Førstehjelp – En selvfølge at foreldre bør kunne?

Se for deg, en helt vanlig mandag.
Du vasker huset for kvelden mens mini sitter på gulvet å leker.

Du tørker støv med musikken på full guffe, svinger deg rundt på stuagulvet med vaskefilla på slep.

Så snur du deg, og der ser du mini ligger på gulvet, mørkerød i ansiktet og panikk i øynene.
Han får ikke puste.

Hva gjør du?

Eller du starter dagen med en kaffe, slik som alltid.
Det ringer på døren.

Du åpner,

Prater litt, før du hører et hyl fra stua.

Minis pysj er dekt av varm varm kaffe.

Hva gjør du?

Eller la oss si du er på stranda.

Sitter å koser deg i solsengen mens mini leker i sanden.
Du myser opp mot solen og nyter freden og stillheten.

Plutselig oppdager du det har vært stille for lenge.
Gløtter etter minstemann, og han er borte.

Blikket flakker over sanden, gresset og vannet, og tilslutt finner du han. Liggende med ryggen opp, flytende i vannoverflaten.

Hva gjør du?
Det sies at de fleste ulykker skjer i hjemmet, og med små utforskende barn i hus øker vel sjansen betraktelig.

Som forelder ønsker man selvsagt ikke å utsette sitt eget barn for fare, men de små kroppene som er klare for å utforske, lære og se kan være vanskelig å kontrolere.

Det mest utenkelig kan skje, når du minst aner det.
Under en fredlig søndagsfrokost kan mini sette noe i halsen, trappegrinden kan stå oppe og utforskertrangen bli for stor, han kan ta på den glovarme ovnen osv osv.

Å gå rundt å uroe seg for alt som kan skje, er bortkastet energi, det kan vi alle være enige om.
MEN derimot å forberede seg, slik at man vet hva man skal gjøre DERSOM det skulle skje derimot.

Jeg har selv stått der, i full panikk.
Med puls som skøyt ifra 0-190 på sekunder, adrenalin som gjorde at hele kroppen rista og et hode som overhode ikke tenkte klart. Jeg fant min fem dager gamle baby blålilla i vuggen. Han pustet ikke.
Noe blokkerte luftveiene hans.

Han hadde et blikk som jeg aldri kommer til å glemme. Hele han sa hjelp meg mamma, hjelp meg.
Den lille kroppen sprelte alt han kunne, når jeg plukket han opp var hele kroppen helt stiv, han strakk hodet bakover så langt han kunne , kjempet etter å få puste.

Jeg visste IKKE hva jeg skulle gjøre.

Jeg har aldri følt meg så hjelpesløs.

Jeg unner ingen den følelsen.

Vi var heldige, det gikk bra.
Vi fikk god veiledning via telefon, 113 hjalp oss så godt de kunne mens ambulansen var på vei.
Vi fikk den fem dager kroppen til å puste igjen før ambulansen kom og fraktet oss til trygge hender.
I dag er han fem.

Jeg er mamma til fire små.
Barna mine går i barnehage, der stilles det et krav til at de ansatte skal kurses i førstehjelp hvert år.
Slik at vi foreldre og barna skal føle oss trygge på at de voksne vet hva som skal gjøres dersom det utenkelige skulle skje.

Jeg har et barn på skole, der stilles det et KRAV til de ansatte at de skal kurses i førstehjelp hvert år.
Slik at vi foreldre og barna skal føle oss trygge på at de voksne vet hva som skal gjøres dersom det utenkelige skulle skje.

Vi har selvsagt barna hjemme, men der kan ingen førstehjelp.
Litt logikk og kunnskaper ifra et førstehjelpskurs fra militæret er det vi kan stille opp med dersom ulykken skulle skje mens barna er med oss.

Doctor showing first aid for choking infant

Hva kan du eller dere stille opp med dersom ulykken skulle skje i deres hjem?
Er du en av få, har minst en av dere godt oppdaterte kunnskaper til førstehjelp og vet hva dere skal gjøre i de aller fleste situasjoner, både for liten og stor.
Er du derimot en av de fleste, og slik som oss, er kunnskapen innenfor førstehjelp liten eller ingen.

Og da lurer jeg på, hva er det som gjør at vi tenker at dette er greit?
Hva er det som gjør at det føles helt naturlig å stille krav til barnehage og skole, at de skal kunne redde våre barns liv om uhellet skulle skje på skole/barnehage. Når vi står der på sidelinjen uten å kunne gjøre det samme selv?

Uansett hvor man bor, er det snakk om verdifulle minutter frem til ambulansen kommer, minutter som kan redde liv dersom man har de riktige kunnskapene.

Førstehjelp er ikke noe man kan naturlig, eller noe man kan gjøre på innstinkt.
Førstehjelp er noe man må læres opp i, kurses og kunnskapen må holdes vedlike.

Slike kurs for foreldre eksisterer, men er tilbudet tilgjengelig nok?
De kursene som er i dag koster penger, noe som allerede der setter en avgrensing på hvem som faktisk kan delta på kursene.

Burde kanskje førstehjelpskurs vært så tilgjengelig at det var en del av fødselsforberedende?
Og en oppfriskning i barselgruppene?

Hva tenker du?

 

mailsangtest

41 kommentarer
    1. Førstehjelps kurs er burde være et gratistilbud til alle foreldre på helsestasjon!

    2. Førstehjelpskurs for barselgrupper hørtes egentlig kjempelurt ut! Jeg er en de “få” som føler jeg har endel førstehjelpskunnskap og har også jobbet som instruktør, så jeg har ikke tenkt på at foreldre ikke får tilbudet. Men jeg vet jo at førstehjelpskunnskap er ferskvare som bør øves og repeteres, og burde nok øvd mer selv også.

    3. Det er dessverre ingen retningslinjer som sier at lærere skal kurses i førstehjelp. Dette burde absolutt vært lovpålagt! !

    4. Førstehjelpskurs burde vært gratis for alle. Jeg er utdannet sykepleier, men føler meg laaaangt i fra trygg på førstehjelp til barn. Dette burde være et tilbud fra det offentlige til alle foreldre.

    5. Burde absolutt være noe en kunne gjennomført på helsestasjonen. Som obligatorisk kurs, ellers så faller det gjerne bort i den store glemmeboka.

    6. Helt enig!
      Tenkt på det lenge og spurte om akkurat det samme på helsestasjonen i går.

    7. Er så glad jeg har hatt første hjelps kurs spesielt tilpasset nyfødte og små barn på skolen, måtte ha det før vi skulle ut i praxis som barnepleierstudent ?? men skulle absolutt vært et gratis tilbud til alle foreldre!

    8. Ja det hadde vi alle hatt godt av.
      Selv om panikken griper en, så vet på alikevell på en annen måte.

    9. Vi, både mor og far fikk gratis førstehjelpskurs fra helsestasjonen. Det var for spedbarn og litt større barn. Så glad for det. Skulle vore slik for alle.

    10. Eg spurte barnehagen om det var mulig å ha førstehjelpskurs for foreldre, og som den gode barnehagen dei er så har dei ordna kurs til oss. 😉 det komme ein veldig flink ambulanse sjåfør og har kurs for oss foreldre, besteforeldre og ellers dei som ville.

    11. SÅÅÅÅ enig! Har også etterlyst førstehjelp for barna i barnehagen siden jeg syns det er vel så viktig at de vet om 113 og førstehjelp som at de lærer om hva de skal gjøre hvis det blir brann (noe de lærer om en gang i året).

      Førstehjelpskurs burde være et selvskreven tilbud ved alle helsestasjoner. Jeg kan ikke fatte at det ikke eksisterer slike tilbud i alle kommuner…

    12. Er en av de få som har kunnskapen på plass. Jobber som instruktør og er aktiv i røde kors. Mange røde kors lag har gratis førstehjelpskurs. Å trur samtlige av oss instruktører vil bruke litt ekstra tid på spedbarn om det kommer spm om det. Og om barselgrupper tar kontakt med sitt lokale hjelpekorps kan det godt hende det går ann å få en meget snill pris i forhold til å få kurset som er beregna på barn 🙂

    13. Helsestasjonen jeg tilhører startet opp med dette i høst og barselgruppa mi var første gruppe ut, dette i sammenheng med 8 måneders kontrollen – selvom det var litt startproblemer fra de ansatte sin side så var dette et fantastisk tilbud og jeg føler meg absolutt tryggere på hva jeg skal gjøre dersom noe skulle skje.

    14. Så heldig du er!
      Jeg er nok ikke i tvil om at det er mulig å skaffe et kurs til en snill pris…dessverre er ikke det ofte godt nok, da vi uansett hvor snill pris mest sannsynligvis vil “holde noen utenfor”

    15. Vi hadde en lignenede episode samme dag som vi kom heim fra sykehuset,da slittet vår lille tulle å puste,huska heldigvis litt førstehjelp,men man blir i panikken veldig handligslamma,vi fikk også god hjelp med AMK,som også sa at det vi hadde gjort var heilt rett.Alt står veldig bra til med den lille som er nettopp blitt 2 år,men en slik ekkel opplevelse sitter i kroppen lenge.Det værste opp i alt var at alle hennes søsken fikk oppleve min største frykt ,der eg kom skrikande inn på stua med jenta i armane og skriker,ho dør,hjelp ho dør! Og stakkars søsken som måtte oppleve den dagen,som egentlig skulle være ei feiring for at vi var komt heim.Men vår lille vart sterkare på en måte av heile episoden,og ungane har vi prata masse med om opplevelsen,så dei bærer ikkje på noe som er skremmande,men dei har lært litt ekstra førstehjelp.
      Ja førstehjelpskurs kan man godt få litt ekstra tilbud om rundt omkring i bygd og by.

    16. Jeg var på gratis førstehjelpskurs på helsestasjonen i Oslo (bydel Grünerløkka) når førstemann var liten, men kjenner nå at jeg burde friske opp den kunnskapen igjen!

    17. Svømmelærere må ha ta en livredningsprøve hvert år. På skolen jeg jobber tar alle ansatte førstehjelpsdelen, mens bare de som skal ha svømming tar vanndelen av prøven.

    18. Det er det jo. Ihvertfall i Vestby. Kurs hvert halvår. GRATIS. Har også vært med på førstehjelpskurs for småbarn arrangert av en menighet der jeg bodde i Oslo. GRATIS.

    19. Ja jeg synes helt klart dette er noe som burde vært arrengert av elsestasjobeb. Selv jobber heg i barnehage å tar nytt kurs en gang i året. Synes det er veldig betryggende.

    20. Mange Røde Kors foreninger har gratis førstehjelpskurs. Da går man også gjennom førstehjelp til barn 🙂 Ta kontakt med ditt lokale Røde Kors så får du svar:-)

    21. Jeg er såpass heldig at hobbyen som er motorsport har gitt meg flere førstehjelpskurs. Samme har vi på arbeidsplassen min. Brann og førstehjelpskurs annethvert år (hatt episoder på jobb som gjør at sjefen prioriterer dette) og jeg jobber på bilverksted. Alle skulle hatt kurs mer tilgjengelig

    22. Vi får gratis førstehjelpskurs med barselgruppen på helsestasjonen her på Nøtterøy??

    23. Hei 🙂
      For en forferdelig opplevelse som heldigvis gikk bra!
      Førstehjelp er noe som er veldig viktig som vi eller jeg har altforlite kunnskap om.
      De aller fleste har vært borti dette før enten i jobbsammenheng, skolesammenheng, eller når man tok førerkort. Men når var dette? Enten det var igår eller fem år siden, kan man aldri få nok oppfrisking av førstehjelp. Man vet heller aldri når man får brukt for dette. Man håper jo sefølgelig å aldri måtte ty til første hjelp, men skulle man endag stå opp i ett tilfelle der førstehjelp er nødvendig kan det dessverre være snakk om liv og død om man kan dette eller ikke.
      Derfor er det så viktig at dette skulle vært mer i fokus.
      Ved helsestasjonen( f.eks ved både barseltreff eller kontroller, også kanskje ved hjemmebesøk av helsesøster) kunne førstehjelp vært en post på programet.
      Det burde vært innslag av det ved sykehusene etter man har født, det kunne vært endel av det man må ha om før man får reise hjem.
      Ved foreldremøter i barnehage og på skoler burde det f.eks 1 gang i året være ett møte som kun omhandler førstehjelp.
      Det er viktig at vi voksene og barna(når de vokser opp) vet hva man skal gjøre hvis en situasjon oppstå, ihvertfall har god kunnskap om det. Man kan ALDRI få nok kursing i førstehjelp!

    24. Hvorfor skal msn forvente at det skal være gratis og komme i fanger på foreldre? Hvorfor kan man ikke selv gjøre litt for å enten finne en gratis førstehjelpskurs eller faktisk betale for det? Det er tross alt barnas liv det gjelder.
      Og man kan jo rett og slett ikke få alt gratis i livet.

    25. Det er et poeng det du sier her, men det er faktisk ikke alle som kan betale selv om det tross alt er barnas liv det gjelder.
      Dersom foreldre har god kunnskap innenfor førstehjelp, kan det bidra til å spare penger i det lange løp

    26. Førstehjelpskurs for foreldre, besteforeldre, omsorgspersoner, barnevakter(små og store) burdre vært en del av det kommunale tilbudet igjennom helsestasjonen.
      Vi leverer kurs, men synes egentlig det er feil at man skal betale for denne typen kurs selv (gjelder kurs til småbarnsforeldre o.l). Sånn Norge fungerer, eller ikke fungeren idag, er det altfor mange slike ting vi må ordne og betale for selv..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg