Gleder meg over å glede meg

De var der aldri før.
Sommerfuglene altså.
I over 8 år var de borte.
Helt borte.
Jeg gledet meg aldri.
Så ikke frem til noe, frydet meg ikke over noe, gledet meg ikke til noe.
Alt føltes flatt, rett, slett og uendelig. Ingen bølger, bare daler.

Jeg kjente aldri på den yrende boblende følelsen av å se frem til noe som snart kunne skje.
Hvordan kropp og vilje utålmodig venter til den store dagen skal komme.
Teller ned og kjenner på at dagene nærmest blir uutholdelig lange.
Kan ikke dagen bare komme nåååå?

I dag, jobber jeg aktivt med å glede meg, og jeg GLEDER meg over alt jeg har å glede meg til og for.
Noen ganger må jeg lete, andre ganger kommer det kastende over meg.
Sommerfugler i magen.

Det er det beste som finnes.
Nå kan de til og med dukke opp uten grunn.
Helt uventet kan de komme som kastet over meg mens jeg skyller oppvasken etter en strevsom middag.
De kan være så intense, så inderlig ekte at jeg må dele de.
Nå er de der igjen, sier jeg og må holde på magen, nesten for å kjenne etter om der ekte.
Han jeg bor med bare smiler. Og 10 åringen prøver ivrig å finne ut hvorfor.
For man må vell ha sommerfugler i magen av en grunn?

Det er så inderlig viktig, å glede seg.
Kjenne det sitre litt i kroppen som en liten forelskelse.
Som et barn som spretter opp av sengen 1. desember, klar for den mest magiske måneden i hele året.
Klar til å telle ned, vente og det viktigste av alt, glede seg til.
Eller glede seg over det som er, kjenne det boble litt over idet du tar en slurk av en helt nytrukket kaffe, tenne litt lys til frokost mens høststormen uler ute, eller får en deilig snørrete nuss fra en liten pode som synes du er den fineste han vet om.
I morgen, er verdensdagen for psykisk helse.
og årets tema er nettopp Noe å glede seg over.
At vi alle må ta godt vare på helsen vår er vi enige om. Vi trener, bøyer og tøyer, men kan fort glemme å trene vår psykiske helse.
Den ser ingen,
ikke før den er så tung at den som bærer knekker fullstendig sammen.
La dagen i dag være dagen hvor du leter over alt du har å glede deg til og over.
Snakk med andre om gleden og del den.
Gled deg over å glede noen du er glad i.

Pssst i morgen titter jeg innom Mammabanden på snap. Hvor tema er nettopp det å glede seg.
det er  mange som stikker innom den dagen, ta en titt du også da vel.

1 kommentar
    1. Så utrolig fint skrevet. Jeg har også hatt det sånn i mangemange år, evnen til å glede seg til noe har vært fullstendig fraværende. Kanskje ikke så rar når man stadig synker ned i depresjon og mørke. Men hos meg har det også snudd etter at jeg ble mer bevisst på det, og øver meg på å glede meg. Og ingenting er så deilig som når de sommerfuglene dukker opp helt uventet. #denfølelsenaltså

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg