meg godt og de varme hendene fra min mann på lår og skuldre.
Han kom ut, hel, frisk og nydelig.
Og jeg var så stolt bare en fødekvinne kan være, jeg hadde klart det igjen.
20151130_223510
Det var det alle sa, du er vel glad du er ferdig.
Ferdig? Jeg er jo langt ifra ferdig, jeg visste det godt, der jeg lå å beundret den nydelige nesetippen, myke nakkegropen og de pittesmå fingrene.
20151207_134812
Vi har så vidt begynt, vi er kun igang.
Og nå ar vi lagt tre år  bak oss, sammen.
Jeg har jobbet hardt og i herdig, tårene har trillet, latteren har klukket, jeg har sovet på tider man ikke sover og vært søvnløs når alle sover.
img_20160404_084628
Jeg har vært stolt, uendelig stolt, jeg har vært sliten, vanvittig sliten.Jeg har bysset, båret, trillet, rugget, stellet, matet, lest, lekt og kost og ammet, ammet og ammet.

Og du, har vist oss hvor mye en liten kropp kan forandre store liv og en hel familie.
Hvordan en liten hjelpesløs bylt, blir til en bestemt kar med et lurt smil og dansende latter.
20160326_124644
Du, lille venn har forandret livene våre, fylt årene med en kjærlighet og glede vi ikke har følt før.

Du, lille overraskelse, har lært meg mye, forandret meg som menneske, som mamma.
Du har beriket oss med din tilstedeværelse i tre år,
Du har vokst, både i deg selv og i hjertene våre.

Og tenk… om noen måneder er du jammen storebror til to også.
Kjære lille venn, tusen takk for årene som har gått.
Jeg gleder meg til de neste.
Gratulere så mye med dagen.

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg