Gode råd til deg med tannlegeskrekk

Det er jo egentlig helt tåpelig, sier jeg med en smånervøs latter.
Jeg har født seks barn, også er jeg redd for dette.
Jeg merker henda skjelver så jeg folder de og klemmer de mot magen mens han tar stolen bakover.
Det er helt vanlig Nina, sier han.
Jeg hører han bruker navnet mitt for å gjøre meg trygg.
Jeg finner det helt ærlig mest irriterende.
Når jeg tenker at jeg ligger langt nok bak, kjører han ryggen enda lengre ned.
Jeg har øynene lukket, gløtter litt opp og ser rett på en mann med munnbind og doble briller

Uhei, her skal de tydeligvis skje noe.
Det blir bedre etterpå, det blir bedre etterpå tenker jeg mens jeg gaper opp munnen og lukker igjen øya igjen.
Pulsen er høy, jeg prøver å roe meg selv ned med å finne en sang å nynne på i hodet.
Meeeeeeeen, den som spiser gulerøtter, knekkbrød og pepperrøtter, tytterbær og bjørnebær og kålrot og.. NEI
Ikke akkurat beroligende.
Gaper du litt til Nina?
Bah, der gjorde han det igjen.
Jeg gaper litt til og kniper øynene enda hardere sammen.
Det er et hull som murrer her vettu, ikke rart du har vondt.
Skal vi fikse det med en gang Nina?
LØØØØØØP, hele kroppen min stritter imot, mens jeg motvillig svarer ja.
Den murringen og pinen jeg har orker jeg iallfall ikke å gå med, det er helt sikkert.
En drøy halvtime senere går jeg ut av det fluorluktende lokalet med en ørlitt nummen kjeve.
Jeg overlevde, og det gjorde jammen meg tanna også, den er bare litt hyggeligere med munnen min nå enn da jeg gikk inn.
Jeg vet ærlig talt ikke hva som er værst, tannpinen eller tannlegeskrekken.
Jeg er ikke alene, undersøkelser sier at det er ca en halv million nordmenn som unngår å gå regelmessig til tannlegen pga skrekk.
Og 70% av de som har skrekk eller angst, forteller det er pga dårlige erfaringer som barn.
Vi snakker selvfølgelig om skoletannlegen.
Grøss, bare å skrive ordet gir meg frysninger.

Sure gamle menn, med dårlig kaffeånde, hår i nesa og bråkete utstyr er det jeg husker.
Strenge øyne bak et munnbind og et sterkt lys som gjorde det klamt å sitte i stolen.
Følelsen av å miste kontroll, ikke vite hva som skulle skje og ikke minst, en følelse av å ha halve verktøykassen i munnen til en hver tid.
Og disse besøkene har altså resultert til at jeg gikk over 10 år uten å besøke tannlegen.
Det sier seg selv hvordan det gikk.
Kort oppsummert.
AU.
Heldigvis har det skjedd noe, og det er nettopp derfor jeg velger å skrive.
For kanskje er du en av de som har iherdig skrekk og som har drøyd og drøyd.
Som kanskje kjenner på en murrende tann eller to nå som forteller deg at det er på tide å krype opp i den grusomme stolen.
Trøsten er, det er ikke slik det en gang var.
Det er SÅ mye bedre.
Ikke bare har tannlegene blitt medmennesker som også ser deg og ikke bare tennene dine.
Men utstyret dems har også fulgt moderne tid.
Man kjenner mindre, av det meste i dag.
Selvfølgelig, det å ha to hender av en fremmed i munnen er ikke noe man foretrekker, det vil aldri føles ok.
Men alt annet er så inderlig annerledes.
Jeg sier ikke at det er koselig å besøke tannlegen. Men det er overkommelig.
Faktisk såpass at jeg nå går til tannlegen regelmessig.
Jeg liker det ikke, og sliter fortsatt med en skrekk og angst som henger igjen.
men det går fint, jeg lover.
Og du, om du trenger, her har du fem gode råd:

  1. Fortell at du er redd.
    Det blir så mye bedre etter du har sagt det høyt, du er jo langt ifra alene og unik om å være redd. Faktisk er det så vanlig at noen tannleger har spesialisert seg innen feltet tannlegeskrekk og har unike teknikker for å håndtere små skjelvende aspeløv i stolen.
  2. Bytt tannlege.
    Og får du ikke god nok behandling, kan du faktisk bytte tannlege.
    Du står helt fritt hvem du velger, lytt til anbefalinger og vær åpen om din frykt så finner du kanskje den perfekte tannlegen for deg?
  3. Musikk.
    Dersom lydene gir deg grøsninger kan det hjelpe å ha lyd på øret.
    Ta med deg Spotify i lommen eller en podcast eller noe som beroliger deg.
  4. Si A.
    Jeg har en avtale med min tannlege, sier jeg A, stopper han. Med en eneste gang.
    Jeg skal ikke kjenne et snev av smerte, gjør jeg det, bedøver han enda mer.
    Det finnes også tannleger med større omfang smertestillende. Dette er noe du kan undersøke før du bestiller time.
  5. Møt opp i tide.
    Og IKKE stort før.
    Å sitte på venterommet og høre lyder, kjenne lukter osv vil ikke gjøre hverken deg eller angsten godt.
    Møt opp kun noen minutter før og pust godt ned i magen (med munnen ;)) mens du venter.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg