Gode råd for å unngå sprøyteskrekk hos barn.

///Annonse

Jeg er rammet av det.

Skrekk og angst for alt som har med nåler å gjøre.

Det er først nå det siste året jeg har klart å sitte når jeg tar crp, ja du vet…det lille stikket i fingeren.
Selv etter fire svangerskap må jeg fortsatt ligge ved blodprøver og andre sprøyter.

Svimmel, kvalm, kaldsvetter, hjerte banker, stemmene blir forvrengt, ja jeg går gjennom hele regla.

Jeg reagerer såpass på sprøytespisser at jeg klokelig holder meg unna, langt unna når barna skal vaksineres eller gjennom prøver selv.

Jeg er klekkelig klar over at min nervøsitet og angst smitter over på barna.

Sprøyteskrekk er forferdelig, og kan fort gjøre helt enkle, ufarlige situasjoner mye større enn de egentlig er.
I værste fall blir skrekken så ille at man utsetter et legebesøk som kan være viktig.

Med andre ord, ikke en skrekk jeg ønsker å gi barna mine.

Pappan er trygg og god, iskald og rolig.
Akkurat det de trenger.

Det er faktisk slik, at 2 av 3 barn er engstelige for nåler, og 1 av 10 utvikler alvorlig sprøyteskrekk.

myshield
Enten pga en uheldig eller traumatisk hendelse, eller rett og slett pga frykt som har smittet over fra ledsager (som som regel er mamma og eller pappa)

Men hvordan forebygge sprøyteskrekk?
Hvordan gjøre opplevelsen trygg og overkommelig.

Ja for det er jo ikke til å komme vekk ifra at et sprøytestikk eller blodprøve kan være litt ubehagelig.

Folkene i ConceptoMed har tatt saken i egne hender, de ønsker å hjelpe både de små og store med denne situasjonen som så mange foreldre og barn gruer seg til.

Ikke bare har de mange gode råd på lur på sin facebookside, de har også utviklet et produkt som skal hjelpe barnet og ledsager til å rette fokus mot noe annet, ja rett og slett distrahere barnet og den nervøse mammaen eller pappaen litt.

Nemlig myShield.
11204383_157519957916184_7470401934672260598_n

Like genialt som det er enkelt.

Små skjermer med motiver på som barnet og ledsager kan snakke om, men sykepleier eller lege får gjøre sitt bak skjermen. Ute av synet for barn og voksen.

myshield2 myshield4

Skjermen i seg selv tar selvfølgelig ikke bort ubehag, men retter fokus og tanker mot noe annet.

Selge si pakker med 3 skjermer og tøffe plaster hos blandt annet hos boots apotekene.


myshieldcollage

I tillegg til myShield har de 4 gode råd:

1. Snakk med barna om det som skal skje, kunnskap hjelper.

2. Skap trygghet, ikke vis din egen frykt.

3. Ikke press eller stress, da er distraksjon bedre.

4. Gi ros, uansett om barnet var redd og gråt. Mestring gir mer selvtillit til neste gang.

Mer utfyllende rundt hvert råd finner du her

 

1 kommentar
    1. Hadde æ visste Før; mitt barn er fryktelig redd for alt dette etter han opplevde en så traumatisk hendelse der sykepleiere var mer opptatt av å vaske seg enn å forhindre at han 4 åringen skulle sitte der å sprutte blød I alle retninger ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg