Gravid uke 17 med sjette barn – Livredd

Jeg har planer og ambisjoner om en liten gravidoppdatering hver uke.
Ting forandrer seg så raskt, fra uke til uke.
Og jeg vil gjerne ta vare på de ukene her.
Jeg vet jeg har sagt det før men mye sier meg at dette er siste gangen.
Mye mer enn før 😉
Men jeg skal så absolutt ikke påstå noen ting )
Men her sitter jeg altså, antagelig godt inn i uke 17 (16+ ett eller annet) og er livredd.
Jeg er en travel dame.
Mange baller i luften og enda flere barn å sjonglere.
Sjelden arbeidsledig og takler svært dårlig dager uten planer, jeg liker at det skjer noe.
Skulle kanskje bare mangle siden jeg faktisk har fem barn 😉
Den siste uken har vært den travleste på lenge, lange arbeidsdager, tusen ting i hode og enormt mange følelser.
Vår butikk som lenge har vært nettbutikk, har nå åpnet og blitt en fysisk butikk også.
Lite ro i kropp og hode. Og til tross for at jeg har gått inn for å ta det ordentlig med ro har jeg nok tatt med meg kroppen til det ytterste av hva den synes er ok. For så sliten som jeg har vært i det jeg har funnet sengen, og så overkjørt jeg har følt meg i det jeg har våknet de siste dagene tror jeg aldri jeg har vært.
Men fy søren så gøy vi har hatt det.
Og nå er butikken åpen og i gang.
De siste dagene har vært roligere og jeg har hatt tid til å føle litt mer og ikke minst tenke.
Jeg er 17 uker, kroppen viser det godt.
En voksende kule som blir mer og mer synlig.
Denne gangen trives jeg godt med det.
På jobb har jeg vært omringet av gravide damer og fy søren så fine dere er altså.
Og jeg er så heldig å være en av de.
Men så… dukker de opp… tankene som kverner hjernen din stedefor å gi deg sommerfugler i magen.
Som gir deg en tung, ekkel og altoppslukende følelse.
Hvorfor i huleste har jeg ikke kjent liv enda?
Som førstegangsfødende skal du ikke bekymre deg, la meg få si det. Å ikke kjenne liv i uke 17  er det helt normalt.
Å kjenne liv før ordinær ultralyd er ganske typisk.
men vi er alle forskjellig og jeg har kjent liv tidlig alle gangene.
Så tidlig som i uke 13 i flere av svangerskapene.
Og første svangerskap kjente pappa liv utenpå allerede i uke 19.
Og her sitter jeg, med stor kul på magen og kjenner INGENTING.
ikke et dult, ikke et spark, ikke et fnugg, boble som sprekker eller noe.
Absolutt ingenting.
Jeg har ligget hver kveld å kjenner, venter på et tegn, et dult ett eller annet som forteller meg at den som gjemmer seg der inne trives og har det godt.
Men enn så lenge må jeg smøre meg med tålmodighet.
Formen er fortsatt superfin, kanskje den beste av alle svangerskap.
Ingen bekkenslark, ingen kvalme, ørlittegranne hodepine, litt ekstra trøtthet og en plutselig følelse av at noen stjeler energi fra meg er det få symptomene jeg har.
I tillegg til en voksende mage .
Det er fantastisk deilig selvfølgelige, men akkurat nå skal jeg innrømme jeg gjerne skulle følt meg mer gravid på sett og vis.
En smule negativ og bekymret oppdatering kanskje, men det er også en del av et svangerskap.
Jeg ser frem mot:
Å kjenne liv, kunne kjenne at det vokser inni meg på en annen måte enn at kula vokser.
Jeg gleder meg til å begynne å bygge rede og handle sånn smått inn.
herremin vi skal få en baby til <3
 
 

4 kommentarer
    1. det kjenner jeg godt til. kjenner man liv blir man roligere…her lå morkaka foran og kjente vist tidlig i forhold til mange men da kjenner man det seinere og mindre så de. skrekk å gru for jeg var livredd for å miste å har slitt med sånt begge gangene mine. artig og moro å være gravid og fryktelig samtidig.
      by the way. elsker butikken deres. vært innom å kommer masse igjen.
      masse lykke til videre i graviditeten

    2. Jeg kjenner så igjen bekymringen din. Jeg har også kjent liv tidlig i de to første svangerskapene (uke 13-14), men med nummer tre lot det vente på seg. Tror ikke jeg kjente noe som helst før uke 24, og da også lite til ingenting (og det bekymrer, selvom alle sier det er normalt, så er det eneste man ønsker er et lite livstegn på at alt er bra). Men min nummer tre lå altså skikkelig i seteleie og fikk ikke sparket så godt og der han traff var visst ikke så godt å kjenne.
      Kun ment som en klem mens du venter på dine livstegn. Håper du får kjenne noen snart.
      Må innrømme at det hører med til historien at jeg måtte gå i innkjøp av et dopler slik at jeg kunne høre hjertelyden, for å ikke kjenne de så bekreftende sparkene ble tortur.
      FANTASTISK å følge deg. Du er sterk og modig. Lykke til og krysser det jeg har for at du får din etterlengtede bekreftelse snart.

    3. Det er så gøy at dere har åpnet en fysisk butikk også! Gratulerer med det! 🙂 Forøverig ville jeg ikke bekymret meg over at du ikke kjenner liv enda. Første gangen kjente jeg liv i uke 15, sist gang kjente jeg ingening før langt ute i uke 20. Enda morkaken var på samme sted som første. Så selv om man har vært gravid flere ganger, trenger man ikke kjenne det tidlig (enda man vet hva man kjenner etter🙈) Masse lykke til <3

    4. Morkaka ligger sikkert foran 😊 Jeg har hatt en av hver, og da kjente jeg i uke 20 vs uke 15. Kjente kun spark, aldri bobler når den lå foran. Var mye urolig for lite liv i slutten, kjente mye mindre

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg