Familiemat- Frostbit

Små barn liker gode saker. (På samme måte som vi store barn liker gode saker.)

Jeg har tidligere snakket mye om matglede og viktigheten av at barn får oppleve gleden med mat.

For meg handler ikke dette med matglede nødvendigvis om at barn skal spise absolutt alt de får servert. De aller fleste barn går igjennom en fase med “vil ikke” og “liker ikke” – og som vi vet, visse matvarer må faktisk prøves opptil 15 ganger før smaksløkene venner seg til den nye smaken.

Derfor handler ikke matglede om å spise alt eller å like alt – men det handler om å ha et godt forhold til mat.

I dette ligger det å ikke snakke om visse matvarer som nei-mat eller ja-mat. Vi må ikke bringe barna inn i vår tids kostholdshysteri. En journalist spurte meg en gang “Er ikke du en del av det, du som bare legger ut sunne oppskrifter?”

Jeg er nok en del av det – helt klart. Men jeg ønsker, og håper på å være motparten. Jeg håper å være den som kan sitte her og fortelle dere voksne at ting er sunt, men likevel få frem til dere at til deres barn ikke behøver å høre ord som sunt. Deres barn trenger å høre ting som:

Dette gjør deg sterk
Fargerik mat gjør kroppen glad  
Hjertet ditt elsker dette
Dette gjør at du kan løpe enda fortere

(Det er helt sikkert fler enn meg som trodde jeg skulle bli like sterk som Skipper´n av å spise spinat?) 🙂

Likevel er barn barn. De vil selvfølgelig noen ganger ha søtsaker. De liker å snackse, og å kose seg, på samme måte som vi voksne gjør. Istedenfor at man skal måtte si til sine barn at dette er “nei-mat” eller (gud forby) si at “dette gjør deg tykk” – gjelder det å finne noen gode alternativer. Alternativer som du kan gi til barnet ditt, som de kan kose seg med og virkelig nyte samtidig som du som voksen vet at de får i seg masse gode næringsstoffer.

SunnStart ønsker å gi dere mange gode tips til sunne snacks. Ikke fordi vi har null-toleranse for sukker, men fordi vi vil vise dere at du og barna dine kan kose dere på en litt sunnere måte uten å måtte gi opp den gode smaken.

Her kommer en ny oppskrift med noen deilige, frosne godsaker.

Frostbit:Du trenger: 

  • Banan
  • Gresk yoghurt

Slik gjør du:

  • Del bananen opp i så store biter du ønsker å lage frostbitene
  • Dypp en og en bananbit i yoghurten og legg dem på et bakepapir
  • Legg bakepapiret med frostbitene i fryseren i 1-2 timer
  • Tadaaaaaaaa – Frostbit til hele familien 🙂

Frostbitene nytes best når de kommer rett fra fryseren, så ta de opp rett før de skal spises.
Håper dere liker Frostbitene. Ta gjerne en sving innom SunnStart for fler tips til matglade barn.

3 kommentarer

Siste innlegg