Gravid med 5. barn. 5 ting jeg må ha i hus til babyen kommer.

Hun er her snart, familiens punktum.
Vi er i venteboblen og går til sengs hver kveld med lette sommerfugler i magen. Er det i natt familien blir komplett?
Jeg er (som alltid) ute i siste liten, og driver i disse dager å gjør i stand til henne.
Det er mye man trenger (og overhode ikke trenger) til babyen som kommer.
Mange av dere spør meg, om jeg har tips i erme av gull produkter som er superpraktisk til baby.
Jeg skal være ærlig, å si at jeg har prøvd mye, mye har jeg digga, andre ting…ehhh not so much.
Men det er altså et par ting, jeg har lagt min elsk på, som jeg virkelig ikke får anbefalt nok til andre blivende foreldre.
Jeg har kuttet ned den listen til 5 ting, det er så absolutt ikke alt du trenger, her snakker vi ikke basics, men ting som kan bidra til å gjøre den unike babytiden hakke mer behagelig. Ikke er det sikkert at alle disse tingene er noe for dere heller.
Meeeen jeg kan iallefall trygt anbefale de 🙂
Så her har du:

5 ting jeg MÅ ha i hus til babyen.

1. Next2me babyseng.
Denne altså, den kom første gang i hus når fjerde baby meldte sin ankomst, jeg kvittet meg med den da vi trodde han var punktumet og nå.. står det jammen meg en splitter ny en helt lik å venter på denne frøkena.
En lett seng, som lett slåes opp og ned (kan taes med om man skal ut å reise) kan brukes inntil seng eller for seg selv. Hodeenden kan enkelt heves og den kan vugges lett. Du finner den i flere farger hos mimmis.no blant annet.

2. BBhugme.
Er du gravid nå, sier jeg bare løp å kjøp! Jo tidligere du kjøper den jo mere utbytte. Jeg skal være ærlig å si at jeg tenkte at dette var en unødvendig kostbar ammepute, MEN dette er ikke bare en ammepute, dette er puten med stor P, puten du og alle andre i huset kommer til å elske. Inkludert storesøsken, pappan og baby.
Og ikke minst din gravide slitne kropp.
Vi har hatt vår pute i hus nå siden svangerskapet med Jonatan i 2014/15 og den har vært i KONSTANT bruk. Rett som det er krangles det over den. Jeg har den siste tiden sneket den med meg i senga og gjemmer den godt når jeg tusler opp, fra nå og noen månender frem er den min og bare min… ooog babyen sin da.
BBhugme finnes i flere farger, alle trekk er i bambus, usannsynlig mykt og deilig og VASKBART.

3. Close Caboo 
Hørt om denne? Det hadde ikke jeg heller, helt til jeg en dag i 2012 satt gråtende med en gråtende baby som helst ville være klistret til mamman sin hele tiden. Hun lot meg ikke en gang gå på do før hun satte igang hylekoret.
Jeg hadde begynt å komme meg ovenpå, lyst til å gjøre litt, men det var umulig.
Jeg har testet mye bæreanrettninger til baby, har mine favoritter til de er større, men som absolutt ikke er særlig komfortable når de er pittesmå geleklumper uten hold i. Jeg har prøvd sjal, både vevd og elastisk, men 5 meter stoff på et særdeles varmt og klamt menneske gjør seg ikke, uansett hvor luftig det skal være. Ringslynge får jeg heller ikke til, til de minste. Så der satt jeg å googlet med tårer i øynene og kom over denne fantastiske herligheten av en sak. Caboo close – En hybrid bæresele, en krysning mellom elastisk sjal og ringslynge. Ingen nødvendig knyting, ingen avanserte brettinger og teknikker. Du tar den på deg nærmest som en tskjorte, den er myk, enkelt, kompakt og meget behagelig. Som bonus er den økologisk og temmelig kjønnsnøytral, dette er faktisk en sele pappan i hus liker godt også.

 
4. Vippestol.
Jeg har rett og slett ikke telling på hvor mange vippestoler vi har prøvd, blinkende, ristende, gyngende, vippende, og nærmest svevende.  Men det er kun en som vi virkelig er fornøyd med. Babybjørn vippestol.
Kompakt, enkel, med en magisk vippefunksjon som gjør en hver baby uansett modus temmelig søvning (iallefall de tre som har fått æren av å teste den hos oss) Vi har en gammel en fra 1900 tallet, men den fungerer supert. Men utstyrsgazillaen i meg er meget fristet til å kjøpe en ny. De er jammen meg fine altså. Babybjørn balance finnes i flere farger og modeller. Og alle rengjøres de enkelt ved å dra av hele trekket.

5. Babycall.
En god babycall, jeg har brukt ååår på å finne en. Her er det nok smak og behag på hva som er godt og ikke, men for meg har det nærmest vært mission impossible. For all del, de fleste har funket greit. Men alle har de hatt ett eller annet jeg ikke har vært fornøyd med, for dårlig batteritid, dårlige signaler, støy, ustabil, for avansert og innviklet eller rett og slett ikke til å stole på.
Så jeg spurte, mitt kartotek av mødre på facebooksiden min og usedvanlig mange anbefalte Neonate babycall, et merke vi ikke hadde testet.  Jeg tok deres råd, og jammen hadde deres erfaringer rett. ENDELIG var den her, babycallen vi letet etter.
Vi har to modeller, en med og en uten kamera. Som bonus er også kamera oppladbart og kan feks brukes i vogn om du føler behov for det. Fordelen med å bruke en call uten kamera i vogn er jo at den har vesentlig lengre batteritid. Vi snakker 70-90 timer brukstid! Perfekt for meg som glemmer å lade rett som det er.

Kamera fungerer supert, og om man tusler ut en tur feks på kvelden for å sitte ute, fungerer lyd selv om kamera ikke har rekkevidde. Enkel i bruk, ingen innviklet oppkobling og det beste er at man kan koble på flere babyenheter på samme voksen enhet. OM jeg vil anbefale en,så er det den med kamera. Det er superpraktisk å faktisk kunne se barnet.  Både når det er baby og du bare vil ta en titt innimellom og når de er større og du kan ta en gløtt på skjermen om du må inn eller om du bare forstyrrer ved å gå inn. (noen ganger kan et besøk av mamma gjøre mini usedvanlig kvikk nemlig 😉 )

Men kamera er altså ikke noe du MÅ ha, det er bare en ekstra luksus, de med kun audio fungerer helt supert de også og er litt mer budsjettvennlig. Men mitt tips er å ha babycall i hus til babyen kommer, for selv om dere skal dele rom i begynnelsen vil det alikevell dukke opp overraskende mange situasjoner hvor du kommer til å takke meg for at du hørte på mitt råd og hadde call i hus fra begynnelsen av 😉 (spesielt om du er pittelitt hønemor slik som meg)

7 kommentarer
    1. Utrolig morsomt å lese. Er gravid med 3 barnet og alle disse tingene er det som står på min liste også?

    2. Jeg skaffet meg alle disse tingene, noen fra andre leverandører, da jeg fikk barn nr. 3 i høst. Angret ikke et sekund og dettte gjorde at jeg fikk en fantastisk avslappende spedbarnstid. Er en godt voksen mor og sist jeg var gravid i 99, så var noen av disse tingene ikke tenkt på. Noe jeg har erfart er at jo mer forberedelser og innkjøp, du gjør i forkant, jo mer kan du slappe av og kose deg med babyen i etterkant?

    3. Jeg har altid lurt på om det går an å feste den next2me babysengen at med sånn svanemadrass seng? Det vil si en voksen seng som ikke har noe som helst trebjelker å vikle noe rundt?

    4. Jeg anbefaler å ha Windi Pysventil i huset. Fåes kjøpt på apotek i Sverige eller Jollyroom i Norge. Da kan man hjelpe babyen med å få ut luft og løs avføring av magen, på en naturlig måte, uten å skade tarm eller endetarmsåpningen. Det er helt genialt. Litt som naturlig klyster. Alle som har baby med kolikk burde hvert fall prøve!

    5. Vi hadde heller ikke noe å feste babysengen i vår seng, så vi dyttet vår seng inn mot veggen slik at babysengen sto i “spenn” mellom veggen og vår seng. Det ble det også litt ekstra magetrening å ta opp babyen om natten når den ville ha mat etter kos, men det er bare positivt

    6. Lykke til de neste dagene og ukene, Nina! Veldig spennende dager dette her 🙂
      Håper jeg får se henne etter hvert!

    7. Vi har next2me seng, og sengen vår har ingen trebjelker. Vi har festet stroppene som fulgte med, rundt hele den øverste madrassen vår (den under overmadrassen). Funker helt supert! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg