Dette har jeg gledet meg til å fortelle dere.

//Annonse

Det er jo dette som er voksenpoeng!
Mer voksen enn dette går det knapt an å bli.
Vi var i grunnen begge to temmelig enig der vi satt å planla hva som måtte gjøres med huset og hva vi drømte om å gjøre.
Et ørlittegranne slitent hus fra 1977 med oppgraderingsbehov ligger for våre føtter.
Og det er vår oppgave å freshe det opp litt, gjøre et hus til et trygt og godt hjem.
Vi hadde bodd her i ett år da vi følte det var på tide å ta i et tak.
Vi visste at både bad og kjøkken var såpass gammelt at hvis det skulle skje noe ville vi være i trøbbel.
De dyreste rommene ropte og skrek etter oppmerksomhet.
Men vi visste ikke hvor vi skulle begynne eller hva vi skulle prioritere.
Ikke minst ante vi ikke hva vi hadde råd til.
Det var da det var godt å kunne tusle inn til vår faste rådgiver i banken og få litt klarhet.
Oversikt over muligheter, gode råd og ikke minst hva det hele faktisk ville koste oss.
Vi tok et viktig valg når vi flyttet inn i det nye huset.
Vi byttet bank. 
Vi opplevde at den banken vi hadde ble mer og mer digital og for all del, vi liker digitale og enkle løsninger, men når konsekvensene var at
kontoret vi kunne besøke ble borte, kontaktpersonen ble vanskelig å nå og en felles kundeservice på chat tok over.
Det fungerte forsåvidt greit det, helt til vi skulle ta de viktige avgjørelsene her i livet.
For sannheten er jo, at banken er med på hver eneste en av de.
Om man skal kjøpe hus, få barn, gifte seg, flytte, eller som i vårt tilfelle, pusse opp.
Så må banken på ett eller annet tidspunkt med, som regel.
Vi oppdaget begge i den prossessen at bank er så mye mer enn en som tar imot lønningen din og et sted du betaler regningen.
Banken er usedvanlig viktig i vår hverdag som etablert familie.Og som huseiere og foreldre til mange barn er vi avhengig av gode råd fra mennesker som kan penger bedre enn oss. Og jeg, jeg liker mennesker og de gode samtalene, rett og slett.
Jeg liker å kunne sitte ved et bord, ta en kaffe og få forklart med penn og papir om jeg ikke forstår.
Hva med SpareBank 1? Sa mannen en dag vi stod nede på den lokale gress-sletten og heiet fram et lite fotballlag som fordrev klyngefotball på banen.
SpareBank 1? Ja hvorfor ikke sier jeg mens jeg følger ballen og alle de små guttene som løper etter.
Jeg undres en stund hvor tanken kommer fra, helt til jeg oppdager en liten logo på drakten til vår tannløse 6 åring.
SpareBank 1 Ringerike Hadeland.
Vi undersøkte nettsidene og leste litt om banken og tilslutt falt valget på SpareBank 1 Ringerike og Hadeland.
En lokal bank, med åpne kontorer “rett rundt hjørnet”.
Vi fikk vår egen kontaktperson med både tid, bord og kaffe.
Og ikke minst penn og papir når jeg ikke skjønner hva han snakker om 😉
Vi fikk god rådgivning i prosessen, og underveis lærte jeg mye jeg ikke var klar over.
Det er ingen hemmelighet at vår økonomiske situasjon har blitt noe annet.
Nå som 8 år sykdom er lagt bak oss og vi begge jobber fult.
Vi fikk ikke bare informasjon om refinansiering, men også sparing, forsikring, ulike kort, budsjett osv osv.
I tillegg til det personlige er de også selvsagt digitalt.
En oversiktlig nettbank, med kundeservice lett tilgjengelig på chat om det skulle være noe.
Det beste av alt en superrask nettbank på mobil med enkel innlogging. En enkel pinkoder eller fingeravtrykk om man har det og man er inne og kan gjøre det meste man trenger.
.
Iløpet av kort tid brukte både jeg, mannen og barna banken bedre.
Ikke bare vi, men barna også fikk et forhold til vår familieøkonomi og vi fikk innført fokus på sparing.
I SpareBank 1 har de blant annet spareuke hvor barna kan tømme sparegrisene sine. Og ingen vil dukke opp med tom sparegris 😉

Å spare, ta fornuftige valg økonomisk, forsikre seg riktig osv er viktige tema for oss som sanker voksenpoeng.
Men ofte er det både vanskelig og tungvindt forklart. Eksperter som uttaler seg og bruker store ord.
Flere ganger i uken får jeg spørsmål om penger fra lesere. Hvor mye vi sparer, hvordan vi sparer, hvor mye penger vi bruker på mat, strøm, ferie, klær osv.
For all del, økonomi er individuelt, men vi alle kan tilnærme oss mere kunnskap og lære av de samme teoriene.
Og det er derfor med stor stor glede og stolthet jeg kan fortelle dere at fremover i 2018 vil det månedlig komme drypp med gode tips iforhold til familieøkonomi her på bloggen.
Sammen med nettopp SpareBank 1 vil vi dele tips, råd, inspirasjon og informasjon for dere med barn.
Tema som bankkort til barn, sparing for både barn og familie, forsikringer er aktuelle for mange og skal selvsagt snakkes om, men jeg tror jammen meg jeg skal snuse litt innom pensjonsparing, refinansiering og tja.. kanskje jeg til og med skal driste meg på aksjesparing?
Jeg vet jeg kommer til å lære mye av dette, og jeg håper du også.
Planen min er å gjøre det hele forståelig og ikke minst enklere å snakke om.
Alle bruker vi penger, og alle trenger vi penger.
Sånn er det med den saken 😉
Skulle det være tema du ønsker vi skal snakke om kan du legge igjen en kommentar under, eller sende meg en snap: Idebankmamma

3 kommentarer
    1. Lurer gjerne på sparing til barn. Spare i barnas egne navn? Vil da uttak fra slike konto være lov før barnet kan bestemme selv? Dette og eventuelle andre “haker” ved å spare i barnas egne navn kontra å spare i voksne sitt navn….

    2. Så bra! Har selv nettopp bytta fra DnB til Sparebank1, og er sålangt veldig fornøyd. Jeg ønsker gjerne å lese mer om tips til å spare inn litt penger ved innkjøp av mat. Tips og triks for å ikke bruke altfor mye penger på den posten?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg