Første møte med jordmor og en forsvunnet kjøkkenvegg.

Jordmødre <3 

Det er noe magisk rundt de. Uansett om man har kjemi eller ei. Det er tross alt de som tar imot nytt liv. Nye mennesker som skal påvirke andres liv og forme sin egen historie.

Og i dag, var første møte med kommunejordmor i dette svangerskapet.
Jeg vet godt hvem hun er, hun har fulgt meg opp før.

Et kjent ansikt åpnet døren.
Heeei Nina, long time no Seen. Vil du ha en kopp te?

Det var godt å se henne igjen, hele damen oser godhet og varme og jeg har kun gode minner fra henne.
Omsorgsfull, engasjert, ærlig og trygg. Akkurat de egenskapene jeg trenger gjennom et svangerskap.

Hun var “min jordmor” gjennom svangerskap 2 og 3 også, Svangerskap preget av mye psykisk sykdom og nedstemthet. Meget overvektig og med en tung mørk sky over meg. Det var slik jeg var sist.

Nå er jeg mye lettere, både psykisk og fysisk. Ser annerledes på livet og gleder meg over det som skal skje.
Jeg skal bli mamma i en storfamilie! For en rikdom, glede og ikke minst utfordring.

Vi prater om tykt og tynt, tar igjen det tapte og oppdaterer hverandre.
Det har blitt noen unger til både her og der.

Så over til kontroll.

Jeg er 24 fullgåtte uker, magen har poppet og verden kan se at jeg bærer på en ny verdensborger.
Herregud så stolt jeg er, ja jeg er faktisk det. Femte barn, tenk hva kroppen min klarer.

Hvordan er formen?
Sier hun, lener seg tilbake og tar en sipp av teen.

Gravid? Svarer jeg og prøver å le det hele bort.
Nei fra spøk til alvor sier jeg, så begynner jeg nok å kjenne litt på at et svangerkap krever sitt. Jeg blir fortere sliten, men det er en utfordring å ta hensyn til seg selv. Iløpet av disse 24 ukene har jeg sovet en gang på dagen, til sammenligning sov jeg på dagen oftere enn jeg ikke gjorde det gjennom hele svangerskapet med første…

Bekkenet skrangler og jeg har en ettåring jeg bærer på mer enn jeg bør, ikke bare fordi jeg må men og fordi jeg har lyst. Jeg nyter det nå, det å være mamma. Det er ikke bare tungt og forferdelig. Jeg ser alle de små øyeblikkene, de som gjør det verdt det, de som gir deg motivasjon til å stå ut av senga.

Prøv da ihvertfall, sier hun og tar en ny slurk. Ta deg noen ekstra lange dusjer innimellom feks.
Eller tillat deg å ligge litt ekstra.

Hun har et godt poeng. Det er jo viktig å ta vare på seg selv, jeg er jo tross alt to.
Og mannen gir meg en fantastisk bonus ved å stå opp først nesten hver eneste dag.

Blodtrykket er litt  lavt 100/60 sier hun etter å ha pumpet og lyttet, ikke rart jeg kjører litt karusell på morningen før jeg skal ut av sengen.

Symfysemål ble tatt for første gang, og siden livmoren er godt trent har hun gitt godt med rom til vesle frøkena i magen. Målet er utenfor de skraverte feltene, men helt innafor normalen på en flergangsfødende.

Man velger selv om man ønsker å gå til jordmor eller ei gjennom svangerskapet.
Medisinsk oppfølging kan man også få hos fastlegen.

Men er det noen som kan mamma og barn i magen så er det jordmor.
Har du mange bekymringer, utrygge tanker, er du redd eller bare noen å snakke litt ekstra med rundt svangerskap og fødsel vil jeg varmt anbefale å gå til en jordmor.

Privat, på sykehuset eller kommunejordmor slik jeg har valgt.

Vi snakket litt om fødsel, som mange av dere vet har jeg fødselsangst.


Og jeg kan love dere at den blir ikke noe mildere for hver gang. Men jeg vet at den kan jobbes med.
Problemet nå, er en ny faktor, en ny fiende. Nemlig tid. Raske fødsler og nå bor jeg lengre unna sykehus.

Jeg trenger en plan, en eller annen form for plan. Noe som gjør meg mindre stresset rundt det hele.
Hun viste full forståelse og det er fokus på løsninger.

Hvem vet, kanskje det blir hjemmefødsel?

Jordmortimen vell overstått, mannen hadde i mellomtiden hatt med de to eldste til tannlegen.
Null hull, det som derimot ble oppdaget var en bonustann, eldstejenta har en fortann for mye.

En bonustann der altså.

Vell hjemme, to unger mindre enn normalt (overnatter hos Besta og Besten) Hva skulle man gjort uten besteforeldre, og mannen tok seg knapt en dopause før han gikk løs på veggen mellom kjøkken og stue.

Vi har bestemt oss for åpen løsning, kjøkkenet blir nytt! Større, mer praktisk og brukervennlig.

Vi har en stor stue, og total arealet med åpen løsning kjøkken og stue blir ca 70 kvm.
PERFEKT for en kommende storfamilie.

 

Så fra søndag av, har vi null kjøkken, i nesten tre uker.
WISH ME LUCK!

Han er en effektiv mann, og på 1-2-3 var kjøkkenveggen borte.




For en forskjell… det blir så spennende å se hvordan det hele blir.

Nå er det middagstid, og den skal nytes i et gigantisk rom (er slik det føles nå) og med to mindre enn vi pleier. Jeg er småpjusk med lett feber, vond hals og tett nese. Så her skal barnefri(ja for det føles slik) nytes med en ekstra tidlig kveld og søvn, søvn og atter søvn.

Men først.. Litt taco (jepp de eldste fikk bestemme) og litt netflix!

Ha en strålende tirsdag.
Og du… gikk du til jordmor eller lege?

 

10 kommentarer
    1. Så fint det kommer til å bli med åpen kjøkkenløsning ? Jeg er 22 uker og går både til lege og jordmor pga høyt blodtrykk ? Kjedelig, men det må jo følges opp.

    2. Gøy å lese dine innlegg, her jeg sitter med en 25 uker på vei-mage og nikker meg enig i det du skriver 🙂

    3. He he så hyggelig å høre. Uvant å skrive slike innlegg som jeg gjør nå, men jammen er det gøy altså.. 😀

    4. Så gøy med oppussing ?
      Jeg er gravid i uke 29 og foretrekker kontroll hos jordmor , hun har mye bedre tid enn vikarierende fastlege. I tillegg føles det trygt siden ho fulgte det forrige svangerskapet for to år siden?

    5. Så fint det ble med åpent kjøkken! Forrige svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor helt fra starten. Nå er jeg 18 uker på vei og kun gått til lege hittil. Men kjenner at jeg trenger en som hr litt bedre tid til å snakke. Legen spør jo aldri hvordan det egentlig GÅR. Jeg føler hvertfall ikke det er tid til å snakke om bekymringer eller kaoset rundt familielivet akkurat nå og i fremtiden. Du er flott! Fortsett å skriv!

    6. Ja det er noe med den tiden, og forståelsen.
      Og gjensyn er godt..spesielt om man har gode erfaringer med seg.

    7. Ja her blir det forandringer, nå blir jo kjøkkenet borte også.. et helt annet skal opp.. OMG som jeg gleder meg.
      Har mang bekymringer er det både lurt og viktig å snakke med noen tenker jeg.

      Tusen takk, veldig uvant å dele sånt, men også som sagt veldig moro 🙂

    8. Jeg gik til begge denne gangen. Førstegangs og veldig mange tanker. Har dessverre et bekken som ikke tåler graviditeten så blir nok noe liknende neste gang også.

    9. Gjekk til privat jordmor med nr 1. Med nr 2 gjekk eg til legen når eg måtte ta blodprøve ellers jordmor. No skal eg på min fyste kontroll med nr 3 hos jordmor( veke 12) ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg