Gutt eller jente – 29 myter som gir svar?

Det er en gutt!
Ja men lille venn, det kan jo være en jente og..?

NEI!

Fireåringen står bestemt med hendene i siden kun iført trusen.
For 15 minutter siden lå han å sov, trodde vi.
Men plutselig ble døren revet opp i en fart og en bestemt ung mann kom traskende ut med Mikke godt plassert i armkroken.

Det det det det må bli gutt sier han og ser bestemt på meg og pappan som sitter overrasket i sofaen.

Hva? Sier jeg.

Det MÅ bli gutt… for hvis ikke blir dere sånn sier han og viser fire fingre, og jeg og pappa bare sånn, nå viser han fortvilet kun to fingre.

At det skal være en jente er tydelig utenkelig for den lille kroppen.
Men ingen av oss vet enda, selv om vi er uendelig nysgjerrig hele gjengen.

Ultralyd nærmer seg, det viktigste er selfølgelig å få bekreftet at alt er bra med den lille huleboeren, og får vi vite kjønn er det en kjempe bonus. For er det noe vi begge er enige om, så er det at vi vil vite.

Ulike myter ang kjønnet i magen

Her har vi en god liste og mitt resultat i uke 16

Fosterets hjerteslag over 140 slag/minutt – Jente
Fosterets hjerteslag under 140 slag/minutt – Gutt
Her ble hjertelyd målt til akkurat 140 forrige jordmorkontroll
—————————————————————————-
Mamman er kvalm de første ukene – Jente 
Mamman er ikke kvalm de første ukene – Gutt
Tja, denne er jo litt diffus, for jeg var ikke kvalm de første ukene… men fikk kvalmen etterhvert.
 —————————————————————————-
Mamman har dilla på sure og friske ting – Jente
Mamman har dilla på salte og fete ting – Gutt 
Har i utgangspunktet kun dilla på en ting, isbiter. Men må jeg velge, velger jeg salt fremfor surt.
—————————————————————————-
Mamman plages av halsbrann – Jente
Mamman plages ikke av halsbrann – Gutt
Ingen halsbrann i siktet enda…. *krysser fingrene for at den ikke dukker opp.
—————————————————————————-
Mamman plages ikke av hodepine – Jente
Mamman plages av hodepine – Gutt
Hodepine er dessverre en følgesvenn.
—————————————————————————-
Mamman legger på seg på hofter og rumpe – Jente
Mamman legger på seg bare på magen – Gutt
Kun mage og pupper foreløpig
—————————————————————————-
Mamman er ubekymra – Jente
Mamman er bekymra – Gutt 
Til tider vært veldig redd, mest fordi dette svangerskap et har vært “too good too be true”.
—————————————————————————-
Mamman taper sin skjønnhet under svangerskapet – Jente (De stjeler skjønnheten)
Mamman kler svangerskapet – Gutt
Ingen sjans til å svare på akkurat denne kjenner jeg 😉
—————————————————————————-
Pappan legger ikke på seg – Jente
Pappan legger på seg under svangerskapet – Gutt
Pappan har ikke lagt på seg.
—————————————————————————-
Mammans nese vokser ikke under svangerskapet – Jente
Mammans nese vokser under svangerskapet – Gutt
Hmmm den nesa har jeg ikke studert nok kjenner jeg.
—————————————————————————-
Mamman plages med blødende tannkjøtt – Jente
Mamman plages ikke med blødende tannkjøtt – Gutt
Ingen ekstra blødning i tannkjøtt
—————————————————————————-
Vokser håret på leggene fortere enn før – Jente
Vokser håret som vanlig – Gutt 
Det vokser igrunnen saktere…
—————————————————————————-
Mamman hovner mye opp på slutten av svangerskapet – Jente
Mamman hovner lite opp på slutten av svangerskapet – Gutt
Ingen opphovning, men er lang fra slutten og da.
—————————————————————————-
Mammans føtter er som før – Jente
Mammas føtter er kaldere – Gutt 
Hele meg er kaldere…brrrr og spesielt hender og føtter
—————————————————————————-
Mamman løfter koppen sin ved å ta rundt hele koppen – Jente
Mamman løfter koppen sin ved å ta i hanken – Gutt
Ikke tenkt over gitt
—————————————————————————-
Mamman viser fram hendene sine til andre med håndflata opp – Jente
Mamman viser fram hendene sine til andre med håndflata ned – Gutt
Håndflaten ned.
—————————————————————————-
Mamman sover med hodet mot nord – Jente
Mamman sover med hodet mot sør – Gutt 
Hva med vest?
—————————————————————————-
Har den vordende mormor hårfargen i behold eller farger håret – Jente
Har den vordende mormor grått hår – Gutt
Hva når mormor ikke har hår pga sykdom?
—————————————————————————-
Vokser brystene mye – Jente 
Vokser brystene lite – Gutt
Oh holy moses de har vokst altså…
—————————————————————————-
Ikke så livlig baby i magen – Jente
Svært livlig baby i magen – Gutt
Enn så lenge veldig lite og svakt liv.
—————————————————————————-
Barnet hikker mye – Jente
Barnet hikker lite – Gutt
Ingen hikke er kjent enda.
—————————————————————————-
Mamman spiste mye grønnsaker, frukt og fisk før unnfangelsen – Jente
Mamman spiste mye kjøtt og melkeprodukter før unnfangelsen – Gutt
Skulle ønske jeg kunne svare jente her men 😉
—————————————————————————-
Mamman får liten eller ingen pigmentstrek på magen – Jente
Mamman får lang og tydelig strek – Gutt
Har hatt pigmentstrek på magen siden førstefødte.
—————————————————————————-
Rund mage – Jente
Spiss mage – Gutt
Vanskelig å si synes jeg.
—————————————————————————-
Magen synlig bakfra – Jente
Magen ikke synlig bakfra – Gutt
Ikke synlig bakfra nei
—————————————————————————-
Magen er høy – Jente
Magen er lav – Gutt
Lav mage
—————————————————————————-
Legg sammen mammans alder ved unnfangelsen + måneden unnfangelsen fant sted
Oddetall – Jente
Partall – Gutt 
Her er det to muligheter 29+ 2 = 31 og dermed jente
Eller 29+3= 32 og dermed gutt
—————————————————————————-
Ble babyen unnfanget på en partallsdato – Jente
Ble babyen unnfanget på en oddetallsdato – Gutt 
Overhode ikke sikker, men sjansen er så absolutt størst for oddetall
—————————————————————————-
Heng gifteringen i et hårstrå eller ei nål i en tråd og hold den rolig over magen.
Går den i sirkler – Jente
Pendler den fram og tilbake – gutt
Frem og tilbake, frem og tilbake.
—————————————————————————-
Totalt 29 myter.Ikke besvart:  10
Jente: 3
Gutt 16

Stemmer noen av disse mytene på deg tro?

 

8 kommentarer
    1. Nå er det lenge siden jeg var gravid, men her er resultatene.
      Datteren: jente: 6, gutt: 10
      Sønnen: jente: 9, gutt: 7
      Stemte dårlig med andre ord. 😉

    2. Eg hadde ein god miks på desse, men kanskje ikkje så rart sida eg hadde tvillingar og ein av kvart kjønn ??

    3. Jeg hadde en god miks på begge to. Men det kinesiske fødselskartet stemte veldig godt!

    4. Akkurat det med magefasong og vekt stemmer absolutt ikke her. Trodde at guttemage skulle være kun på magen, spiss og ikke mye ekstra på rumpe og lår, men med mine to første gutter kom det +25 kg på begge, til tross for normal kost, og kg la seg på både mage, rumpe og lår. Nå er lillesøster på vei, magen er mindre, spissere og så langt, uke 32, har jeg “bare” lagt på meg ca 8 kg, magen er mindre, smalere, spissere og lavere enn med gutta og rumpe/lår har fått slippe billigere unna. Men en ting, merkelig nok, det kinesiske fødselskaret har stemt på alle tre!

    5. Her er det kun hjerteslag og rund eller spiss mage som har stemt med begge to 🙂
      Så siden jeg ikke viste hva noen av de skulle bli gikk jeg ofte igjennom en sånne lister ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg