Gleder du deg til å bli ferdig nå?

//animasjonene er fra kosogkaos.no

Å nå er du vell klar for å bli ferdig?

Alle jeg møter sier det, ja det finnes nesten ikke unntak.

På butikken, ved henting i barnehage, på tusletur, overalt.

De stopper opp, ser på meg med medlidenhet i blikket mens de veksler mellom mage og øyekontakt.

Nemmen se på huu da, nå erru sliten nå, sier de med et suuug etter å ta på magen.
intimgrenser-gravid

Ja så ser jeg kanskje ferdig ut, men når magen er så stor at det kun er mannens grå joggebukser som passer, og håret er tynt og pistrete etter et 39 uker svangerskap og huden blek pga lave blodverdier så er det kanskje ikke så rart.

Men la meg svare på spørsmålet ditt.

OM jeg gleder meg til å bli ferdig?

For svaret er enkelt.

Svaret er NEI.

 

For er det noe jeg vet jeg ikke er i nærmeste fremtid så er det nettopp det å bli ferdig.
For det er nemlig nå snart alt begynner.

Det jeg har drevet med de siste 39 ukene er bare en pislete oppvarming på hva som venter meg og min familie.

Så la meg heller si, at jeg gleder meg (og gruer meg) til å begynne.
Vi gleder oss til å begynne, til å avslutte ventetiden og slutte å tusle rundt startlinja.

Vi venter på startskuddet.

PANG! kommer det til å si, helt plutselig.

10995068_360847670780842_2099790267_n

Når vi minst aner det, setter det hele i gang.
Jeg skal være ærlig, jeg gruer meg.

Skikkelig og,

For som 4. gangs vet jeg så inderlig godt at en fødsel er både smertefull og tøff.
Og med 3 andre barn har vi mye annet som skal være på plass til en fødsel vi ikke aner setter i gang.
Hvem skal hvor og hvem tar hvem.

Skjer det på natten har vi en ny fiende også, nemlig tid.
Med raske fødsler bak oss har vi fått bedskjed om å komme så fort jeg kjenner noe, og med nærmeste minimum 20 min unna… sier det seg selv at vi jobber mot klokken.

Ja og alt dette må da falle fullstendig på plass mens jeg har vondt, veldig vondt.

Ja nevnte jeg smerte? Og for all del, det hjelper ikke at barna jeg og mannen lager er et saftig stykke over gjennomsnitt.

Men jeg gleder meg og,

Skikkelig…

Spesielt til følelsen etterpå, ja du som har født før vet kanskje hvilken følelse jeg snakker om.
Den hvor barnet er helt ute, den forferdelig irriterende morkaken har funnet veien ut og eventuelt pyntesting er på plass.

Når du ligger der med den varme klumpen av et lite menneske tett inntil og vet at du har klart det.
Igjen!
newborn-baby-with-mom
Jeg føler meg som superwoman da, ingen andre opplevelser gir meg bedre selvfølelse.
Der og da er jeg sikker på at jeg kan klare alt.

Det venter en barseltid etterpå som jeg helt ærlig ikke synes noe om, men det kan vi snakke mer om senere 😉

mage-etter-fødsel

men denne vet jeg vi kommer oss gjennom… og reisen vi begynner på da, GLEDER jeg meg til.

Vi skal bli kjent med et helt nytt barn, nytt medlem i flokken vår, han som vi venter sånn på og som skal gjøre familien komplett kaotisk.

Jeg gleder meg til å se 3 storesøsken vokse frem, til å se de lære han å kjenne og ikke minst se de vise han hvem de er.

Jeg gleder meg til jeg sitter med følelsen av at han alltid har vært med oss, at han finner sin plass og vi virkelig kan få kjenne på det å ha fire små.

Jeg, vi, gleder oss ikke til å bli ferdig.

Vi gleder oss til å begynne.

Klar, ferdig……

 

 

GÅ!

2 kommentarer
    1. Så fint skrevet? Det hele er ganske magisk! Selv har jeg to, og det blir ikke flere, men jeg er såå misunnelig på alle som er gravide og skal føde, haha? Masse lykke til med fødsel og alt som kommer etter, ikke skjønner jeg hbordan man orker f i r e barn, jeg bøyer meg i støvet? Jeg så deg faktisk på KidsExpo, var rart å se noen “live” som man har sett så mye på nettet ? Jeg syntes forøvrig du så helt smashing ut!

      Klem fra Karin

    2. Tusen takk Karin, trenger nok alle lykkeønskninger vi kan få.. er jo heavy med fire små soldater 😉

      Så hyggelig at du synes jeg så fresh ut…jeg følte meg overhode ikke mye fresh he he.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg