Gode råd til skolestart – fra en sjuåring (og litt fra mamman)

Det er egentlig ikke noe å grue seg til da, sier hun å tar et godt jafs av brødskiven med leverpostei på.

Hva da? sier jeg?

Å begynne på skolen vel? Hun dingler med bena mens hun ser oppgitt på meg over frokostbordet.

Det er litt annerledes da, sånn ifra barnehagen. Men det er jo bare bra annerledes på en måte.

Hva er det som er annerledes da? spør jeg.

Nei, for eksempel, hvis man er litt sliten og lei så kan man ikke sitte på fanget til de som jobber i skolen, sånn som man kunne i barnehagen, altså man får trøst hvis man slår seg. Men… men…

Kan du ikke sette deg på fanget til Kari (som læreren hennes heter) bare fordi du har lyst? Spør jeg.

Nei er du gaaaal, hun slår henda i bordet og ser med store øyne på meg. Det gjør man ikke nei, ikke på skolen.

Men hva er det som er bra annerledes da?

Jo at vi lærer nye ting liksom, hver eneste dag. Akkurat som om Kari er litt klokere enn de som jobber i barnehagen, fordi hun kan alt liksom.

Jeg klarer ikke holde smilet tilbake. Er det noe som har vært rart som mamma til skolejente, så er det å se måten hun tilber sin lærer på. Hun er lyset i hverdagen hennes og hennes ord er makt. Neeheeei, det har ikke Kari sagt, vet ikke hvor mange ganger jeg tapte der. Hadde ikke Kari sagt det, vel da var det ikke sånn heller nei.

Er det noe du synes har vært vanskelig annerledes da?

Jah, sier hun mens hun tar et oppgift jafs av brødskiven. Rekke opp hånda før man sier no, DET er lett å glemme det.
Og selv om jeg vet svaret, er det ikke alltid jeg får si det, uansett hvor høyt opp jeg rekker hånda.

Ja, også kan det være litt vanskelig å sitte i ro, iallefall for gutta i klassen. Hun himler med øynene og rister på hode, de gutta, de kan å bråke altså mamma.

Hva liker du best med skolen da?

ehm, matte og friminuttene. Og vet du hva en god regel er mamma?

Nei.

Alle vil leke med deg, om du vil leke med alle.

Ja det er det jammen, det er en veldig god regel som vi voksne også kan lære litt av.
Ja apporopo oss voksne, er det noe vi kan gjøre da synes du? Sånn at den nye hverdagen på skolen blir bra?

Ja, dere kan gjøre masse!

Ja hva da?

Nei feks så kan dere fortelle oss at det går bra og sånn, for det trenger vi å høre.
Også må dere ha tid til lekser. Da er det litt hyggelig med selskap.

Jeg gleder meg jeg mamma, til å begynne igjen på skolen.

Jeg vet det jenta mi, og det skjønner jeg godt!

Hun tusler fornøyd med tallerken og kopp i hånden inn på kjøkkenet.

Det er jammen meg rart å tenke på, hun er 2. klassing til høsten. HJELP hvor ble tiden av?

Jeg husker hvor spent jeg var, på denne tiden i fjor. Hvordan skulle det egentlig bli, med skolejente og alt.
Er du der nå kanskje? Spent, nervøs og sommerfugler i magen på dine barns vegne?
Det er ufattelig stort den dagen du ser mini klar til første skoledag, vips så blir de plutselig store.
1.skoledag

Min datter kom med mange gode råd i denne samtalen. Som mamma vil jeg gjerne legge til noen til.

Det finnes mange gode råd til skolestart, men det aller aller viktigste er å snakke positivit om skolen. Barn har superhørsel og hører alt de ikke burde høre. At mamma og pappa har god holdning til skole og lærere gir også barna samme holdning.

Godt verktøy er viktig, en god sekk, penal med gode skrivesaker (kvaliteteten på innholdet i slike ferdigfyltet er ofte ikke noe særlig)
Matboks som rommer nok mat og som barnet lett åpner og lukker selv, en god drikkeflaske.

Gode sko og ytterklær er like viktig på skolen som i barnehage. Husk også at barnet har med seg klær og sko som de selv behersker. Lærerene har ikke tid til å hjelpe alle i klassen til å kle av og på. Om barnet ikke kan å knyte sko, ikke send med lissesko. Klarer ikke barnet kneppe igjen buksen, ha på bukser med strikk i livet og øv på knapp og knyting hjemme.

Følg med på ukeplanen. Det står mye nyttig info både om barnets uke, hva som er viktig å huske på og hva de har fokus på.
Det jeg synes var aller vanskeligst med overgangen til skole er voksenkontakten, ingen voksen jeg kan spørre hvordan dagen har vært. Fint, vet ikke, ingenting, bra, sikkert ok den er som regel svaret jeg får fra frøkena om jeg spør om dagen.

Ukeplanen gir meg en pekepinn på hva som skjer og hjelper meg spørre de riktige spørsmålene 😉

Kan også legge til at det er INGEN god følelse å glemme å ta med skikkelig utetøy på utedager, eller den lille sjokoladen på kosedager kun fordi man ikke har lest ukeplanen 😉

Det blir en overgang, fra barnehage til skole. En overgang alle vil vokse på. Barnet vokser vanvittig mye i 1. klasse. De må lære seg å være selvstendig, og som forelder kan det være vanskelig å sitte på sidelinjen å se på. Tro meg hjertet mitt hyyylte i den skolejenta så stolt og fornøyd absolutt skulle ta bussen alene hjem fra første skoledag.

Er du siiikker på at du ikke trenger mamma da jenta mi.

Gled deg til de kommende forandringene og utfordringene. Kos dere med leksetiden, det vil gi deg innblikk i hva barnet har som fokus akkurat nå på skolen. Og skulle det bli en dag hvor alt går på tverke og leseøvingen ikke gikk som den burde og mini er for sliten og lei til å se på matten og gjøre noe fornuftig. Vel så er det greit det og.

Jeg og eldstefrøken ønsker dere lykke til.
Det kommer til å gå fint.

Og husk,  alle vil leke med deg om du vil leke med alle.

Lykke til med skolestart!

Og du, del sjuåringens gode råd med andre nervøse mammaer og pappaer.

 

 

3 kommentarer
    1. Tuuuuusen takk for denne! Jenta mi begynner på SFO om kun få dager, og i dag hadde hun så fryktelig lyst til å snakke om skolen. Jeg snakket om det jeg kunne; hva jeg tror hun skal lære og hva hun skal ha i sekken første skoledag. Men det er nok mer det A sier som hun ville høre, så dette skal leses for henne til lunsj 🙂

    2. Tusen tusen takk for denne. Mamma-hjertet er fylt av tanker over å sende en snill, følsom og empatisk gutt på skolen- hvor mye skal jeg forberede han på? Hvor mye skal han finne ut selv ( at feks kaptein sabeltann neppe er kult blant de nye vennene hans, og at de fleste er bedre i fotball en det han er … Osv osc). Jeg er redd og spent på hans vegne så jeg er takknemlig for alt som indikerer at det vil gå bra til slutt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg