Gir du barna dine uvaner?

Helt ærlig, så har jeg gått mange runder på om jeg i det heletatt skulle bruke energi på å skrive dette innlegget.
Men nå har denne fembarnsmamman i bunn og grunn fått nok.
Når skal vi lære oss å se forskjellen på kjærlighet og omsorg og det å gi et barn uvaner?
Jeg mener, forventer vi for mye av disse små soldatene vi bringer til liv i disse dager?
Etter å ha opplevd å føde fem barn, har jeg lært meg at alle er forskjellige, selv minutter etter fødsel har de vist oss en bit av seg selv, helt unik og annerledes fra de andre.
Men alle har de hatt en ting til felles, alle trenger de trygghet og kjærlighet og det har både jeg og pappan gladelig tilbudt.
Og det er mange forskjellige måter å både vise og trenge dette.
Og dette tror jeg vi glemmer.
Jeg har mye kontakt med mødre og fedre i det ganske land, med hverandre deler vi ekte, ærlige, herlige og noen ikke fult så herlige øyeblikk fra mammahverdagen med hverandr på snapchat. Jeg ELSKER å se små glimt av dems hverdag og ler og tørker tårer rett som det er. Å dele ekte øyeblikk herifra er også godt. Jeg gjør det daglig. Stolt som ei høne(?) snapper jeg til flere tusen mødre og fedre fra vår hverdag. Ikke bare stolt av barna men også øyeblikkene vi har sammen.
Fine, travle, lykkelige, spennende, herlige øyeblikk. Koselige stunder, trøtte stunder, og frustrerende stunder.

Det å dele føles befriende og godt for ofte (les: hver gang) får jeg bekreftelser på at jeg ikke er alene.
 
Men så kommer de, nesten alltid
Rådene jeg ikke ba om.
Nesten uten unntak kommer de alltid om jeg poster et slik bilde:

For meg, et deilig, rolig øyeblikk fult av kos, nærhet, trygghet og kjærlighet.
For noen, en mamma som gjør noe skrekkelig dumt og et barn som er i ferd med å få en uvane.
” det er dumt av deg å la barnet sove slik, da vil det aldri sove for seg selv”
” du bør legge henne fra deg, dette vil du angre på den dagen hun ligger å hyler fordi hun ikke får ligge på deg”
“lykke til, nå blir du aldri kvitt henne”
 
og la oss ikke snakke om når jeg poster slike bilder:

 
for meg, de fineste øyeblikkene vi har sammen og som jeg verdsetter meg hele mitt hjerte fordi jeg vet de rolige ammestundene snart er over.
For noen, et barn som bare bruker meg for å klare å sove
” Lar du henne sovne på puppen????!!”
” Du har deg selv å takke den dagen du skal ha henne til å sovne selv”
” ha ha skulle tro du hadde lært, etter fem stk. Kom ikke til oss å klag når hun hyler om natten fordi puppen ikke er i munn”
 
og mens vi er inne på pupp, med hyppig snapping får man jo inntrykk av hvor ofte jeg ammer og det skorter ikke på kommentarer der heller.

“Ammer du igjen?”
“Du overforer ungen”
“Burde du ikke vente litt lengre før du gir henne mat igjen?”
Og den fineste av de alle;
“Hvorfor lar du henne bruke deg som smokk?”
 
La meg begynne med det siste først.
Jeg er ingen erstatter for smokken, smokken er erstatter for meg! 
 
Alle kommentarene baseres på at jeg gir barnet uvaner hvor konsekvensene er at hun blir et barn som trenger meg, mamman sin.
Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har en konfirmant sovende på brystet om 14 år. Ja for det er faktisk 14 år til.
Denne frøkena er bare 4 uker fersk, hun har levd lengre, men i min trygge magehule med konstat nærhet, konstant tilførsel av næring, fri fra lukt, skarpe lyder og lys. <Og nå gjør akkurat det hun skal gjøre, søke nærhet, trygghet, varme og næring.
Og det gjør ønsker og krever hun fra de menneskene hun kjenner best.
Meg og min mann.
Og det er vår oppgave å gi henne nettopp dette, så hun kan vokse og bli trygg.
Budskapet er enkelt, og du har nok hørt det før. Man kan ikke skjemme bort et barn med kjærlighet. Akkurat det kan ikke diskuteres.
Men noe som bekymrer meg oppi det hele er at vi tilsynelatende nærmest har glemt at babyer også krever sitt. De skal kreve.
Det er akkurat som om vi ikke har tid.
Et spebarn som følger sine arbeidsoppgaver for å overleve, som gråter når det ønsker noe og som sier ifra til behovet er tilfredsstilt omtales som krevende og slitsomt.
Spebarn som gjør lite av seg, som sover mye og gråter lite omtales som snille.
 
Alle spebarn er snille!

Det finnes ikke en vond tanke i de små hodene dems. Ikke en.
Selvfølgelig blir man sliten, frustrert og lei, men sorry, det er en del av pakken.
Men jeg kjenner at akkurat nå, er det de velmente rådene som sliter meg ut.
Det er 2017, jeg skulle tro vi var kommet lengre.
For all del, jeg vil ha råd, jeg vet det florerer av de der ute. Rett som det er, er det en annen forelder som gjør vår hverdag bedre med sitt tips eller råd.
Men gjør meg en tjeneste.
Spar rådet til jeg ber om det.
Og for all del, husk at vi alle er forskjellige.
Og til deg, som står der, midt i grøten av gode råd og bekymringer.
Følg magefølelsen din, gjør det som er riktig for deg og ditt barn
så skal det gå helt fint, skal du se.
 
 
Og du, følg meg gjerne på snap: idebankmamma.
Dersom du er på mobil kan du trykke HER.
 
 

43 kommentarer
    1. Alle bildene er “uvaner” mine har fått… og mer til. Og vet du hva? Alle er “avvent” ? helt enig med deg. Eg liker ikke spedbarnstiden, men har gjort som deg i 3 runder. Fordi deira behov er fremst.

    2. Herlighet, folk må skjerpe seg! Hvis det er en trøst så gir jeg min seks uker gamle datter akkurat de samme “uvanene” som deg. Forresten så har vi en toåring som har sovet på eget rom i 1,5 år uten problem og som ble utsatt for akkurat det samme som sin søster, da han var nyfødt. Er det en ting de skal skjemmes bort med så er det kos og trygghet.

    3. Jaja alle mine 3 har fått de uvanen du viser, men de legger seg fint i egen seng. Blir aldri for mye kos. Blir ikke for mye mat når det er puppen. De tar det de vil ha
      ???

    4. Tusen hjertelig takk for dette innlegget! Jeg følger deg på snap, og jeg er hodestups forelsket i lille oda! Jeg har kun to uker igjen til termin, og jeg suger til meg alt du har å komme med.. Jeg kan ikke fatte å begripe at du kan få så mye tyn, men jeg vil du skal vite at både snappene dine og innlegg som dette gjør at jeg kommer til å tørre å stole på magefølelsen min når jeg endelig får mitt første lille nurk..! ❤️❤️❤️

    5. Helt enig. Her sov jenta mi inntil meg masse når hun var ny. Både ved puppen og ikke. Brukte meg som kos og smokk også gitt! Er ikke det litt av kosen ved å være mamma? Nå er hun 1,5 år og har sovet på eget rom siden hun var 10 mnd. Hun sovner hver kveld etter litt kos i stua, sang og tannpuss. Legger henne rett i senga uten problemer!! Det har vi gjort leeeenge! Så her ble det hvertfall ikke noe problem, men har en kosete unge generelt. Og glad er jeg for det!

    6. Like alle uvanan dokkers 🙂 den stunda de e små e så kort og den kosen fins ikkje likkens:-) nyt de rolige stundan når det e babykos å få.

    7. Enig i alt du skriver! Selvfølgelig skal du la henne sove sånn oppå deg.. Selvfølgelig skal du la henne sovne god og mett med en melkeskvett i munnen. Spedbarn trenger all denne kosen og enda mer til, blir helt matt av de kommentarene som noen klarer å trykke ut.

    8. Ååh deilig å høre noen si akkurat dette!!? ble såå lei å så sliten av alle de “gode” rådene..endte med at jeg sluttet å sende bilder/ snapper til de jeg viste kom til å komme med disse utsagnene.. så klart var det slitsomt men det er barnet mitt det er snakk om? kommer aldri til å la hun gråte seg i søvn osv.. kommer til å gjøre det samme med nr 2 også ?

    9. Hei! Har aldri lagt igjen kommentar på noen blogg før, men dette var verdt å både lese og kommentere på! Takk for at du bruker stemmen din, og for at du skrev dette innlegget! Jeg følger deg på Snapchat og har sett de fleste bildene før, og har bare tenkt at datteren din er supersøt – hele tiden! Både når hun ammer, sover eller er våken??? Det har ikke falt meg inn at du gjør babyen din en bjørnetjeneste, heller tvert imot – du har tatt vare på babyen din med all mulig omsorg og kjærlighet! Fortsett med det, og stå imot velmenende råd (der kom det visst et fra meg også..) Nyt babyen og barseltiden, og sommeren:)
      Klem

    10. Har en 1 åring som har alle de deilige uvanene der jeg! Og gjett hva? Det blir et oppegående menneske av henne og? Bare med en ekstra dose kjærlighet og trygghet innabords ?

    11. Enig!!! Tonnevis med kos, närhet og kjärlighet!
      Takk for at du skrover om noe så viktig!

    12. Jeg er så lei av mamma-politiet at jeg tror jeg spyr! Hvis man følger sin egen magefølelse på hva som føles riktig, så holder det i massevis. Jeg håper du svarer de som sender deg slike meldinger, hvorfor legger de seg oppi hvordan dere velger å løse det? Så lenge det ikke er skadelig for barnet så kan de vel bare holde munn.

    13. Jeg har latt barna sovne ved puppen, brukt puppen som sovemedisin, for trøst og nærhet og for frustrasjon og glede.. de har sovet ved min side, med puppen i munnen gjerne hele natten.. har brukt elastisk sjal så barna kan ligge på meg hele døgnet.. minste er nå 2 år, nekter sove intill meg. Skal sove i egen seng.. hele natta
      Jeg kjenner fler som “overforer” barna sine. Der barna blir veldig runde (type 10 kg før 6 mnd alder) men jeg tenker det er ikke mitt område å komme med råd. Det er helsestasjonen sitt område.. gir kun råd når jeg blir spurt.

    14. Ignorer alle de som tror de kan/vet alt!! Kos deg, “snart” vil hun kanskje ikke sitte å kose mer. Og om hun så kanskje blir vanskelig å legge i egen seng når hun ikke får pupp eller fang, så kan ihvertfall jeg si med hånden på hjerte at tiden ungene mine sov på meg var så verdt det ❤ Når de nå sover på meg (3 år og 1 år) sitter jeg stille som en stein og bare koser meg for der skjer ikke ofte lenger ❤

    15. Uvaner? Trur dei meiner kos. Så tenker eg at du veit korleis du vil ha det sida du har fire frå før. Kjekt at du deler så mykje frå deg og dine.

    16. Jeg elsker å følge deg på snap ? gjorde selv som deg med nr 1 som nettopp ble 3 år ? hun er blitt en trygg og kosete jente som alle rundt oss er glad i ? sover i egen seng, og trives med det. det blir helt det samme med nr 2 som kommer når som helst nå ? og jeg gleder meg til å kunne gi den tryggheten og kjærligheten til den lille ?
      Barnet først, så mine behov.
      Takk for at du bruker stemmen din til å få det ut, kjærlighet og kos skjemmer de ikke bort, tvert i mot ?

    17. Er så enig!!! ???? Har gjort akkurat det samme med mine to og kommer til å gjøre det igjen med nummer 3 som ikke er så langt unna ? Har fått noen av de samme kommentarene, det får være! Barna først ?

    18. Go Nina!! Så absolutt enig med deg! Det er utrolig trist at folk tenker at barn skjemmes bort og får uvaner fordi de får nærhet, varme og kjærlighet. Takk for at du brukte energi på å poste innlegget. Og måtte de dårlige rådene komme sjeldnere.. Jeg heier på deg, og alle de andre mammaene som overøser av kjærlighet og nærhet!

    19. TAKK TAKK TAKK TAKK! Er så enig! Er helt overbevist om at den måten dere gjør det på skaper trygge og glade barn. 🙂 Stå på. 🙂

    20. Heier på deg! Du er jo helt fantastisk go. Så enig med deg. Veldig glad for at du tok opp dette ? Kjærlighet,nærhet og kos ??

    21. Haha. D er d dummeste æ har hørt. Kan aldri bli for mye pupp og kos. D er sånn d er å ha en baby ???? Ja til pupp og kos dagen (og natta) lang?

    22. Glitrende skrevet!!
      Så utrolig mange uvitende forståsegpåere av noen mødre- og fedre- at det er vondt. Har bare en ting å si: Det bør bli obligatorisk med COS-veiledning for vordende, nybakte,2-årings, og 4-åringsforeldre. Det vanker så mye hinsides dårlig kunnskap om barn blant mange foreldre at det er skremmende.

    23. Flott og viktig innlegg. Jeg har 3 barn, som alle har blitt ammet mye. Med første barnet måtte hun bæres konstant, ville ikke ha smokk og klarte ikke å sove uten pupp. Jeg var følte meg mislykka fordi jeg følte jeg gjorde noe galt, gav henne uvaner – men det var jo dette hun trengte. Nå med tredje mann som er 7 mnd,er jeg mye tryggere. Jeg ammer fortsatt ganske ofte på dagen, flere ganger på natt og sover tett. Men han er så trygg, rolig og sprudlende at jeg tenker han kommer til å klare seg meget godt. Stol på deg selv – elsker å følge hverdagen din på Snap og blogg!!

    24. Så herlig å lese akkurat dette ? Synes det er så utrolig mange som blander seg inn og hakker ned på deg, istedenfor å si bra jobba !
      Har en sønn på 3 år og en på 8 måneder og noen dager er jeg utslitt, og da kan ett velment råd(, f.eks ikke dra å tren, melka de blir sur da.) få begeret til å renne over.
      Hurra for deg ! Du er en super mamma ??

    25. Så hjertens enig i det du skriver!! Et veldig, veldig bra innlegg.
      Håper de som “bare MÅ” komme med såkalte “råd”, stikk og andre ubedte kommentarer leser og tar til seg..

    26. Ble mamma for første gang for et år siden, og har mast om dette siden;) Det er akkurat som om enkelte får barn for å tilpasse dem inn i sin hverdag, og glemmer at man kanskje må tilpasse livet til at man har fått en liten en med helt naturlige behov. Og så utrolig godt å se at det er så mange som er enige i at vi ikke kan skjemmes bort med kjærlighet <3

    27. Du har så rett! Veldig bra skrevet. Med min førstemann tok jeg til meg mange av disse rådene om “uvaner”. Men de føltes feil og jeg klarte ikke følge de, noe som førte til dårlig samvittighet og redsel for uvaner. Nå er han 1,5 år og jeg har erfart at alt går i perioder og det meste går seg til. Med min nr2 skal jeg gjøre som deg;) For det ser så riktig ut, slik du gjør det nå. Og du har fantastiske barn – følger deg på snap med stor glede! 🙂

    28. La barna sovne på både puppen og brystkassa! Det er verdens beste følelse? Jeg hørte dessverre på mange slike tips og råd med min første, og jeg angrer så mye i dag… tenk om jeg bare hadde latt hun ligge der og lukte på mamma sin hals som lillebroren gjør så ofte? Er ikke noe jeg angrer på så mye under hennes spedbarnsperiode som nettopp at jeg la hun i senga si med en gang hun sovna for at hun ikke skulle bli “bortskjemt” ?

    29. Alt hva folk faktisk får seg til å si!
      Det er da din baby, du gjør og gir det du vil og kan, og dét er akkurat det som er best!
      Ingen andre har noe med det.
      Jeg følger deg på Snap, og føler jeg får oppleve litt av den tida igjen, da jeg selv mistet mye av de første månedene pga depresjon. Og jeg elsker alle kosestundene deres, at dere kan nyte det, det gjør meg glad!
      Kos dere videre, hun har seks stk som passer på henne og elsker henne! Ingenting kan bli feil av det 🙂

    30. Bildene er flotte!
      Og – hva skal vi med brystmelk om det ikke er for at barna skal få mat og sove?
      (Brystmelk innneholder hormoner som gjør både barn og mamman søvninge!)
      Og man kan ikke overfore brystbarn, har jeg lært.
      Søvn er oppskrytt, uansett…

    31. Neineineinei… IKKE uvaner.
      Mine to har også fått samme behandling som lille Oda og hennes søsken. Aldri hatt problemer med å få mine i seng. De har selv fått bestemme når de ville slutte med amming også. Nr2 ammet ofte, ja det var slitsomt, men så verdt det. Nyt tiden, plutselig så er de konfirmanter 😉 Min svigermor har alltid sagt at man kan ikke bli bortskjemt på kjærlighet, å sannelig har hun rett. Nyt all kosen fra alle 5 <3

    32. Min lille klump var 10 kg når han var 6 mnd, på kun morsmelk! Helsesøster syns det var flott at han fikk så næringsrik mat. Nå er han 3 år og langt fra tjukk ?

    33. Jeg har gjort akkurat det samme som deg; Lot babyen sovne på puppen, sove i mine armer, og i min seng, og kost meg med det. Han sov på eget rom fra 6 mnd, og har sovet hele natta siden da. Som fireåring sover han nå 12 timer eller mer om natten, og han har aldri vært vanskelig å legge. All tryggheten som har vært der fra fødsel, var nok et bidrag til dette. Fikk de samme kommentarene som deg, og blåste en lang marsj i det. Mamma og pappa vet tross alt best?.

    34. Takk for et fantastisk flott innlegg, virkelig! TAKK❤ Jeg er så enig med deg❤ Eneste rådet jeg gir, og selv følger er: Lytt til deg selv, stol på deg selv og gjør det som er best for deg og dine barn!❤
      Synd at du får de kommentarene, håper du klarer å se bort i fra de.

    35. du er en flott mamma.
      Stakkars de barna som har de mammaene som kritiserer deg.
      bestemor

    36. Såååå enig i det du skriver!!! Barn kan aldri bli bortsjemte på nærhet og trygghet, det er jo det de trenger! For meg virker du som den ultimate mor??? Stol på deg selv, du vet best!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg