Frost2- vår erfaring og svar på spørsmål fra dere.

Å gå på kino er ikke noe vi gjør ofte, jeg fyller vel knapt en hånd i løpet av året.
Og da teller jeg med på det alenedates og kino med ungene.

Så at vi gleder når vi bestiller kinobilletter er kanskje ganske obvius, men det er sjeldent vi har gledet oss så mye.

Vi har altså sett Frost2 i dag, den har premiere 1. juledag over hele landet, men i dag var det altså en mulighet for før premiere her på Kinoen i Hønefoss, og ren flaks gjorde at vi både fikk tak i billetter og at bonus bestemor hadde rom for å passe minstemann.

Vi bestilte billettene tidlig i november og klarte å holde det hemmelig for ungene helt til i går.
Ekstra stor stas ble det i heimen når vi avslørte at huset største Frostfan også skulle få bli med.
Oda som fyller tre år i mai skulle på sin første kinotur og da skulle ingen ringere enn hennes største helter fylle skjermen.

Hun ELSKER Frost med hele seg, og har kanskje en ekstra kjærlighet for herlige Olaf.

Jeg må innrømme jeg har gått noen runder med meg selv, første tur på kino og da til en film med de største figurene i livet, oooog det er disney, og selv om det er familievennlig er det ofte både dramatikk og spenning med i filmene.

Filmen har 6 års aldersgrense, og da er det lov for alle barn i følge med en voksen.
Så da prøvde vi. Bedre å angre på noe man har gjort enn ikke gjort er jo tross alt mitt motto 😉

Vi tok dere med på førpremiere via instastory og det ramlet inn allmass med spørsmål fra dere, jeg valgte derfor å ta en spørrerunde, og her er svar på noe av det dere lurte på:

Er den like bra som den første?
Det korte svaret er JA! Det var iallefall samlet konklusjon hos alle hos oss. Det var forresten Amalie på 12, Matilde på 7 år,Oda på 2,5 år, Meg (på 34 år), Pappan på 38 år, Jonatan på 4, Markus på 9 år som så den. Nå skal det sies at vi har sett den første ufattelig mange ganger alle sammen og kan vel kalles over snittet glad i Elsa og gjengen. Det var jo første som gjorde oss kjent med alle karakterene og universet, og det som kanskje gjorde Frost2 ekstra magisk var å se de igjen. Å se at verden hadde gått videre der inne i Arendel også. Første filmen kom i 2013, så det er jo tross alt noen år siden vi så de sist, selv om vi ser de hver dag he he.

På sett og vis, synes jeg nesten Frost2 var bedre, aller mest fordi vi nå slipper å bruke tid på å bli kjent med karakterene, og bare kan fokusere på handlingen. De har også latt Olaf virkelig få skinne her, og finnes den noen mer varmblodig og godhjerta enn den glade snømannen uten bekymringer og en god dose optimisme?

Må man ha sett første filmen?

Man MÅ ikke ha sett den første filmen, men som de fleste oppfølgere vil man nok få bedre utbytte av denne filmen ved å ha sett første filmen før man reiser. Den ligger jo ute på flere streaming tjenester nå, så mest sannsynlig kan du se den gratis 🙂
Men man må ikke for å skjønne handlingen. Men mange små stikk og poeng er tilbake til film nr en, og de er jo med på å gjøre Frost 2 til en ekstra spennende opplevelse.

Har Elsa fått seg jentekjæreste?

Jeg har bestemt meg for å ikke røpe stort av handlingen, ingen spoilere her i gården. Men kan si såpass at Elsa overrasker oss litt i denne filmen, og viser nok en side vi ikke visste.

Hvordan kunne dere se den før premieren?
Det var før premiere, mange filmer har dette, men de er ofte ikke opplyst før de plutselig dukker opp.

Ble den for skummel for Oda? 

Nei, ikke en eneste gang var hun redd, flere ganger engasjert og ivrig, men ikke redd.
Det tok Oda tre sekunder å forsvinne inn i Frost universet og hun storkoste seg der inne hele filmen.
Og når jeg fikk se hun tørket tårer over å se Olaf igjen, ja da måtte jammen mor gjøre det samme.

Hva er din anbefalte aldersgrense?
Mange av dere har spurt meg, tror du jeg kan ta med meg 3 åringer, passer det for 4 åringen min osv.
Og det er fryktelig vanskelig for meg å si noe fornuftig og veilende her.

Men jeg skal prøve.

Det ER jo Disney, så filmen inneholder både høye lyder, spenning og dramatikk.
Men likevell, er det ikke den mest dramatiske disney filmen jeg har sett.

Matilde (som er sju år) er kanskje den som er den mest lettskremte, og hun hadde en scene i løpet av hele filmen hvor jeg merket hun rygget litt og holdt seg for ørene. Men ingen av våre ble REDDE. Den mest dramatiske scenen for vår del er også den vi får se litt av på en av trailerene hvor Elsa kjemper litt mot vannet.

I tillegg til noen litt voldsomme scener, er det jo selvfølgelig også følelser i filmen.
Både kjærlighet, frykt, sorg, glede og begeistring er vi innom. Og det er disney, så store følelser.
Og der også er det jo lett for barna å la seg rive med.

Til syvende og sist så er det du som kjenner ditt barn. Aldersgrensen som er satt sier at den er tillatt for alle barn med følge av en voksen, men om du har et sensitivt barn, kan det kanskje bli en bedre opplevelse å få se den i sofan med mulighet for å sette på pause og skru ned lyden?

Fin film for de minste?
Jeg tittet rundt meg og Oda var uten tvil den minste i salen, jeg ville nok ikke anbefalt å ta med en 2,5 åring dersom han eller hun ikke har noe kjennskap til frost universet, da er det så mange andre filmer laget til de litt mindre.

Men om du har en blodfan er det kanskje verdt et forsøk.

Har hørt så mye om at den inneholder flere skrekkaktige scener hvor man blir skremt?
Ikke en gang skvatt vi, eller ble skremt på det viset.
OM det var det du mente? 🙂

Terningkast?

Ohhh det er så vanskelig altså, men første tanke er 5.
Årsaken til at den ikke får 6 fra meg er fordi jeg hadde helt vanvittige forventninger.
Synes kaaanskje det ble litt mye sang og musikk, men samtidig var sangene gode og passet fint inn i handlingen.

Frost2 er altså virkelig verdt en titt, og kanskje det er en superfin julegave under treet også? 🙂
Jeg sitter å kjenner på at jeg gjerne vil se den en gang til. Men, kino koster så vi får vente tålmodig til den kommer på Itunes så vi kan se den igjen og igjen og igjen.

Jeg vil som sagt ikke røpe noe av innholdet, men gled dere til en skinnende Olaf, ekstra romantikk mellom Anna og Kristoffer, Herlige tilbakeblikk av Elsa og Anna som små, oppklaringer vi har ventet litt på og ikke minst, om du synes Elsa var vakker og ikke minst rå i første film, gled deg til denne 😉

Koooos dere.

3 kommentarer
    1. Takk😊 dette blir definitivt en julegave under treet. Min lille 2.5 åring er megafan av Olaf og denne skal hun virkelig få se. Har også ei på 6 år som forguder Elsa. De 2 gutta på 8 og 9 vil også se den da de ble veldig glad i film nr 1. Og du: vi har den filmen på daglig vi også😂😊 hvem er vel ikke glad i frozen🥰🥰🥰

    2. Utrolig fin film, vi var også heldige og skaffet oss førpremiere billetter❤ Jeg syns faktisk denne er hakket mindre skummel enn første filmen. De dramatiske scenene var på en måte kortere/mer oppstykket(???? ) Jenta mi og hennes venninner elsket den, og lo så godt mange ganger🤩🤩

    3. Frost 2 var så bra!❤️ Jeg felte noen tårer flere ganger, så denne filmen rørte mor mye mer enn de to på 5 og 9 som jeg var der med😅
      Det var en helt annen film enn jeg hadde forventet, men vi hadde bare så vidt sett traileren først. Men at den kan anbefales, dét er det ingen tvil om!😁

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg