Gravid? Skriv et brev til babyen

Har du en liten en i magen?
Har du mange tanker rundt det å bli mamma, kanskje for første gang? Eller er det ett av flere søsken du har i magen?
Et godt tips er å skrive et brev til den lille i magen, skriv ned tanker og følelser. Forventninger og drømmer.
Et godt minne å ha, for man glemmer lett hvordan det hele var når man var gravid. Koselig å se tilbake på og se om forventningene stemmer med virkeligheten.
Her kommer mitt brev, som jeg skrev til siste frøken ut.

Kjære lille prinsessa i magen min…
Her kommer det noen ord fra mamman din.
Jeg vil rett og slett bare få fortelle deg hvor heldig du er.. for utenfor er det mange som venter på deg og allerede har deg veldig kjær…
Du er og blir en stor overraskelse, jeg og pappa hadde aldri trodd at vi skulle bli beriket med tre barn.Ja for tenk, du har to beskyttende storesøsken som venter på deg.
Amalie, din kjære vakre storesøster. Ja jeg er ganske sikker på at du har hørt henne, for skravle og synge er noe hun kan. Hun er nok den som venter mest på deg.
Jeg er sikker på at hun kommer til å ta godt vare på deg, og er det noen du kan se opp til er det henne.Så vakker og god, bryr seg om alt og alle.
Hun er full av følelser, har hun det bra lyser verden rundt henne opp, men er hun lei seg, er hun heller ikke redd for å vise det.
Jeg er sikker på at du kommer til å lære mye av henne. Hun er oppvakt og lærer mye, og innen du blir større og er klar for å lære selv, er jeg sikker på at hun sitter klar til å svare på alle verdens spørsmål.
Storesøsterrollen har hun tatt til seg for alt i verden, og Markus han kunne fulgt henne til månen det er jeg sikker på, han er virkelig glad i storesøsteren sin.
Markus, det er din vakre gode storebror. Han er så liten enda at han ikke skjønner stort. Har du merket noen harde klapp på magehulen, etterfulgt av en herlig latter? Det er Markus ;-)
Er det en som lyser opp dagen vår, er det han. Blid som solen, tålmodig som få, men full av energi og begynner virkelig å få propell i rompa der hvor han fyker avgårde på alle fire.
Han har kanskje lært seg å gå, kanskje han sier noen ord også… innen du kommer ut til oss, men han er fortsatt ganske liten.
Latteren hans smitter godt og kommer nok til å lokke fram et smil etterhvert hos deg også.Han er familiens lille ramp, og kommer nok til å gi deg litt inspirasjon til rampestreker som vil få mamma og pappa til å både le og rive av oss håret.
Jeg er sikker på at dere to kommer til å bli et radarpar, knoll og tott rett og slett ;)
Pappan din, han var vel like overrasket som meg, den dagen vi fikk vite at du var i magen min.Vi følte vi allerede hadde hendene fulle, med de to små vi allerede hadde, Markus var jo bare babyen enda også… men det tok ikke lang tid før nyheten sank inn.. og vi bestemte oss for å brette opp armene og bare gjøre oss klare.
Pappan din er jeg sikker på at du tvinner rundt lillefingeren, (det er dessverre jeg som må ta strengerollen ;) ) Han kommer til å stille opp for deg, uansett. Han er engasjert, leken og veldig veldig snill.
Han den som tuller, leker og ruller rundt med Amalie og Markus, ja jeg er sikker på at du har hørt de når de driver på stuagulvet her, for da er det ikke akkurat stille. Klosser som raser, barnelatter i kor, en tullete pappa som krabber etter når Markus prøver å stikke av, en superkilen Amalie som ler så hun nesten tisser på seg, men alikevell ber om mer og mer og mer.
Det er han som er ute å baser i snøen med dere, og plasker og bader som en fisk i vannet når vi er på stranda.
Men han er også den du kan gå til om du trenger trøst, om du trenger råd eller bare en god klem.
Du har det godt i den trygge magehulen nå… passe varmt, og trangt og godt… og det er en stund til du kommer ut… men vi to.. vi har kjent hverandre i nesten 28 uker nå.
Jeg går å bærer på et menneske, en ny verdensborger.
Lik dine søsken, jo da, det kan hende… kanskje du får samme nese som de to andre, eller like nydelige blå øyne. Men du blir deg selv, en helt ny personlighet.. og den personligheten ser vi ikke før du har kommet ut.
Men alikevell, kjenner vi to hverandre på andre måter… sparkene dine (som det  er mer trøkk i enn dine søsken) minner meg til stadighet om at du er der, kanskje kvepper du til når Markus kaster klosser vegg i mellom, reagerer når Amalie synger og bare turner rundt fordi du må trene for å bli stor og sterk.
Den voksende magen viser meg at du trives der inne, og at du blir større og større for hver dag som går.. (trenger bare ikke bli større enn din storebror før du kommer ut ;))
Lukten og lyden av meg, kommer til å bety mye for deg, den har du hatt rundt deg hele ditt liv inne i magehulen.. og på den måten kjenner du meg.. og vet hvem jeg er.
Men jeg skal gi deg mye mer enn lukt og lyd… det skal jeg love deg.
Jeg skal gi deg alt hva en mamma kan og gjerne litt til, men du må dele ;) Jeg har allerede to som fyller opp hjerte mitt (vel tre har jeg jo, må ta med pappan din og ;) )Men det fine med mammahjerte er at det vokser, så det er så absolutt plass til deg også.
Meg kan du alltid stole på, jeg skal være der når du trenger meg, og når du føler at jeg helst skulle latt deg være litt i fred ;)
Jeg skal være der når du tar dine første steg, når du skal lære å knyte skoene dine, når du har din første kjærlighetssorg, når du trenger meg mest og når du trenger meg minst.
Jeg kommer alltid til å være glad i deg. Uansett.
I skrivende stund turner du rundt i magen og dulter så magen hopper, det er noen uker igjen i magen.. heldigvis.. for ting er overhode ikke klart til at du skal komme, enda. Men i mars skal vi være så klare vi kan bli… men ha tålmodighet med oss, tre barn blir helt nytt for oss, men vi skal gjøre så godt vi kan.
Nå er det snart jul, og du sørger for at mamma blir den største julekula i huset.
Neste år.. feirer vi med tre små…
Vi gleder oss allerede
Vi sees snart.
Mamma
mother and baby3

1 kommentar
    1. Hallo Ninamor… Dette var et vakkert brev og gode ord å ha med seg på veien. Dine tre barn og din mann er heldige som får være med deg, og du med dem. Sammen er dere en fantastisk flott familie, og det er så godt å høre at det er både rampestreker, litt sinne og masse glade i familien deres. Det er tegn på trygge barn når de tør utfolde seg slik deres barn gjør.
      Du er limet Nina, du er den som bygger familien og som steller alle fire.. Du er en flott mor Nina som stiller opp og er der for hele familien din.
      Jeg blir så glad når jeg leser om deg og dere, dere har skjønt dette med familie… Være sammen og gjøre ting som alle liker, og alle kan være den de vil med små justeringer på veien slik at de passer inn i familien og samfunnet… Herlig Nina, koselig lesing og jeg blir som sagt glad. Dere er en sunn og god familie.
      Og dette var en smart og koselig ting å gjøre til den lille som bor i magen. Godt å vite at man er ønsket og elsket 🙂 Er ikke rart man blir glad i deg Nina og jeg er glad i deg vettu <3
      Klemmer til deg og dine fra meg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg